Rodzinny i sportowy – Novitec Panda TwinAir (2012)

Prawda jest taka, że Fiat Panda ani rodzinnym, ani tym bardziej sportowym samochodem nie jest, jednak przynajmniej z tym drugim da się w pewnym zakresie coś zrobić, co udowadnia specjalizująca się w modyfikacjach Ferrari firma Novitec.

Obraz
Olgierd Lachowski

Prawda jest taka, że Fiat Panda ani rodzinnym, ani tym bardziej sportowym samochodem nie jest, jednak przynajmniej z tym drugim da się w pewnym zakresie coś zrobić, co udowadnia specjalizująca się w modyfikacjach Ferrari firma Novitec.

Nowy Fiat Panda to w dużym stopniu stary Fiat Panda z jego wszystkimi zaletami i wadami. Auto jest na tyle przestronne, żeby przewieźć cztery osoby, ale jednocześnie tak małe, że o podróżach na drugi koniec Europy z całym dobytkiem trzeba raczej zapomnieć. Nie ma się oczywiście czemu dziwić, bo Panda jest samochodem stworzonym przede wszystkim do jazdy po mieście. Ten niewielki Fiat nie jest też autem sportowym, i to też nie powinno nikogo dziwić.

Obraz

Jeśli jednak ktoś uparłby się, że chce mieć w swoim egzemplarzu nieco lepsze osiągi, niż oferuje model seryjny, to powinien udać się do siedziby firmy Novitec, gdzie specjaliści dodadzą trochę pieprzu Pandzie.

Jednym z silników instalowanych w Pandzie III jest 0,9-litrowy z rodziny TwinAir. Silnik ma zaledwie 2 cylindry i swoją pracą odrobinę przywodzi na myśl motor znany z Malucha. Oczywiście to zdecydowanie nowocześniejsza jednostka niż ta w Fiacie 126p. Ten silniczek, oprócz swojego słynnego systemu rozrządu, w zależności od wersji może mieć turbodoładowanie.

W Pandzie dostępne są obie wersje (wolnossąca i turbo), które różnią się dość znacznie osiągami. Podczas gdy odmiana bez doładowania rozwija moc 65 KM, to ta z turbosprężarką jest o 30% mocniejsza. Właśnie za auto z tym drugim silnikiem zabrał się Novitec.

Obraz

Podczas prezentacji 0,9-litrowca Fiat informował, że w najmocniejszych wersjach motor powinien mieć moc około 100 KM. Jak widać Novitec nie odkrył nowego lądu, bo dzięki modułowi PowerJet 2, jego specjalistom udało się wycisnąć z silnika 99 KM. Pytanie, czy tuner posunie się dalej w swoich ulepszeniach i osiągnie większą moc?

Widoczne na zdjęciach auto potrzebuje 10,10 s na rozpędzenie się do 100 km/h (to wynik lepszy o 1,10 s od odmiany seryjnej) i rozwija prędkość 188 km/h (czyli jest o 11 km/h szybszy od fabrycznego wozu).

Tuner oferuje możliwość zainstalowania w pełni regulowanego zawieszenia, dzięki któremu można byłoby obniżać Pandę w zakresie od 35 do 80 mm. W prezentowanym egzemplarzu zmienione zostały tylko sprężyny, co poskutkowało obniżeniem Fiata o 35 mm.

Obraz

Przód samochodu zdobi niewielki spojler, a zamiast seryjnych kół jest zestaw z 17-calowymi felgami N10 o szerokości 7,5”, które zostały obute w opony 215/35. Trzeba przyznać, że dobrym pomysłem było zamontowanie czarnych felg do białego nadwozia.

Również osoby posiadające Fiata Pandę z 1,3-litrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym mogą udać się do Noviteca, by jego pracownicy zafundowali jednostce napędowej zastrzyk mocy. Przerobiony motor będzie miał 91 KM, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 11,90 s i prędkość maksymalną 178 km/h.

Obraz

Pamiętacie ponad 190-konnego Fiata Seicento made by Novitec? Panda na razie taka nie jest, ale kto wie, czy i kiedy będzie dysponować takimi osiągami. Może za rok…

Dane techniczne

  • Typ: R2
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 875 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 99 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 113,14 KM/l (seryjny – 97,14 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 257 mm
  • Hamulce tylne: bębnowe, średnica 203 mm
  • Koła przednie: 7,5 x 17” N10
  • Koła tylne: 7,5 x 17” N10
  • Opony przednie: 215/35 R 17
  • Opony tylne: 215/35 R 17

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 975 kg
  • Stosunek masy do mocy: 9,85 kg/KM (seryjny – 11,47 kg/KM)
  • Długość: 3653 mm
  • Szerokość: 1643 mm
  • Wysokość: 1516 mm (- 35 mm)
  • Rozstaw osi: 2300 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,10 s
  • Prędkość maksymalna: 188 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/12] Źródło zdjęć: |

Źródło: autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Porsche świętuje 90. urodziny twórcy 911. Limitowane GT3 90 F.A. Porsche hołdem dla legendy
Porsche świętuje 90. urodziny twórcy 911. Limitowane GT3 90 F.A. Porsche hołdem dla legendy
Szef designu Jaguara jednak nie został zwolniony. Marka dementuje plotki
Szef designu Jaguara jednak nie został zwolniony. Marka dementuje plotki
Najmocniejszy Golf GTI wyceniony w Polsce. Od razu został przeceniony
Najmocniejszy Golf GTI wyceniony w Polsce. Od razu został przeceniony
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Test: Mercedes-AMG GLS 63 4Matic - Gigantyczny, lecz szybki
Test: Mercedes-AMG GLS 63 4Matic - Gigantyczny, lecz szybki
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯