BMW M5

Model
BMW M5 Zobacz 2 zdjęcia

BMW M5 jest samochodem wyróżniającym się wysokimi osiągami, który produkowany jest od 1985 roku przez dział sportów motorowych BMW. Pierwsza wersja auta została ręcznie zbudowana w 1986 roku i wyposażona była w nadwozie 535i i popularną jednostkę M1.

BMW M5 – historia

Pierwsze BMW M5 bazowało na modelu E28 serii 5 i po raz pierwszy zadebiutowało w Amsterdamie podczas Samochodowych Targów w lutym 1985 roku. Nadwozie posiadało cechy klasycznego sedana, ale całość razem z podzespołami i oponami tworzyły obraz samochodu sportowego. Oprócz tego od modelu 535i, BMW M5 różnił się wieloma zmianami w mechanice, wykorzystywał również popularny silnik M88/3 – znany z wcześniejszego modelu M1, a wersja przeznaczona na amerykański rynek wyposażona została w jednostkę S38. Z tego powodu BMW M5 w dniu premiery stało się najszybciej produkowanym sedanem na świecie. Co więcej, pierwsza wersja M5 była ręcznie składana w fabryce BMW w Preussenstrasse/Munich, co w późniejszym terminie zostało przeniesione do Daimlerstrasse. Pojazd dostępny był w czterech różnych wersjach w z zależności od lokalizacji sprzedaży: z kierownicą po lewej stronie, kierownicą po prawej stronie przeznaczony na europejski rynek i kierownicą po lewej stronie przeznaczonym na rynek: Północnej Ameryki, Kanady i Południowej Afryki. Ta ostatnia dysponowała jednostkami M88/3 o mocy 286 KM, a wersje przeznaczone na Północnoamerykański Rynek z 1988 roku posiadały dodatkowy katalityczny konwerter będący w stanie wyprodukować moc 252 KM. Z tego powodu północnoamerykańska specyfikacja BMW M5 została rozpoczęta w listopadzie 1986 i trwała do 1987 roku, kiedy na rynku poza 96 samochodami wyprodukowanymi w Południowej Afryce, wszystkie modele E28 M5 zostały ręcznie składane przed oddział BMW Motorsport w Garching, Niemcy. Dzięki temu BMW M5 w ilości 2,241 egzemplarzy było najmniejszą produkcją sportowych modeli BMW od czasów BMW M1 (456 egzemplarzy), BMW E34 M5 Touring (891 egzemplarzy) i BMW 850CSi (150 egzemplarzy).

BMW M5 – specyfikacja

Europejskie modele BMW M5 dostępne były z niektórymi opcjami, których brakowało w amerykańskich egzemplarzach. Wersja z kierownicą po lewej stronie posiadała skórzane wnętrze i szklany szyberdach oraz koła 185TR390 podczas gdy wersja z kierownicą po prawej stronie wykorzystywała koła 16x7.5. Oprócz tego wersja BMW M5 przeznaczona na rynek amerykański i kanadyjski posiadała: skórzane panele na drzwiach, skórzaną deskę rozdzielczą, dach w pełni pokryty specjalnie dobraną tkaniną, klimatyzację, elektrycznie sterowane okna, elektrycznie sterowany szyberdach, regulowane fotele zarówno kierowcy jak i pasażerów, kontrolę trakcji, komputer pokładowy, centralny zamek. Oprócz tego modele te wykorzystują koła o wymiarach 16x7, a podstawowe wyposażenie obejmuje elektrycznie podgrzewane przednie fotele będące standardem na kanadyjskim rynku i karoserię wyłącznie w kolorze ''jet black''. W przypadku najnowszego modelu wykorzystano 4-litrowy silnik V8 twin-turbo, który obsługiwała 7 i 6-biegowa manualna przekładnia.

BMW M5 – osiągi

BMW M6 wyposażone zostały w popularne silniki L6, których pojemność wynosiła ok. 3.6 litra. Pozwalały one osiągnąć prędkość maksymalną w wysokości 250 km/h (elektryczny ogranicznik) do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 6 sekund. Powstały również cztery wersje specjalne, w tym The Cecotto, Winkelhock i 20 Jahre – wszystkie wyposażone specyfikację LHD Euro oraz RHD UK dostępna wyłącznie na rynku w Wielkiej Brytanii. Ciekawostką jest fakt, że wersja Cecotto zaprezentowana została w 1991 roku, kiedy dwóch rajdowych kierowców E34 M5 zostało poproszonych o przeprojektowanie najnowszego M5. W ten sposób jeden z nich – Johnny Cecotto zaproponował siebie jako gospodarza prezentacji nowego wersji wyposażeniowej, która obejmowała skórzaną tapicerkę, modyfikowaną kolumnę kierownicy oraz podgrzewane siedzenie. W ten sposób większość egzemplarzy zostało wyprodukowanych z opcją wybrania koloru: zielonego metallic i niebieskiego metallic oraz jasnej permanentnej, którymi pokryte zostało wnętrze. Kolejna wersja nazwana Winkelhock zaprojektowana została przez kolejnego profesjonalnego kierowcę czyli Joachima Winkelhocka. Auto charakteryzowało się lekkim podwoziem oraz zredukowanym zbiornikiem paliwa o pojemności 81 litrów oraz wnętrzem wypełnionym pomniejszonym oknem, dodatkowym projektem przednich siedzeń, modyfikowaną kolumną kierownicy M-Technic i zmniejszonym ręcznym hamulcem parkingowym. Z drugiej strony na 20-lecie istnienia marki, BMW zdecydowało się rozpocząć produkcję trzeciej już wersji wyposażeniowej do napędu wykorzystującej powiększone panele boczne, unikalną deskę rozdzielczą oraz całkiem nowe drzwi, które wykorzystane zostały do modelu Alcantara, który w działaniu wykorzystywał: nową kierownicę, boczne panele i ręczny hamulec bezpieczeństwa.

BMW M5 – kabriolet

Wersja kabriolet BMW M5 zaprojektowana została niemal od razu, kiedy pojawiła na rynku po pierwszy zachowując klasyczny wygląd i wzór konstrukcji. Co więcej prototyp BMW M5 posiadał 6-biegowy silnik o pojemności 3.5 litra, a jego osie rozstawione zostały na odległość 2761 mm łącząc się bezpośrednio z lekką szybą przednią i konstrukcją nadwozia. To wszystko sprawiło, że z M3 usunięto boczne panele.

BMW M5 – wymiary

BMW M5 posiadał sportową konstrukcję, której długość wynosiła 4910 mm, przy szerokości 1891 mm i wysokości. Osie zostały rozstawione na odległość 2964 mm, a masa całkowita pojazdu wyniosła 1945 kg. Oprócz tego producent zdecydował się na montaż zbiornika paliwa, którego pojemność wyniosła 70 litrów.

BMW M5 – wyposażenie

BMW M5 podobnie jak inne modele producenta posiadał wysokiej jakości wyposażenie. Podstawowa wersja posiadała m.in.: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, regulowaną kolumnę kierownicy, szyberdach, aluminiowe felgi, podświetlane zegary, dodatkowe nawiewy zarówno przedniej jak i tylnej szyby, dodatkowe światła przeciwmgielne, system schowków i półek wewnątrz kabiny, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, skórzaną tapicerkę, radio FM/AM, odtwarzacz CD, wejście USB, zapalniczkę z popielniczką, optymalnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą oraz klimatyzację.

BMW M5 – bezpieczeństwo

W kwestiach bezpieczeństwa BMW M5 nie ustępowało innym modelom segmentu E. Podstawowa wersja posiada m.in.: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system kontroli trakcji, asystenta pasa ruchu, czujniki parkowania, system poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera, wspomaganie układu hamowania czy system ABS+EBD.

3.93
Ocena na postawie 50 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaBMW
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje BMW M5

Inne modele BMW

E - Inne modele

BMW M5: newsy, testy i recenzje

Niemieckie pochodzenie i ekscytacja za kółkiem. Opel odważnie promuje GT X Experimental

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie