Szukając numeru 5, czyli historii Renault część 3 [geneza motoryzacji]

Lata sześćdziesiąte to okres niebywałej płodności marki Renault. W tym okresie koncern ugruntował swoją pozycję jednego z najpotężniejszych w Europie.

Renault DauphineRenault Dauphine
Piotr Wielgus

W 1959 roku Renault zaprezentował elegancki model Floride zbudowany na podstawie starszej wersji Dauphine. Dwudrzwiowy Floride był zdecydowanie zgrabniejszy od swojego czterodrzwiowego protoplasty. Nadwozie zaprojektował Pietro Frua, znany włoski budowniczy karoserii. Produkcją zajęła się francuska firma Chausson. Dwuosobowa wersja coupe posiadała tylną kanapę, ale była ona tak mała, że mieściła tylko bagaż. Samochód napędzał małolitrażowy silnik czterocylinrdowy o pojemności 0,8 litra i mocy 35 KM.

6 lipca 1961 r. z linii produkcyjnej zszedł ostatni Renault 4CV z numerem karoserii 1 105 543. Po szesnastu latach wytwarzania 4CV, 3 sierpnia 1961 roku rozpoczęła się produkcja nowego modelu: Renault 4. To pierwsze auto z Billancourt z przednim układem napędowym. W sprzedaży dostępne były również inne wersje pick-up, furgonetka, limuzyna i cabrio.

Renault 6
Renault 6

Następcą "Czwórki" było Renault 6. W zamierzeniu miał być alternatywą dla Renault 4 oraz konkurentem dla Citroëna Ami 6 oraz nowego Citroëna Dyane. W modelu użyto rozwiązań podobnych jak w pokrewnych i konkurencyjnych konstrukcjach z segmentu C. W R6 zastosowano płytę podłogową oraz silnik o pojemności 0,8 l znany z poprzednich modeli Renault.

W 1965 roku w Genewie nastąpiła premiera Renault 16. To pierwszy model Renault, który otrzymał tytuł "Car of the Year". To też pierwszy na świecie samochód z karoserią typu hatchback. Miał też pierwszy w świecie aluminiowy blok silnika odlewany ciśnieniowo i pierwszy w Europie elektrycznie sterowny wentylator chłodnicy.

Renault 16
Renault 16

Od 1970 r. firma Renault rozpoczyna produkcję modelu Renault 12. Był bez wątpienia najciekawszą spośród 5 innych podstawowych modeli firmy Renault produkowanych w tym czasie. Silnik został umieszczony z przodu pojazdu przed skrzynią biegów – był to pierwszy samochód Renault, gdzie zastosowano takie rozwiązanie. W tym typie auta firma Renault zastosowała nadwozia typu kombi-limuzyna z piątymi drzwiami. Licencję na wytwarzanie tego samochodu dostała także rumuńska Dacia, dzięki czemu zmotoryzował on wschodnią Europę.

Renault 12 Kombi
Renault 12 Kombi

Lata siedemdziesiąte miały przynieść firmie Renault niesamowity sukces. Prace nad samochodem, który miałby podbić Europę trwały już od połowy lat sześćdziesiątych. Francuzi chcieli stworzyć auto globalne, miejskie, które z powodzeniem miałoby też startować w sportach samochodowych. W 1972 roku urodziło się Renault 5.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów