SUV-a nie zaparkujesz tam, gdzie zwykłej osobówki. Możesz dostać mandat

Łatwo sobie wyobrazić, że auta dostawcze czy ciężarówki nie powinny parkować na chodnikach ze względu na duże obciążenie. Jednak nie każdy użytkownik minivana czy SUV-a zdaje sobie sprawę z tego, że i on nie zawsze może tak parkować. Ale może dostać mandat.

Luksusowe SUV-y zazwyczaj mają dmc powyżej 2,5 tony, bo masa własna przekracza 2 tony. Takimi autami na chodniku nie wolno parkowaćLuksusowe SUV-y zazwyczaj mają dmc powyżej 2,5 tony, bo masa własna przekracza 2 tony. Takimi autami na chodniku nie wolno parkować
Źródło zdjęć: © fot. Autokult.pl
Marcin Łobodziński

Parkowanie autem o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 2,5 tony nie jest dozwolone na chodnikach, a jedynie na wyznaczonych do tego miejscach. Wynika to bezpośrednio z art. 47. ust. 1. Ustawy prawo o ruchu drogowym. Powód?

Bardzo prosty: chodniki nie są do tego przystosowane i zaparkowane tam ciężkie samochody je niszczą, powodując kosztowne szkody. Kara za złamanie tego przepisu to zazwyczaj 100 zł mandatu i 1 pkt karny.

Jak sprawdzić dmc swojego pojazdu? Jest ona wpisana w dowodzie rejestracyjnym - na jego ostatniej stronie, w rubryce F2. Jeśli przekracza 2500 kg, to postój na chodniku jest wykluczony. Nie ma tu znaczenia, czy akurat podróżujemy z pełnym obciążeniem, czy nie, liczy się maksymalna dopuszczalna wartość.

Nie tylko dostawcze i SUV-y

Wydaje się, że dmc 2500 kg to dużo, ale to pozory. Wiele aut przekracza tę wartość i są to m.in. SUV-y i pick-upy, ale także niektóre vany i minivany, a także znakomita większość aut klasy wyższej (segment E), jak na przykład BMW Serii 5 czy Volvo V60. Warto pamiętać o większych samochodach elektrycznych, których stale przybywa, a także hybrydach-plug in, które sporo ważą.

W przypadku większych pojazdów trzeba pamiętać też o jeszcze jednym: gabarytach. Szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych powinna być taka, by nie utrudnić im ruchu i nie może być mniejsza niż 1,5 m. Jeśli auto jest na tyle duże, że nie da się zostawić tyle miejsca, trzeba zaparkować gdzieś indziej.

Wybrane dla Ciebie
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯