Masz taką naklejkę pod maską? Już szykuj pieniądze

Kiedy otworzysz maskę samochodu, który nie przeszedł napraw blacharskich, zobaczysz etykietę z symbolem R134a lub — jeśli jest to nowszy model — R1234yf. Warto zwrócić na to uwagę, zwłaszcza jeśli zamierzasz kupić używane auto. Dlaczego? Ponieważ jedna z podstawowych czynności serwisowych może kosztować nawet dwa razy więcej w zależności od tego, jaką masz naklejkę.

Nalepka informująca o czynniku w klimatyzacji
Nalepka informująca o czynniku w klimatyzacji
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

15.04.2024 | aktual.: 15.04.2024 19:10

R134a i R1234yf to oznaczenia czynnika do klimatyzacji. R134a to stary czynnik, który był obecny w układach klimatyzacji prawie wszystkich samochodów na naszym rynku przez dziesięciolecia, począwszy od lat 90. Z kolei R1234yf to "nowy typ" czynnika, choć nie jest on tak nowy, jak mogłoby się wydawać. Stosuje się go od około 10 lat, ale stał się powszechny w samochodach dopiero w 2017 roku.

Warto jednak zauważyć, że dotyczyło to tylko nowych samochodów, a konkretnie tych, które były nowo homologowane. Samochody, które miały już wcześniej nabytą homologację, mogły nadal być produkowane ze starym czynnikiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Który czynnik jest używany w klimatyzacji w twoim samochodzie?

W okresie od 2015 do 2020 roku nastąpiło stopniowe przejście na nowy czynnik, nawet w modelach, które były wcześniej homologowane. Ten okres ma kluczowe znaczenie dla osób, które planują zakup używanego samochodu wyprodukowanego w tym czasie.

Czynnik do klimatyzacji. Jakie są różnice między nowym a starym?

Jeśli chodzi o praktyczne różnice między starym a nowym czynnikiem, są trzy główne aspekty, które mogą wpływać na użytkownika pojazdu. Po pierwsze, nowy czynnik jest mniej wydajny od starego, co oznacza, że klimatyzacja będzie mocniej obciążać silnik.

Po drugie, w przypadku nowego wymiana czynnika w ramach serwisu jest blisko dwa razy droższa. W praktyce różnice nie są ogromne, ale jednak istnieją. Przykładowo samo podłączenie maszyny do czynnika R134a kosztuje 150 zł, a do R1234yf 200 zł. 100 g czynnika starego typu kosztuje 30 zł, a nowego 60 zł. Łączny koszt wymiany czynnika wynosi 300 zł dla starego czynnika i 500 zł dla nowego. Różnica całego serwisu (bez wymiany filtra) wynosi zatem 200 zł, ale koszt samego czynnika to już dwukrotna różnica. Sam proces serwisowy jest natomiast identyczny dla obu czynników.

Ostatnia różnica dotyczy napraw. Według doniesień mechaników, układy klimatyzacji z czynnikiem R1234yf są bardziej awaryjne. Najczęściej dotyczy to kompresorów i pojawiających się nieszczelności. Stare klimatyzacje są sprawne bez żadnego serwisu nawet do 10 lat. Po tym czasie zazwyczaj wystarczy wymienić czynnik. Choć warto je serwisować przynajmniej co dwa lata. Nowe układy nierzadko wymagają już poważniejszych napraw, zanim upłynie 10 lat. Zatem różnica jest i to spora.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (36)