Fiat 130

Model
Fiat 130 Zobacz 2 zdjęcia

Firma Fiat nigdy nie wypuściła większego i bardziej luksusowego samochodu-limuzyny niż model 130. To najlepiej świadczy o tym, że Fiat 130 nie jest jednym z wielu produktów tego koncernu, lecz prawdziwą legendą.

Historia Fiata 130

Fiat 130 zastąpił model 2300, który zaczynał uchodzić za przestrzały. Samochód wzbudził szczególnie duże zainteresowanie podczas 39. targów motoryzacyjnych w Genewie, które odbyły się w marcu 1969 roku. Impreza była pierwszą okazją dla Fiata, aby zaprezentować swój nowy model 130, i zakończyła się dużym sukcesem włoskiego koncernu, ponieważ samochód przykuł uwagę wielu dziennikarzy.

Istniały 3 wersje Fiata 130, do których zaliczały się:

  • 4-drzwiowy sedan;
  • 5-drzwiowe kombi;
  • 2-drzwiowe coupe.

Fiat 130 był popularnym, a przy tym bardzo ekskluzywnym samochodem w latach 70., o czym najlepiej świadczy fakt, że poruszał się nim Jan Paweł II w trakcie pielgrzymki do Polski. Oczywiście była to trochę zmodyfikowana, dodatkowo zabezpieczona wersja Fiata 130.

Fiatem 130 podróżował też np. włoski premier Aldo Moro. Zresztą Fiat 130 jest kojarzony we Włoszech m.in. ze względu na smutny fakt, że premier Moro został siłą wyciągnięty z tego auta przez terrorystów z Czerwonych Brygad, którzy porwali i zamordowali polityka. Fiatem 130 jeździł również słynny rumuński dyktator Nicolae Ceaușescu.

Co ciekawe Fiat zdecydował się zakończyć produkcję swojego modelu 130 na raty. Najpierw, w 1976 roku, z rynku zniknął sedan, w przypadku którego licznik zatrzymał się na 15 tysiącach wyprodukowanych egzemplarzy. Natomiast Fiat 130 coupe po raz ostatni zjechał z taśmy produkcyjnej rok później – łącznie powstało nieco ponad 4 tysiące sztuk tej wersji.

Charakterystyka Fiata 130

Fiat 130 miał tylny napęd i automatyczną skrzynię biegów z 3 przełożeniami lub manualną skrzynię biegów z 5 przełożeniami do wyboru. Nowością, którą Fiat wprowadził w swojej flocie aut wraz z modelem 130, było zainstalowanie w limuzynie alternatora.

Silnik Fiata 130 skonstruował Aurelio Lampredi, jeden z czołowych inżynierów samochodowych przełomu lat 60. i 70. Silnik został zamontowany z przodu auta i występował w dwóch w wariantach, z których oba miały bardzo dużą pojemność wynoszącą odpowiednio 2.8 i 3.2 litra. Każda jednostka napędowa tego modelu miała ponadto 6-cylindrów.

Maksymalna prędkość, jaką Fiat 130 był w stanie osiągnąć, wynosiła 185 km/h, zaś do od zera do setki auto rozpędzało się w 10,5 sekundy.

Wyposażenie Fiata 130

Kierowcy Fiata 130 mieli do dyspozycji przycisk, który umożliwiał otworzenie przednich drzwi od strony pasażera, co w latach 70. było niezwykłym udogodnieniem. Z kolei kierownica Fiata 130 mogła być regulowana zarówno w pionie, jak i w poziomie.

We wnętrzu Fiata 130 zamontowano fotele ze skórzanymi i welurowymi obiciami. Symbolem luksusu w tym samochodzie były jednak przede wszystkim eleganckie drewniane elementy.

Karoseria Fiata 130

Za design Fiata 130 odpowiadał wybitny włoski projektant Paolo Martin z firmy Pininfarina. Karoseria Fiata 130 była w zasadzie odpowiednikiem nadwozia z modelu 125, tyle że rozmiar większym. Różnica pomiędzy karoserią Fiata 130 i 125 dotyczyła też dodanych do modelu 130 chromowanych elementów.

Nadwozie Fiata 130 nie cieszyło się dobrą opinią, gdyż ponoć bardzo łatwo rdzewiało, a to ze względu na niskiej jakości materiały użyte do jego produkcji.

Wymiary Fiata 130, jak na limuzynę przystało, były naprawdę duże. Samochód miał długość wynoszącą 4,75 m, a jego szerokość nieznacznie przekraczała 1,8 m. Z kolei wysokość Fiata 130 wynosiła 1,47 m. W modelu 130 od Fiata spory był także rozstaw osi o wartości 2,72 m.

Opinie o Fiacie 130

Słynne brytyjskie czasopismo "Motor" za największe atuty Fiata 130 uznało świetną przyczepność i prowadzenie, a także bardzo komfortowe wnętrze. Zdaniem redakcji tej gazety wadą Fiata 130 była natomiast wysoka cena, duże zużycie paliwa i hałaśliwy silnik.

Podobna recenzja Fiata 130 znalazła się w amerykańskim magazynie "Autocar", w którym znalazły się ponadto narzekania na jakość hamulców. Z kolei w gazecie "Car" pojawił się pogląd, jakoby Fiat 130 w wersji sedan był zdecydowanie mniej udanym samochodem niż 2-drzwiowe coupe, a to m.in. ze względu na jego gorszą sterowność.

4.87
Ocena na postawie 13 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentE

Inne modele Fiat

E - Inne modele

Fiat 130: newsy, testy i recenzje

130 tys. tesli ma poważny problem. Wszystko przez wadliwy mikroczip

... Amerykańska organizacja ds. bezpieczeństwa drogowego NHTSA ogłosiła dużą akcję serwisową obejmującą 130 tys. aut Tesli. Jak się okazuje, w niektórych egzemplarzach występują problemy z multimediami rzutujące na bezpieczeństwo i wygodę obsługi. ..

2 tygodnie temu

Fiat 500X zmienił wizerunek. Nie trzeba było wiele

... Fiat pochwalił się odświeżonym wydaniem modelu 500x. Zmieniło się tylko kilka detali, które jednak sprawiły, że twarz włoskiego crossovera wygląda zupełnie inaczej. ... do najbardziej rozpoznawalnej linii w gamie Fiata. 41698 Dzięki temu ...

4 miesiące temu

Fiat Tipo dostał mocniejszy silnik. Koniec z żartami o kartonie mleka

... Większy silnik, więcej mocy i nowa automatyczna skrzynia biegów. Fiat odświeża ofertę Tipo i 500X, uzupełniając ją o miękką hybrydę, która ma wyróżniać się spalaniem niższym niż w dieslu. ... oparta na 1,5-litrowym benzyniaku FireFly generującym ...

3 miesiące temu

Test: Fiat Tipo Cross - budżetowość mniej budżetowa?

... Po co Fiat wprowadził Tipo? Bo miał to być budżetowy samochód, na który pozwoli sobie przeciętny Kowalski i to się doskonale sprawdziło, bo w 2020 roku w Polsce model Fiata był drugim najczęściej ... Fiat Tipo Cross - test wideo Wersji Cross nie ...

3 miesiące temu

Tak wygląda nowy Fiat Scudo. Skądś już go znacie

... Po 5 latach przerwy Fiat Scudo oficjalnie powraca do segmentu mniejszych dostawczaków. Będzie dostępny zarówno w wersjach spalinowych, jak i elektrycznej. Tak jak zresztą bratnie modele koncernu Stellantis, od których nieprzesadnie się różni. ...

5 miesięcy temu

Test: Fiat 500 - napęd elektryczny zmienia mniej, niż myślisz

... Fiat 500 w nowym wydaniu zachowuje wszelkie zalety poprzednika i niweluje (tylko) niektóre wady. Fakt, że jest napędzany przez silnik elektryczny, a nie spalinowy, okazuje się być w jego przypadku zaledwie ciekawostką. W mieście trudno prosić o ...

6 miesięcy temu

Fiat Tipo Cross doczekał się wersji kombi. W końcu

... Dotychczas Fiat Tipo Cross był dostępny wyłącznie jako hatchback mogący rywalizować z Kią Xceed, Mazdą CX-30 czy wspomnianym już Fordem Focusem Active. Fiat jednak w końcu zdecydował ... propozycją o bardziej budżetowym charakterze. ...

5 miesięcy temu

Fiat Punto w końcu doczeka się następcy. Znamy datę

... Koncern Stellantis, będący właścicielem Fiata, zamierza zaznaczyć obecność włoskiej marki w segmencie B, w którym przez lata radziła sobie świetnie za sprawą modelu Punto. Jego duchowy następca ma być gotowy już niebawem. Czego powinniśmy się ...

10 miesięcy temu

Pierwsza jazda: Fiat Ducato po liftingu - bo liczy się wnętrze

... Król lewego pasa, mistrz dostaw kurierskich i jeden z najpopularniejszych busów w Polsce przeszedł kolejny lifting. Fiat Ducato czuje na plecach oddech konkurencji, więc Włosi postawili na gruntowne ulepszenie wyposażenia. ... zaskakującym. Na ...

11 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie