Szukając numeru 5, czyli historii Renault część 3 [geneza motoryzacji]

Lata sześćdziesiąte to okres niebywałej płodności marki Renault. W tym okresie koncern ugruntował swoją pozycję jednego z najpotężniejszych w Europie.

Renault Dauphine
Renault Dauphine
Piotr Wielgus

23.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:56

W 1959 roku Renault zaprezentował elegancki model Floride zbudowany na podstawie starszej wersji Dauphine. Dwudrzwiowy Floride był zdecydowanie zgrabniejszy od swojego czterodrzwiowego protoplasty. Nadwozie zaprojektował Pietro Frua, znany włoski budowniczy karoserii. Produkcją zajęła się francuska firma Chausson. Dwuosobowa wersja coupe posiadała tylną kanapę, ale była ona tak mała, że mieściła tylko bagaż. Samochód napędzał małolitrażowy silnik czterocylinrdowy o pojemności 0,8 litra i mocy 35 KM.

6 lipca 1961 r. z linii produkcyjnej zszedł ostatni Renault 4CV z numerem karoserii 1 105 543. Po szesnastu latach wytwarzania 4CV, 3 sierpnia 1961 roku rozpoczęła się produkcja nowego modelu: Renault 4. To pierwsze auto z Billancourt z przednim układem napędowym. W sprzedaży dostępne były również inne wersje pick-up, furgonetka, limuzyna i cabrio.

Renault 6
Renault 6

Następcą "Czwórki" było Renault 6. W zamierzeniu miał być alternatywą dla Renault 4 oraz konkurentem dla Citroëna Ami 6 oraz nowego Citroëna Dyane. W modelu użyto rozwiązań podobnych jak w pokrewnych i konkurencyjnych konstrukcjach z segmentu C. W R6 zastosowano płytę podłogową oraz silnik o pojemności 0,8 l znany z poprzednich modeli Renault.

W 1965 roku w Genewie nastąpiła premiera Renault 16. To pierwszy model Renault, który otrzymał tytuł "Car of the Year". To też pierwszy na świecie samochód z karoserią typu hatchback. Miał też pierwszy w świecie aluminiowy blok silnika odlewany ciśnieniowo i pierwszy w Europie elektrycznie sterowny wentylator chłodnicy.

Renault 16
Renault 16

Od 1970 r. firma Renault rozpoczyna produkcję modelu Renault 12. Był bez wątpienia najciekawszą spośród 5 innych podstawowych modeli firmy Renault produkowanych w tym czasie. Silnik został umieszczony z przodu pojazdu przed skrzynią biegów – był to pierwszy samochód Renault, gdzie zastosowano takie rozwiązanie. W tym typie auta firma Renault zastosowała nadwozia typu kombi-limuzyna z piątymi drzwiami. Licencję na wytwarzanie tego samochodu dostała także rumuńska Dacia, dzięki czemu zmotoryzował on wschodnią Europę.

Renault 12 Kombi
Renault 12 Kombi

Lata siedemdziesiąte miały przynieść firmie Renault niesamowity sukces. Prace nad samochodem, który miałby podbić Europę trwały już od połowy lat sześćdziesiątych. Francuzi chcieli stworzyć auto globalne, miejskie, które z powodzeniem miałoby też startować w sportach samochodowych. W 1972 roku urodziło się Renault 5.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)