Poradniki i mechanikaSamochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi

Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi

Coraz częściej słychać głosy niezadowolenia tych, którzy chcieliby kupić proste auto, bez koła dwumasowego, turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny. Takie, do którego można założyć tanią instalację LPG. Przejrzeliśmy tylko rynek kompaktów i okazuje się, że takich samochodów jest jeszcze całkiem sporo.

Silnik Toyoty
Silnik Toyoty
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Toyota
Marcin Łobodziński

18.05.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:21

Citroën i Peugeot

Gamę kompaktowych modeli Citroëna stanowią trzy samochody oznaczone jako C4, przy czym model C4 nie pasuje do tego zestawienia, ponieważ jest wyposażony wyłącznie w doładowane jednostki benzynowe. Jednak już Citroën C4 Cactus, który teoretycznie jest crossoverem, ale na dobrą sprawę to kompakt, ma bazowy silnik 1.2 PureTech z wielopunktowym wtryskiem i mocą 82 KM. Takie auto kosztuje od 49 990 zł, ale trzeba dopłacić 3200 zł za klimatyzację.

Citroën C-Elysee
Citroën C-Elysee© fot. mat. prasowe/Citroën

Alternatywą dla mało konserwatywnego Cactusa jest dość prosty i tani Citroën C-Elysee z tym samym silnikiem 1.2 PureTech, dostępny za 41 090 zł, ale z klimatyzacją dopiero za 44 990 zł, jest więc sporo tańszy od Cactusa.

Jeżeli potrzebujecie więcej mocy i lubicie silniki z większą pojemnością, macie do wyboru także odmianę 1.6 VTi o mocy 110 KM. Co ciekawe, jest tylko o 1000 zł droższa od 1.2 PureTech - kosztuje 45 990 zł.

Peugeota umieściłem na tej samej stronie nie dlatego, że to siostrzana marka, ale z powodu pokrewieństwa modelu 301 z Citroënem C-Elysee. To są identyczne samochody o nieco odmiennej stylistyce, dostępne z tymi samymi silnikami. Wersja bazowa kosztuje z silnikiem 1.2 od 42 500 zł, ale za klimatyzację trzeba dopłacić 4000 zł. Odmiana 1.6 VTi jest oferowana wyłącznie z klimatyzacją za 54 900 zł.

Fiat

Fiat Tipo to kompakt dość dyskusyjny, ale mimo wszystko jednak bliżej mu do kompaktu niż innym modelom tzw. segmentu B+. Jest wyposażony jeden z dwóch rodzajów silników benzynowych, przy czym bazową jednostkę stanowi wolnossące, pamiętające jeszcze model Bravo 1.4 16V. Motor rozwija 95 KM mocy.

Fiat Tipo hatchback
Fiat Tipo hatchback© fot. mat. prasowe/Fiat

Tipo sedan z tym silnikiem jest najtańszy, bo kosztuje od 43 900 zł, ale z klimatyzacją już 47 900 zł. Wersje nadwoziowe hatchback i kombi są także dostępne z tą jednostką napędową, wyłącznie z klimatyzacją w cenach odpowiednio 49 900 zł i 53 400 zł.

Ford

Ford mocno promuje benzynowe silniki z rodziny EcoBoost, ale wciąż pozostawia alternatywę dla klientów szukających czegoś klasycznego i prostego. Choć jednostka1.6 Ti-VCT nie należy do szczególnie prostych w budowie, jest pozbawiona wrażliwych elementów takich jak dwumasa czy doładowanie. Jest dostępna aż w trzech wersjach mocy co sprawia, że klienci Forda mają naprawdę spory wybór.

Ford Focus
Ford Focus© fot. mat. prasowe/Ford

Focus 1.6 Ti-VCT jest dostępny od 65 090 zł w odmianie 85-konnej. Wyższa moc 105 KM kosztuje 3000 zł więcej, a najwyższa 125 KM od 71 090 zł. Za kombi trzeba dopłacić 3000 zł, natomiast za sedana 1000 zł.

Honda

Japoński producent co prawda zrezygnował już ze stosowania wielopunktowego, pośredniego wtrysku benzyny, a wszystkie nowe jednostki napędowe mają doładowanie, ale oferuje jeszcze Civica starszej generacji. Auto wciąż można kupić i to w trzech wersjach nadwoziowych z silnikami i-VTEC.

Honda Civic
Honda Civic© fot. mat. prasowe/Honda

Oczywiście samochody pochodzą z rocznika 2016 i należy się nie tylko spieszyć z ich zakupem, ale także brać to, co zostało i pytać o dostępność. Tak czy inaczej klasyczny hatchback jest obecnie wyceniony na 62 400 zł z jednostką 1.4 i-VTEC o mocy 100 KM oraz na 67 400 zł z silnikiem 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM.

Kombi jest dostępne wyłącznie z większą jednostką 1.8 i-VTEC. Kosztuje obecnie od 71 700 zł. Natomiast sedan z tym samym silnikiem - 69 600 zł. To już ostatni gwizdek, by kupić prostą, kompaktową Hondę Civic.

Hyundai i Kia

Koreański producent oferuje aż trzy kompaktowe modele i każdy z nich jest dostępny z prostym silnikiem z rodziny MPI. W ofercie pozostaje jeszcze poprzednia generacja i30, choć hatchback jest już modelem wyprzedażowym z rocznika 2016. Z silnikiem 1.4 MPI o mocy 100 KM kosztuje od 54 700 zł.

Hyundai i30
Hyundai i30© fot. mat. prasowe/Hyundai

Więcej zapłacicie za wersję Wagon, czyli kombi. Ta też jest oferowana w roczniku 2017, choć po niedawnej premierze nowej generacji zacznie znikać z oferty. Za auto z tą samą jednostką trzeba zapłacić od 52 900 zł, ale dopiero za 59 400 zł dostaniecie auto z klimatyzacją.

Silnik 1.4 MPI udało się przeszczepić również do nowej generacji modelu i30 z korzyścią dla klientów. Dzięki temu auto można kupić taniej, a kosztuje od 65 700 zł. Jest dostępne w trzech standardach wyposażenia, więc nie jest traktowane po macoszemu. Za wersję kombi zapłacicie od 69 700 zł.

To jednak wciąż nie koniec oferty. Również kompaktowy, choć nieco przerośnięty model Elantra, będący sedanem i zupełnie inną konstrukcją niż i30, może być wyposażony wyłącznie w prostą jednostkę 1.6 MPI o mocy 128 KM lub diesla. Wersja benzynowa kosztuje od 64 400 zł.

Bratnia marka Kia, podobnie jak Hyundai, pozostawia w ofercie kompaktowego modelu Cee’d nieskomplikowany motor 1.4 MPI o mocy 100 KM. Dostępny jest zarówno w hatchbacku jak i kombi. Auto wyceniono na odpowiednio 56 990 zł i 60 490 zł za kombi.

Opel

Podobnie jak Hyundai, również Opel oferuje dwie generacje kompaktowego modelu, jakim jest Astra i w obu można znaleźć prosty silnik benzynowy Twinport. W Astrze J jest to motor 1.6 o mocy 115 KM, natomiast w nowej Astrze K, mniejszy i słabszy 1.4 o mocy 100 KM.

Opel Astra
Opel Astra© fot. mat. prasowe/Opel

Opel Astra J 1.6 Twinport z nadwoziem sedan kosztuje od 53 900 zł. Znacznie droższa, bo kosztująca 59 900 zł, jest nowa Astra z nadwoziem hatchback i silnikiem 1.4 Twinport. Kombi wyceniono na 63 800 zł.

Renault

Importer Renault oferuje tylko jeden silnik benzynowy bez doładowania i innych ”wynalazków”, które mogą być potencjalnie kosztowne. Jest to bazowy motor w kompaktowych modelach Megane. Ma pojemność 1,6 litra, choć jego nazwa SCe niewiele zdradza. Moc to 115 KM – nie można więc narzekać.

Renault Megane
Renault Megane© fot. mat. prasowe/Renault

Renault Megane z tą jednostką kosztuje 59 900 zł, a wersja Grandtour, czyli kombi jest o 4000 zł droższa. Model Megane GrandCoupé (sedan) został wyceniony na 59 900 zł, czyli dokładnie tyle co hatchback. Jednak warto podkreślić, że uwzględnia ona rabat na wersję bazową, zatem w drugiej specyfikacji auto już jest droższe od Megane o 2000 zł.

Toyota

Ta japońska firma, choć opracowała już jednostkę benzynową z turbodoładowaniem, wciąż trzyma się kurczowo rodziny Valvematic, czyli silników wolnossących. Są one oferowane zarówno do kompaktowego Aurisa, jak i Corolli. Co więcej, jest też inny motor, znany raczej z Yarisa1.33 Dual-VVTi, który rozwija moc 99 KM i to on jest jednostką bazową kompaktów Toyoty.

Toyota Auris
Toyota Auris© fot. mat. prasowe/Toyota

Jest dostępny w Aurisie za 59 900 zł, ale z klimatyzacją już 65 900 zł. 4000 zł więcej trzeba dopłacić za 132-konny silnik 1.6 Valvematic. Wersja kombi to kolejne 3000 zł dopłaty. Toyota Corolla 1.33 kosztuje od 63 900 zł, natomiast mocniejsza 1.6 od 70 900 zł.

Polski rynek kompaktów z prostymi silnikami benzynowymi (2017)

Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi

(bez turbo, koła dwumasowego i bezpośredniego wtrysku paliwa)

Marka i model

Wersja i moc silnika

Cena podstawowa

z klimatyzacją

Citroën C4 Cactus

1.2 PureTech

82 KM

53 190 zł
Citroën C-Elysee

1.2 PureTech

82 KM

44 990 zł
Citroën C-Elysee

1.6 VTi

110 KM

45 990 zł
Fiat Tipo sedan

1.4 16V

95 KM

43 900 zł
Fiat Tipo hatchback

1.4 16V

95 KM

49 900 zł
Fiat Tipo SW

1.4 16V

95 KM

53 400 zł
Ford Focus hatchback

1.6 Ti-VCT

85 KM

65 090 zł
Ford Focus hatchback

1.6 Ti-VCT

105 KM

68 090 zł
Ford Focus hatchback

1.6 Ti-VCT

125 KM

71 090 zł
Ford Focus sedan

1.6 Ti-VCT

85 KM

66 090 zł
Ford Focus sedan

1.6 Ti-VCT

105 KM

69 090 zł
Ford Focus sedan

1.6 Ti-VCT

125 KM

72 090 zł
Ford Focus kombi

1.6 Ti-VCT

85 KM

68 090 zł
Ford Focus kombi

1.6 Ti-VCT

105 KM

71 090 zł
Ford Focus kombi

1.6 Ti-VCT

125 KM

74 090 zł
Honda Civic 5d*

1.4 i-VTEC

100 KM

 

62 400 zł
Honda Civic 5d*

1.8 i-VTEC

142 KM

67 400 zł
Honda Civic Tourer*

1.8 i-VTEC

142 KM

71 700 zł
Honda Civic Sedan*

1.8 i-VTEC

142 KM

69 600 zł
Hyundai i30 III**

1.4 MPI

100 KM

54 700 zł
Hyundai i30 Wagon III

1.4 MPI

100 KM

59 400 zł
Hyundai i30 IV

1.4 MPI

100 KM

65 700 zł
Hyundai i30 IV Wagon

1.4 MPI

100 KM

69 700 zł
Hyundai Elantra

1.6 MPI

128 KM

64 400 zł
Kia Cee'd hatchback

1.4 MPI

100 KM

56 990 zł
Kia Cee'd kombi

1.4 MPI

100 KM

60 490 zł
Opel Astra J sedan

1.6 Twinport

115 KM

53 900 zł

Opel Astra K hatchback

1.4 Twinport

100 KM

59 900 zł
Opel Astra K kombi

1.4 Twinport

100 KM

63 800 zł
Peugeot 301 

1.2 PureTech

82 KM

46 400 zł
Peugeot 301 

1.6 VTi

110 KM

54 900 zł
Renault Megane

SCe

115 KM

59 900 zł
Renault Megane GrandCoupe

SCe

115 KM

59 900 zł
Renault Megane Grandtour

SCe

115 KM

63 900 zł
Toyota Auris

1.33 Dual-VVTi

99 KM

65 900 zł
Toyota Auris

1.6 Valvematic

132 KM

69 400 zł
Toyota Auris kombi

1.33 Dual-VVTi

99 KM

68 900 zł
Toyota Auris kombi

1.6 Valvematic

132 KM

72 400 zł
Toyota Corolla

1.33 Dual-VVTi

99 KM

63 900 zł
Toyota Corolla

1.6 Valvematic

132 KM

70 900 zł

*Honda Civic - wyprzedaż rocznika 2016. Nowy model nie jest dostępny z tymi silnikami

 

**Hyundai i30 - dostępny wyłącznie rocznik 2016

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (29)