Fiat 130

Model
Fiat 130 Zobacz 2 zdjęcia

Firma Fiat nigdy nie wypuściła większego i bardziej luksusowego samochodu-limuzyny niż model 130. To najlepiej świadczy o tym, że Fiat 130 nie jest jednym z wielu produktów tego koncernu, lecz prawdziwą legendą.

Historia Fiata 130

Fiat 130 zastąpił model 2300, który zaczynał uchodzić za przestrzały. Samochód wzbudził szczególnie duże zainteresowanie podczas 39. targów motoryzacyjnych w Genewie, które odbyły się w marcu 1969 roku. Impreza była pierwszą okazją dla Fiata, aby zaprezentować swój nowy model 130, i zakończyła się dużym sukcesem włoskiego koncernu, ponieważ samochód przykuł uwagę wielu dziennikarzy.

Istniały 3 wersje Fiata 130, do których zaliczały się:

  • 4-drzwiowy sedan;
  • 5-drzwiowe kombi;
  • 2-drzwiowe coupe.

Fiat 130 był popularnym, a przy tym bardzo ekskluzywnym samochodem w latach 70., o czym najlepiej świadczy fakt, że poruszał się nim Jan Paweł II w trakcie pielgrzymki do Polski. Oczywiście była to trochę zmodyfikowana, dodatkowo zabezpieczona wersja Fiata 130.

Fiatem 130 podróżował też np. włoski premier Aldo Moro. Zresztą Fiat 130 jest kojarzony we Włoszech m.in. ze względu na smutny fakt, że premier Moro został siłą wyciągnięty z tego auta przez terrorystów z Czerwonych Brygad, którzy porwali i zamordowali polityka. Fiatem 130 jeździł również słynny rumuński dyktator Nicolae Ceaușescu.

Co ciekawe Fiat zdecydował się zakończyć produkcję swojego modelu 130 na raty. Najpierw, w 1976 roku, z rynku zniknął sedan, w przypadku którego licznik zatrzymał się na 15 tysiącach wyprodukowanych egzemplarzy. Natomiast Fiat 130 coupe po raz ostatni zjechał z taśmy produkcyjnej rok później – łącznie powstało nieco ponad 4 tysiące sztuk tej wersji.

Charakterystyka Fiata 130

Fiat 130 miał tylny napęd i automatyczną skrzynię biegów z 3 przełożeniami lub manualną skrzynię biegów z 5 przełożeniami do wyboru. Nowością, którą Fiat wprowadził w swojej flocie aut wraz z modelem 130, było zainstalowanie w limuzynie alternatora.

Silnik Fiata 130 skonstruował Aurelio Lampredi, jeden z czołowych inżynierów samochodowych przełomu lat 60. i 70. Silnik został zamontowany z przodu auta i występował w dwóch w wariantach, z których oba miały bardzo dużą pojemność wynoszącą odpowiednio 2.8 i 3.2 litra. Każda jednostka napędowa tego modelu miała ponadto 6-cylindrów.

Maksymalna prędkość, jaką Fiat 130 był w stanie osiągnąć, wynosiła 185 km/h, zaś do od zera do setki auto rozpędzało się w 10,5 sekundy.

Wyposażenie Fiata 130

Kierowcy Fiata 130 mieli do dyspozycji przycisk, który umożliwiał otworzenie przednich drzwi od strony pasażera, co w latach 70. było niezwykłym udogodnieniem. Z kolei kierownica Fiata 130 mogła być regulowana zarówno w pionie, jak i w poziomie.

We wnętrzu Fiata 130 zamontowano fotele ze skórzanymi i welurowymi obiciami. Symbolem luksusu w tym samochodzie były jednak przede wszystkim eleganckie drewniane elementy.

Karoseria Fiata 130

Za design Fiata 130 odpowiadał wybitny włoski projektant Paolo Martin z firmy Pininfarina. Karoseria Fiata 130 była w zasadzie odpowiednikiem nadwozia z modelu 125, tyle że rozmiar większym. Różnica pomiędzy karoserią Fiata 130 i 125 dotyczyła też dodanych do modelu 130 chromowanych elementów.

Nadwozie Fiata 130 nie cieszyło się dobrą opinią, gdyż ponoć bardzo łatwo rdzewiało, a to ze względu na niskiej jakości materiały użyte do jego produkcji.

Wymiary Fiata 130, jak na limuzynę przystało, były naprawdę duże. Samochód miał długość wynoszącą 4,75 m, a jego szerokość nieznacznie przekraczała 1,8 m. Z kolei wysokość Fiata 130 wynosiła 1,47 m. W modelu 130 od Fiata spory był także rozstaw osi o wartości 2,72 m.

Opinie o Fiacie 130

Słynne brytyjskie czasopismo "Motor" za największe atuty Fiata 130 uznało świetną przyczepność i prowadzenie, a także bardzo komfortowe wnętrze. Zdaniem redakcji tej gazety wadą Fiata 130 była natomiast wysoka cena, duże zużycie paliwa i hałaśliwy silnik.

Podobna recenzja Fiata 130 znalazła się w amerykańskim magazynie "Autocar", w którym znalazły się ponadto narzekania na jakość hamulców. Z kolei w gazecie "Car" pojawił się pogląd, jakoby Fiat 130 w wersji sedan był zdecydowanie mniej udanym samochodem niż 2-drzwiowe coupe, a to m.in. ze względu na jego gorszą sterowność.

4.87
Ocena na postawie 13 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentE

Inne modele Fiat

E - Inne modele

Fiat 130: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie