Skrzynia biegów

Skrzynia biegów pozwala na przełożenie mocy z silnika na napęd samochodu.

Skrzynia biegów pozwala na zmianę przełożenia mocy wytwarzanej przez silnik na napęd pojazdu. Sam termin przekładni odnosi się do stosunku prędkości obrotowej, która powstaje na wale wyjściowym do prędkości, która uzyskana zostaje na wale wejściowym. W ten sposób wyższe biegi uzyskuje się poprzez wykorzystanie kolejnych stopni przełożenia, a bezpośrednim połączeniem przekładni skrzyni biegów z silnikiem jest sprzęgło. Obecnie na rynku dostępne są cztery rodzaje skrzyni biegów.

Skrzynia biegów – rodzaje/mechaniczna

Przekładnia mechaniczna charakteryzuje się budową wykorzystującą do zmiany przyłożeń przekładnie zębate. To jedno z najpopularniejszych rozwiązań z charakterystycznym drążkiem, za pomocą którego dokonuje się zmiany biegu, przez co wspomniane przekładnie są ze sobą w ciągłym kontakcie. Jednocześnie drążek obsługuje sprzęgła, przez które przepuszczana jest uzyskana moc. Obecnie stosowane są konstrukcje zsynchronizowane, czyli wyposażone w synchronizatory, które ułatwiają cały proces. Dawniej, zmiana biegu odbywała się wielostopniowo, stąd popularne szczególnie dla starszych użytkowników określenie ''podwójne wysprzęglanie''.

Skrzynia biegów – rodzaje/hydromechaniczna

Układ hydromechanicznej przekładni odnosi się przede wszystkim do automatycznej i pół-automatycznej skrzyni biegów. Zmianę biegu uzyskuje się za pomocą sterowania szybkością przepływu cieczy, której rolę najczęściej spełnia olej hydrauliczny.

Skrzynia biegów – rodzaje/sekwencyjna

Sekwencyjną skrzynią nazywa się skrzynie mechaniczne, w których przełożenie można zmieniać tylko o jeden bieg w górę lub w dół. Takie rozwiązanie stosuje się w motocyklach czy mniejszych silnikach używanych w np. motorówkach. Od niedawna sekwencyjna skrzynia biegów stosowana jest również w samochodach, gdzie operuje się nią przy pomocy elektronicznego układu.

Skrzynia biegów – rodzaje/bezstopniowa

Ostatnią typem są przekładnie bezstopniowe, które stosuje się w skuterach czy nowoczesnych pojazdach rolniczych takich jak kombajny i ciągniki. Ich konstrukcja opiera się o pracę pasa klinowego, który połączony jest z dwoma parami kół stożkowych. Koła przesuwają się względem siebie podczas pracy, co pozwala na płynną zmianę biegu.

Mille Miglia 2019 - Prolog

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie