BMW M5

Model
BMW M5 Zobacz 2 zdjęcia

BMW M5 jest samochodem wyróżniającym się wysokimi osiągami, który produkowany jest od 1985 roku przez dział sportów motorowych BMW. Pierwsza wersja auta została ręcznie zbudowana w 1986 roku i wyposażona była w nadwozie 535i i popularną jednostkę M1.

BMW M5 – historia

Pierwsze BMW M5 bazowało na modelu E28 serii 5 i po raz pierwszy zadebiutowało w Amsterdamie podczas Samochodowych Targów w lutym 1985 roku. Nadwozie posiadało cechy klasycznego sedana, ale całość razem z podzespołami i oponami tworzyły obraz samochodu sportowego. Oprócz tego od modelu 535i, BMW M5 różnił się wieloma zmianami w mechanice, wykorzystywał również popularny silnik M88/3 – znany z wcześniejszego modelu M1, a wersja przeznaczona na amerykański rynek wyposażona została w jednostkę S38. Z tego powodu BMW M5 w dniu premiery stało się najszybciej produkowanym sedanem na świecie. Co więcej, pierwsza wersja M5 była ręcznie składana w fabryce BMW w Preussenstrasse/Munich, co w późniejszym terminie zostało przeniesione do Daimlerstrasse. Pojazd dostępny był w czterech różnych wersjach w z zależności od lokalizacji sprzedaży: z kierownicą po lewej stronie, kierownicą po prawej stronie przeznaczony na europejski rynek i kierownicą po lewej stronie przeznaczonym na rynek: Północnej Ameryki, Kanady i Południowej Afryki. Ta ostatnia dysponowała jednostkami M88/3 o mocy 286 KM, a wersje przeznaczone na Północnoamerykański Rynek z 1988 roku posiadały dodatkowy katalityczny konwerter będący w stanie wyprodukować moc 252 KM. Z tego powodu północnoamerykańska specyfikacja BMW M5 została rozpoczęta w listopadzie 1986 i trwała do 1987 roku, kiedy na rynku poza 96 samochodami wyprodukowanymi w Południowej Afryce, wszystkie modele E28 M5 zostały ręcznie składane przed oddział BMW Motorsport w Garching, Niemcy. Dzięki temu BMW M5 w ilości 2,241 egzemplarzy było najmniejszą produkcją sportowych modeli BMW od czasów BMW M1 (456 egzemplarzy), BMW E34 M5 Touring (891 egzemplarzy) i BMW 850CSi (150 egzemplarzy).

BMW M5 – specyfikacja

Europejskie modele BMW M5 dostępne były z niektórymi opcjami, których brakowało w amerykańskich egzemplarzach. Wersja z kierownicą po lewej stronie posiadała skórzane wnętrze i szklany szyberdach oraz koła 185TR390 podczas gdy wersja z kierownicą po prawej stronie wykorzystywała koła 16x7.5. Oprócz tego wersja BMW M5 przeznaczona na rynek amerykański i kanadyjski posiadała: skórzane panele na drzwiach, skórzaną deskę rozdzielczą, dach w pełni pokryty specjalnie dobraną tkaniną, klimatyzację, elektrycznie sterowane okna, elektrycznie sterowany szyberdach, regulowane fotele zarówno kierowcy jak i pasażerów, kontrolę trakcji, komputer pokładowy, centralny zamek. Oprócz tego modele te wykorzystują koła o wymiarach 16x7, a podstawowe wyposażenie obejmuje elektrycznie podgrzewane przednie fotele będące standardem na kanadyjskim rynku i karoserię wyłącznie w kolorze ''jet black''. W przypadku najnowszego modelu wykorzystano 4-litrowy silnik V8 twin-turbo, który obsługiwała 7 i 6-biegowa manualna przekładnia.

BMW M5 – osiągi

BMW M6 wyposażone zostały w popularne silniki L6, których pojemność wynosiła ok. 3.6 litra. Pozwalały one osiągnąć prędkość maksymalną w wysokości 250 km/h (elektryczny ogranicznik) do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 6 sekund. Powstały również cztery wersje specjalne, w tym The Cecotto, Winkelhock i 20 Jahre – wszystkie wyposażone specyfikację LHD Euro oraz RHD UK dostępna wyłącznie na rynku w Wielkiej Brytanii. Ciekawostką jest fakt, że wersja Cecotto zaprezentowana została w 1991 roku, kiedy dwóch rajdowych kierowców E34 M5 zostało poproszonych o przeprojektowanie najnowszego M5. W ten sposób jeden z nich – Johnny Cecotto zaproponował siebie jako gospodarza prezentacji nowego wersji wyposażeniowej, która obejmowała skórzaną tapicerkę, modyfikowaną kolumnę kierownicy oraz podgrzewane siedzenie. W ten sposób większość egzemplarzy zostało wyprodukowanych z opcją wybrania koloru: zielonego metallic i niebieskiego metallic oraz jasnej permanentnej, którymi pokryte zostało wnętrze. Kolejna wersja nazwana Winkelhock zaprojektowana została przez kolejnego profesjonalnego kierowcę czyli Joachima Winkelhocka. Auto charakteryzowało się lekkim podwoziem oraz zredukowanym zbiornikiem paliwa o pojemności 81 litrów oraz wnętrzem wypełnionym pomniejszonym oknem, dodatkowym projektem przednich siedzeń, modyfikowaną kolumną kierownicy M-Technic i zmniejszonym ręcznym hamulcem parkingowym. Z drugiej strony na 20-lecie istnienia marki, BMW zdecydowało się rozpocząć produkcję trzeciej już wersji wyposażeniowej do napędu wykorzystującej powiększone panele boczne, unikalną deskę rozdzielczą oraz całkiem nowe drzwi, które wykorzystane zostały do modelu Alcantara, który w działaniu wykorzystywał: nową kierownicę, boczne panele i ręczny hamulec bezpieczeństwa.

BMW M5 – kabriolet

Wersja kabriolet BMW M5 zaprojektowana została niemal od razu, kiedy pojawiła na rynku po pierwszy zachowując klasyczny wygląd i wzór konstrukcji. Co więcej prototyp BMW M5 posiadał 6-biegowy silnik o pojemności 3.5 litra, a jego osie rozstawione zostały na odległość 2761 mm łącząc się bezpośrednio z lekką szybą przednią i konstrukcją nadwozia. To wszystko sprawiło, że z M3 usunięto boczne panele.

BMW M5 – wymiary

BMW M5 posiadał sportową konstrukcję, której długość wynosiła 4910 mm, przy szerokości 1891 mm i wysokości. Osie zostały rozstawione na odległość 2964 mm, a masa całkowita pojazdu wyniosła 1945 kg. Oprócz tego producent zdecydował się na montaż zbiornika paliwa, którego pojemność wyniosła 70 litrów.

BMW M5 – wyposażenie

BMW M5 podobnie jak inne modele producenta posiadał wysokiej jakości wyposażenie. Podstawowa wersja posiadała m.in.: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, regulowaną kolumnę kierownicy, szyberdach, aluminiowe felgi, podświetlane zegary, dodatkowe nawiewy zarówno przedniej jak i tylnej szyby, dodatkowe światła przeciwmgielne, system schowków i półek wewnątrz kabiny, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, skórzaną tapicerkę, radio FM/AM, odtwarzacz CD, wejście USB, zapalniczkę z popielniczką, optymalnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą oraz klimatyzację.

BMW M5 – bezpieczeństwo

W kwestiach bezpieczeństwa BMW M5 nie ustępowało innym modelom segmentu E. Podstawowa wersja posiada m.in.: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system kontroli trakcji, asystenta pasa ruchu, czujniki parkowania, system poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera, wspomaganie układu hamowania czy system ABS+EBD.

3.93
Ocena na postawie 50 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaBMW
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje BMW M5

Inne modele BMW

E - Inne modele

BMW M5: newsy, testy i recenzje

Gwiazdor "Top Gear" sprzedaje swoje BMW E34 Touring. To prawie M5

... Chris Harris to wielki entuzjasta motoryzacji, dziennikarz i prezenter "Top Gear". Właśnie wystawił na sprzedaż jedno ze swoich aut. To BMW "M5" Touring, które z salonu wyjechało w zupełnie innej wersji, a później zostało zauważalnie wzmocnione. ...

3 miesiące temu

Gwiazdy na premierze BMW iX

Jest piekielnie szybkie, ale i drogie. BMW M5 CS wycenione w Polsce

... Była premiera, jest i cennik. Najmocniejsze BMW M w historii imponuje osiągami, a przy tym jest zaskakująco praktyczne. Niestety, takie połączenie nie może być tanie. M5 CS kosztuje o 270 900 zł więcej od standardowego M5. ... produkcyjny nie ...

8 miesięcy temu

BMW M5 CS zmienia zasady gry. Tak mocnej M-ki jeszcze nie było

... Czterodrzwiowy sedan o osiągach supersamochodu - tak w skrócie można opisać nowe BMW M5 CS napędzane 636-konnym V8. Silnik nie jest jednak jedynym wyróżnikiem tego modelu. Auto intryguje także wyglądem, wystarczy tutaj wspomnieć o żółtych ...

8 miesięcy temu

Franciszek dostał BMW i3. To kolejny papamobile na prąd

... Już nawet papież przesiada się na elektryki. Włoski oddział BMW podarował Franciszkowi BMW i3. Co ciekawe, nie będzie to jedyny papamobile zasilany prądem. ... . Teraz będzie poruszał się równie skromnym elektrykiem, jakim jest białe BMW i3. ...

6 dni temu

BMW udowadnia, że można i warto być ekologicznym

... W salonach już można zamawiać BMW iX. To model, który otwiera nowy etap w historii bawarskiego koncernu. Etap, którym można nazwać: odnawialnym. ... "Bądź zmianą, której potrzebuje świat" – to hasło przewodnie kampanii, która towarzyszy ...

4 dni temu

Zalało je w transporcie. Setki bmw nie nadają się do niczego

... BMW M4 i M6, różne mini i sedany – około 3 tys. egzemplarzy rozmaitych modeli bawarskiego koncernu gniją od 2015 roku w Kanadzie. W sieci pojawiło się nagranie prezentujące opłakany stan samochodów, które nie trafią już na drogi. ... znalazły ...

3 tygodnie temu

Test: BMW Z4 M40i - sportowe składniki, leniwy charakter

... Pojawienie się BMW Z4 na rynku związane było z o wiele mniejszym szumem niż w przypadku bliźniaczej konstrukcji, Toyoty Supry. Z4 skupia się na zupełnie innym modelu jazdy, przez co najlepszym wyborem będzie… 4-cylindrowa, a nie topowa, ...

2 tygodnie temu

IAA 2021 - zaglądamy do BMW i Volkswagena

... Targi IAA Mobility 2021 wyraźnie stoją pod znakiem elektryków, co pokazało nie tylko stoisko Mercedesa, ale także VW i BMW. Nie oznacza to jednak, że jest nudno. Obie marki przygotowały kilka ciekawych, ale i miejscami kontrowersyjnych ...

3 tygodnie temu

Odświeżone BMW M5 już bez tajemnic. Rewolucji nie ma

... Po cywilnych wydaniach Serii 5 przyszedł czas na sportową odmianę M5. Po pierwszych przeciekach BMW oficjalnie pochwaliło się odświeżoną odsłoną modelu w ostrej wersji Competition. Zmiany w stosunku do poprzednika ograniczają się głównie do ...

dawno temu

Test: BMW 840d – i po co ci to M8?

... Patrząc na taki samochód, jak BMW Serii 8, od razu przeczuwasz, że to szybki wóz z mocnym silnikiem benzynowym. Sprawa się jednak komplikuje, kiedy przychodzi do zakupu. Wtedy wydaje się, że jedną ...

2 tygodnie temu

BMW wie, że nie mamy planety B. Poznaj pionierski model iX

... "Bądź zmianą, której potrzebuje świat" – to hasło przewodnie kampanii, która towarzyszy premierze iX BMW, czyli auta, które wkrótce ma stać się wizytówką niemieckiej marki. Produkcja neutralna ... klimatycznie BMW iX powstaje w supernowoczesnej ...

2 dni temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie