Skrzynia biegów

Skrzynia biegów pozwala na przełożenie mocy z silnika na napęd samochodu.

Skrzynia biegów pozwala na zmianę przełożenia mocy wytwarzanej przez silnik na napęd pojazdu. Sam termin przekładni odnosi się do stosunku prędkości obrotowej, która powstaje na wale wyjściowym do prędkości, która uzyskana zostaje na wale wejściowym. W ten sposób wyższe biegi uzyskuje się poprzez wykorzystanie kolejnych stopni przełożenia, a bezpośrednim połączeniem przekładni skrzyni biegów z silnikiem jest sprzęgło. Obecnie na rynku dostępne są cztery rodzaje skrzyni biegów.

Skrzynia biegów – rodzaje/mechaniczna

Przekładnia mechaniczna charakteryzuje się budową wykorzystującą do zmiany przyłożeń przekładnie zębate. To jedno z najpopularniejszych rozwiązań z charakterystycznym drążkiem, za pomocą którego dokonuje się zmiany biegu, przez co wspomniane przekładnie są ze sobą w ciągłym kontakcie. Jednocześnie drążek obsługuje sprzęgła, przez które przepuszczana jest uzyskana moc. Obecnie stosowane są konstrukcje zsynchronizowane, czyli wyposażone w synchronizatory, które ułatwiają cały proces. Dawniej, zmiana biegu odbywała się wielostopniowo, stąd popularne szczególnie dla starszych użytkowników określenie ''podwójne wysprzęglanie''.

Skrzynia biegów – rodzaje/hydromechaniczna

Układ hydromechanicznej przekładni odnosi się przede wszystkim do automatycznej i pół-automatycznej skrzyni biegów. Zmianę biegu uzyskuje się za pomocą sterowania szybkością przepływu cieczy, której rolę najczęściej spełnia olej hydrauliczny.

Skrzynia biegów – rodzaje/sekwencyjna

Sekwencyjną skrzynią nazywa się skrzynie mechaniczne, w których przełożenie można zmieniać tylko o jeden bieg w górę lub w dół. Takie rozwiązanie stosuje się w motocyklach czy mniejszych silnikach używanych w np. motorówkach. Od niedawna sekwencyjna skrzynia biegów stosowana jest również w samochodach, gdzie operuje się nią przy pomocy elektronicznego układu.

Skrzynia biegów – rodzaje/bezstopniowa

Ostatnią typem są przekładnie bezstopniowe, które stosuje się w skuterach czy nowoczesnych pojazdach rolniczych takich jak kombajny i ciągniki. Ich konstrukcja opiera się o pracę pasa klinowego, który połączony jest z dwoma parami kół stożkowych. Koła przesuwają się względem siebie podczas pracy, co pozwala na płynną zmianę biegu.

Moje kolejne auto będzie elektryczne, bo...

7-biegowa, manualna skrzynia wraca do gamy Porsche 911

... nie chce samodzielnie zmieniać biegów. Szkoda tylko, że producenci często nie pozostawiają im żadnego wyboru. Do dziś podobnie było z najnowszą generacją Porsche 911. ... Do dziś. Niemcy ogłosili właśnie, że manualna, 7-biegowa skrzynia wraca do ...

3 tygodnie temu

Na którym biegu auto pali najmniej? Przeprowadziliśmy test

... Nie brakuje kierowców, którzy twierdzą, że na niskich obrotach silnik się męczy i przez to spala więcej. Postanowiliśmy zrobić test i sprawdzić, jaka jest zależność pomiędzy obrotami a zużyciem paliwa i czy rzeczywiście warto wcześniej zmienić ...

miesiąc temu

Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak?

... , jakie przyjmuje wielu kupujących, jest manualna skrzynia biegów, która według powszechnej opinii jest gwarantem spokojnej eksploatacji i niskiego zużycia paliwa. Czy słusznie? ... w różnych warunkach nie jest straszna. Sprawdźmy wobec tego, ...

dawno temu

Automatyczna skrzynia to ryzyko, ale i komfort

... Coraz częściej Polacy decydują się na zakup aut używanych z automatyczną skrzynią biegów. Najczęściej takie rozwiązanie wybierają przy zakupie aut niemieckich producentów. ... Według danych AAA AUTO, dealera samochodów używanych, Polacy ...

dawno temu

Skrzynia dwusprzęgłowa – podstawy [skrzynie biegów]

... Skrzynia dwusprzęgłowa została zaprojektowana z myślą o połączeniu zalet przekładni manualnych i automatycznych. ... ze sprzęgieł współpracujące z daną skrzynią. Jedna przekładnia wyposażona jest w pary kół zębatych obsługujących biegi parzyste, ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie