Strefa Tempo 30 - będzie więcej obszarów objętych ograniczeniem prędkości

Wśród propozycji poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu bardzo często wymieniane jest wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h, znane szerzej także jako strefa Tempo 30. Niestety, pomysł ten wciąż spotyka się z negatywnym odbiorem.

Strefy Tempo 30 możemy spotkać już m.in. w Warszawie, Gdańsku, Katowicach czy PoznaniuStrefy Tempo 30 możemy spotkać już m.in. w Warszawie, Gdańsku, Katowicach czy Poznaniu
Źródło zdjęć: © fot. Przemek Swiderski/East News
Filip Buliński

Strefa Tempo 30 nie jest niczym nowym. Pierwsze powstały już w 1983 roku w Buxtehude w Niemczech, a obecnie są one nieodłącznym elementem nie tylko stolic, ale także większości miast zachodniej Europy. W naszym kraju pionierem tego rozwiązania został Gdańsk w 2010 roku. Początkowo mieszkańcy byli temu przeciwni, ale po czasie docenili jego korzyści, a strefę rozszerzano o kolejne obszary. Dziś obejmuje ona już ponad 60 proc. wszystkich ulic w mieście.

Tragiczny w skutkach wypadek na warszawskich Bielanach zwrócił uwagę władz miasta na temat bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział, że jedną z podjętych inicjatyw będzie właśnie rozszerzenie stref Tempo 30, które docelowo mają objąć nawet 2/3 sieci drogowej. Obecnie można je spotkać m.in. w Śródmieściu, na Wilanowie czy Żoliborzu.

Zapytałem Urząd Miasta Stołecznego Warszawy czy istnieje już wstępny plan obszaru, w którym wymieniona strefa miałaby zostać wprowadzona oraz kiedy moglibyśmy się jej spodziewać.

  • Pierwszym i priorytetowym działaniem w obszarze stref Tempo 30 jest plan wdrożenia takiej strefy w ścisłym centrum Warszawy: w obszarze ulic Marszałkowskiej, Alei Jerozolimskich, Kruczej - mówi Autokultowi Tomasz Demiańczuk z wydziału prasowego Urzędu m.st. Warszawy. - Obecnie w tym zakresie prowadzone są prace projektowe, a ich realizacja w terenie będzie możliwa po ich zakończeniu. Stworzenie listy innych miejsc, w których możliwe i zasadne byłoby wprowadzenie takiej strefy, wymaga czasu i bardziej szczegółowych analiz. Dzięki temu proces wytyczania takich obszarów miasta będzie mógł zostać przeprowadzony w sposób zharmonizowany i kompleksowy - dodaje.

Jak to wygląda w innych miastach?

Podobne strefy można spotkać także w Poznaniu czy Katowicach. Władze tego drugiego miasta we współpracy z Komendą Miejską Policji opublikowały niedawno wyniki badań wpływu strefy Tempo 30 na bezpieczeństwo na katowickich drogach.

Pierwsza taka strefa w stolicy województwa śląskiego powstała w 2015 roku, kolejna została wyznaczona w 2017 r., a trzecia – ostatnia – w 2019 roku. Porównano dane z 2014 roku z tymi z 2018 roku, a uzyskane wyniki jednoznacznie potwierdzają słuszność wprowadzenia tego typu rozwiązania.

Liczba wypadków w wyznaczonych strefach spadła aż o 41 proc. (z 22 do 13), a liczba rannych o 55 proc. (z 22 do 12). Jeśli chodzi o zdarzenia z udziałem pieszych i rowerzystów, zanotowano spadek o 37 proc. (z 19 do 11), a rannych było 55 proc. mniej (z 20 do 11). Wynik ten jest podwójnie zadowalający, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tym czasie liczba zarejestrowanych samochodów wzrosła o blisko 21 proc. (z 251 tys. do 303 tys.).

Ograniczenie prędkości to nie wszystko

Samo wprowadzenie stref jednak na niewiele się może zdać. Wraz z ograniczeniem powinny iść także zmiany infrastrukturalne, które uniemożliwiałyby poruszanie się z większą prędkością, niż jest dopuszczalna. Wśród zalet wprowadzenia strefy Tempo 30 wymienia się nie tylko większe bezpieczeństwo na ulicach i przejściach dla pieszych, ale także płynniejszy ruch, mniejszy hałas, a także czystsze powietrze dzięki niższej emisji dwutlenku węgla.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Maserati nigdzie się nie wybiera. MCPura jest tego najlepszym dowodem
Maserati nigdzie się nie wybiera. MCPura jest tego najlepszym dowodem
Christian Horner poza Red Bullem! Nie tak miał wyglądać koniec tej wielkiej historii
Christian Horner poza Red Bullem! Nie tak miał wyglądać koniec tej wielkiej historii
Zapłacisz nawet 1 zł na litrze więcej. Uważaj na włoskich stacjach
Zapłacisz nawet 1 zł na litrze więcej. Uważaj na włoskich stacjach