Rozkodowanie radioodtwarzacza - co oznaczają skróty na przyciskach?
Na radioodbiornikach samochodowych i ekranach systemów multimedialnych pojawia się cała masa skrótów i określeń, których znaczenie być może do końca nie rozumiecie. Postanowiliśmy złamać szyfr.
01.06.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:20
We współczesnych samochodach przycisków i pokręteł jest coraz mniej, a ich miejsce zastępują pola dotykowe na ekranach multimedialnych. Na szczęście obsługa radioodtwarzacza czy innych źródeł dźwięku zasadniczo się nie zmienia.
Wciąż używa się podobnych lub identycznych oznaczeń, czy to na przyciskach czy też na ekranach. Pozwala to stworzyć dość uniwersalną listę nazw i skrótów odpowiednich przycisków. Oto najczęściej występujące:
- APPS – dodatkowe aplikacje systemu multimedialnego - wiele nowoczesnych samochodów ma na pokładzie pełne, mobilne systemy operacyjne, które pozwalają na instalację aplikacji pogodowych, informacyjnych (z wiadomościami), a nawet społecznościowych, takich jak Twitter
- AUX/USB – wejścia na dodatkowe źródło dźwięku (pendrive, odtwarzacz przenośny, itp.)
- BALANCE – regulacja głośności między stronami auta - prawo-lewo
- BAND – zmiana zakresu fal radiowych
- BLUETOOTH – łączność bezprzewodowa systemu audio z innym urządzeniem; pozwala na połączenie zestawów głośnomówiących, telefonów itp., dzięki czemu możemy nie tylko bezpiecznie prowadzić rozmowy telefoniczne, ale także, w nowszych autach, odbierać i wysyłać SMS-y odtwarzać na samochodowym systemie audio muzykę z telefonu czy udostępniać internet różnym usługom w aucie
- CD – odtwarzacz płyt kompaktowych - co ciekawe, w niektórych nowoczesnych ta funkcja i naturalnie samo urządzenie, mogą być niedostępne. Niektórzy producenci zdecydowali się porzucić płyty CD na rzecz odtwarzania muzyki przez Bluetooth lub z twardych dysków montowanych na pokładzie aut.
- DAB – radio cyfrowe (wyższa jakość audycji)
- DISP – wyłączanie wyświetlacza - rozwiązanie służy głównie wyciemnieniu wnętrza auta w trakcie podróży nocą.
- FADER – regulacja głośności przód-tył
- FM/AM – zakres fal radiowych
- INFO – dodatkowe informacje o źródle dźwięku (lista utworów, nazwy utworów, itp.)
- MEDIA/SOURCE – przełącznik źródeł dźwięku - to rozwiązanie znajdziemy w nowszych autach, które wyposażone są w różne możliwości odtwarzania, np. USB, dzięki któremu podłączymy pamięć flash lub telefon, AUX-IN, czyli liniowe wejście audio, czy wspomniany wcześniej Bluetooth.
- MENU/HOME – powrót do menu głównego
- NAV/NAVI – uruchomienie nawigacji
- PHONE – włączenie trybu telefonu z zestawem głośnomówiącym lub przejście do menu urządzenia mobilnego. Ta funkcja najczęściej występuje w samochodach z systemem Bluetooth. Z reguły wyklucza ona wspomniany wyżej przycisk do połączenia bezprzewodowego - to przez ten przycisk dostaniemy się do menu, w którym połączymy nasz telefon z autem.
- RADIO – włączenie radioodtwarzacza
- RDS – wyświetlanie nazwy stacji radiowej, nazwy utworu muzycznego, krótkich wiadomości tekstowych
- SEEK – wyszukiwanie zaprogramowanych stacji radiowych
- SOUND – ustawienia tonów (niskie, wysokie, średnie) - w prostych wersjach z pomocą tej funkcji dostaniemy się do prostego menu. W nowszych autach, z bardziej rozbudowanymi systemami audio, jest możliwość pełnej kontroli equalizera i różnych jego predefiniowanych ustawień. W drugim przypadku to tutaj znajdziemy także opcje odpowiadające wcześniej wymienionym BALANCE i FADER.
- TA/TP – informacje o ruchu drogowym - to jedna z ciekawszych funkcji, z których nie wszyscy korzystają. Wiele osób po prostu nie wie czym jest TA/TP. Tutaj aktywujemy komunikaty drogowe, które są emitowane przez niektóre stacje radiowe, zazwyczaj w regularnych odstępach czasowych. Gdy radio zaczyna nadawać komunikat, nasz odbiornik automatycznie przełącza się na dany kanał. To wiąże się z tym, że aktualnie słuchana przez nas audycja zostaje przerwana. Wielu kierowców wyłącza tę funkcję właśnie z tego powodu.
- TUNE – wyszukiwanie stacji radiowych po częstotliwości
- VOL - regulacja głośności
Jak widzicie, często nawet odbiorniki wyglądające na proste, mogą być bogate w różne funkcje. Co ciekawe, wielu producentów w uboższych wariantach wyposażeniowych nie redukuje liczby funkcji, a jedynie czyni je nieaktywnymi fabrycznie.
Dodatkowe opcje można odblokować z reguły za stosunkowo niewielkimi opłatami w niezależnych serwisach lub samodzielnie, jeśli mamy odpowiednie oprogramowanie i przewody do podpięcia komputera z autem.