Strefa Tempo 30 - będzie więcej obszarów objętych ograniczeniem prędkości

Wśród propozycji poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu bardzo często wymieniane jest wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h, znane szerzej także jako strefa Tempo 30. Niestety, pomysł ten wciąż spotyka się z negatywnym odbiorem.

Strefy Tempo 30 możemy spotkać już m.in. w Warszawie, Gdańsku, Katowicach czy PoznaniuStrefy Tempo 30 możemy spotkać już m.in. w Warszawie, Gdańsku, Katowicach czy Poznaniu
Źródło zdjęć: © fot. Przemek Swiderski/East News
Filip Buliński

Strefa Tempo 30 nie jest niczym nowym. Pierwsze powstały już w 1983 roku w Buxtehude w Niemczech, a obecnie są one nieodłącznym elementem nie tylko stolic, ale także większości miast zachodniej Europy. W naszym kraju pionierem tego rozwiązania został Gdańsk w 2010 roku. Początkowo mieszkańcy byli temu przeciwni, ale po czasie docenili jego korzyści, a strefę rozszerzano o kolejne obszary. Dziś obejmuje ona już ponad 60 proc. wszystkich ulic w mieście.

Tragiczny w skutkach wypadek na warszawskich Bielanach zwrócił uwagę władz miasta na temat bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział, że jedną z podjętych inicjatyw będzie właśnie rozszerzenie stref Tempo 30, które docelowo mają objąć nawet 2/3 sieci drogowej. Obecnie można je spotkać m.in. w Śródmieściu, na Wilanowie czy Żoliborzu.

Zapytałem Urząd Miasta Stołecznego Warszawy czy istnieje już wstępny plan obszaru, w którym wymieniona strefa miałaby zostać wprowadzona oraz kiedy moglibyśmy się jej spodziewać.

  • Pierwszym i priorytetowym działaniem w obszarze stref Tempo 30 jest plan wdrożenia takiej strefy w ścisłym centrum Warszawy: w obszarze ulic Marszałkowskiej, Alei Jerozolimskich, Kruczej - mówi Autokultowi Tomasz Demiańczuk z wydziału prasowego Urzędu m.st. Warszawy. - Obecnie w tym zakresie prowadzone są prace projektowe, a ich realizacja w terenie będzie możliwa po ich zakończeniu. Stworzenie listy innych miejsc, w których możliwe i zasadne byłoby wprowadzenie takiej strefy, wymaga czasu i bardziej szczegółowych analiz. Dzięki temu proces wytyczania takich obszarów miasta będzie mógł zostać przeprowadzony w sposób zharmonizowany i kompleksowy - dodaje.

Jak to wygląda w innych miastach?

Podobne strefy można spotkać także w Poznaniu czy Katowicach. Władze tego drugiego miasta we współpracy z Komendą Miejską Policji opublikowały niedawno wyniki badań wpływu strefy Tempo 30 na bezpieczeństwo na katowickich drogach.

Pierwsza taka strefa w stolicy województwa śląskiego powstała w 2015 roku, kolejna została wyznaczona w 2017 r., a trzecia – ostatnia – w 2019 roku. Porównano dane z 2014 roku z tymi z 2018 roku, a uzyskane wyniki jednoznacznie potwierdzają słuszność wprowadzenia tego typu rozwiązania.

Liczba wypadków w wyznaczonych strefach spadła aż o 41 proc. (z 22 do 13), a liczba rannych o 55 proc. (z 22 do 12). Jeśli chodzi o zdarzenia z udziałem pieszych i rowerzystów, zanotowano spadek o 37 proc. (z 19 do 11), a rannych było 55 proc. mniej (z 20 do 11). Wynik ten jest podwójnie zadowalający, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tym czasie liczba zarejestrowanych samochodów wzrosła o blisko 21 proc. (z 251 tys. do 303 tys.).

Ograniczenie prędkości to nie wszystko

Samo wprowadzenie stref jednak na niewiele się może zdać. Wraz z ograniczeniem powinny iść także zmiany infrastrukturalne, które uniemożliwiałyby poruszanie się z większą prędkością, niż jest dopuszczalna. Wśród zalet wprowadzenia strefy Tempo 30 wymienia się nie tylko większe bezpieczeństwo na ulicach i przejściach dla pieszych, ale także płynniejszy ruch, mniejszy hałas, a także czystsze powietrze dzięki niższej emisji dwutlenku węgla.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów