System start&stop nie działa? Przygotuj się na spory wydatek

System start&stop, który ma na celu wyłączanie silnika podczas postoju, jest źródłem frustracji dla wielu kierowców. Wielu z nich jest zirytowanych tym, że silnik jest wyłączany nawet na kilka sekund, kiedy jego praca wydaje się zbędna. Choć system ten można wyłączyć, w większości samochodów czynność tę trzeba powtarzać za każdym razem, gdy uruchamia się pojazd.

System start&stopSystem start&stop
Źródło zdjęć: © BMW, Materiały pracowe
14

Z drugiej strony, mechanicy również nie mają pochlebnej opinii na temat systemu start&stop. Twierdzą, że jego działanie ma negatywny wpływ na kondycję silnika i akumulatora. Akumulator, będąc często obciążony ciężką pracą, jest szczególnie narażony na zużycie. Z tego powodu, w samochodach wyposażonych w system start&stop stosuje się specjalne akumulatory w technologii AGM lub EFB. Niestety, ich cena zaczyna się od 500 zł, a niektóre modele mogą kosztować nawet ponad 1000 zł.

Jeżeli system start&stop przestaje działać, nie jest to powód do radości. W takim przypadku, na desce rozdzielczej pojawia się lampka z przekreśloną literą "A" lub świeci się na pomarańczowo z napisem OFF. To jednak nie jest jeszcze oznaką awarii. System start&stop aktywuje się tylko wtedy, gdy warunki są do tego sprzyjające. Wśród tych warunków są temperatura silnika, temperatura otoczenia, użycie klimatyzacji czy stan naładowania akumulatora.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Jednak jeśli system start&stop nie działa przez kilka dni, mimo że nie został wyłączony, może to świadczyć o złym stanie akumulatora. W takim przypadku są dwie możliwości.

Pierwsza to sytuacja, gdy samochód był używany przez dłuższy czas na krótkich odcinkach, co mogło doprowadzić do rozładowania akumulatora. Alternator nie jest w stanie naładować akumulatora w ciągu kilku czy kilkunastu minut jazdy. W takim przypadku zazwyczaj wystarczy naładować akumulator, aby system wrócił do normalnego funkcjonowania.

Druga możliwość jest bardziej niepokojąca. Mimo że akumulator nadal działa i uruchamia silnik, może nie być już w stanie naładować się do pełnej sprawności. Może okazać się, że nawet naładowanie go prostownikiem czy ładowarką nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. W takim przypadku konieczna jest wymiana akumulatora, a jak wcześniej wspomniałem, ceny akumulatorów do samochodów z systemem start&stop są dość wysokie.

Aby uniknąć powtórzenia takiej sytuacji, warto pamiętać o regularnej obsłudze akumulatora. Pomimo obietnic producentów o bezobsługowości samochodów i akumulatorów, konieczne jest ich ładowanie prostownikiem co najmniej dwa razy w roku, a najlepiej trzy razy. Dzięki temu akumulator będzie służył znacznie dłużej.

Wybrane dla Ciebie

Nie musisz nawet wsiadać za kierownicę. Latem łatwo się zapomnieć i stracić prawko
Nie musisz nawet wsiadać za kierownicę. Latem łatwo się zapomnieć i stracić prawko
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Test: Toyota Land Cruiser 70 2.8 D-4D - pierwotny samochód terenowy z nowoczesnym silnikiem
Test: Toyota Land Cruiser 70 2.8 D-4D - pierwotny samochód terenowy z nowoczesnym silnikiem
20 tys. pracowników do zwolnienia. Problemy motoryzacyjnego giganta
20 tys. pracowników do zwolnienia. Problemy motoryzacyjnego giganta