Prezydent podpisał. Starsze auta nie wjadą do czterech miast

Andrzej Duda podpisał nowelizację Ustawy o elektromobilności – informuje Polska Agencja Prasowa. W praktyce oznacza to, że strefy czystego transportu będą musiały obowiązywać w czterech miastach w kraju. Z drugiej strony nowelizacja oznacza zmniejszenie wymogów dla mniejszych miejscowości.

Znak strefy czystego transportuZnak strefy czystego transportu
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Tomasz Budzik

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności wprowadza zasadę obowiązkowego tworzenia stref czystego transportu. Dziś możliwość jej stworzenia przepisy jedynie przewidują, ale decyzja jest w rękach władz lokalnych. Po zmianach do stworzenia strefy czystego transportu zobowiązane będzie każde miasto o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys., w którym wykazane zostanie średnioroczne przekroczenie dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Władze takiego miasta będą musiały stworzyć strefę działającą od 1 stycznia następnego roku po tym, w którym władze miasta otrzymają informację o przekroczeniu od Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Kilka miesięcy temu pytaliśmy GIOŚ o to, w których miastach występuje tego typu problem. - Przekroczenie standardu jakości powietrza dla NO2 tj. poziomu dopuszczalnego dla stężeń średnich rocznych, wynoszącego 40 µg/m3, w 2023 r. zanotowano na czterech stanowiskach zlokalizowanych w pobliżu dróg – powiedział wówczas autokult.pl Maciej Karczyński, rzecznik prasowy i zastępca dyrektora GIOŚ.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Miasta, w których 2023 r. zanotowano przekroczenie średniorocznej zawartości NO2:

  • Katowice – 49 µg/m3,
  • Kraków - 44 µg/m3,
  • Warszawa - 43 µg/m3,
  • Wrocław - 43 µg/m3.

W praktyce oznacza to, że jeśli lista miast z przekroczeniem NO2 za rok 2024 r. pozostanie taka sama, to od 1 stycznia 2026 r. każde z tych miast będzie musiało mieć strefę czystego transportu. Władze miasta oczywiście same ustalą zakres strefy oraz to, jakie będą panowały w niej zasady. Badania pokazują, że strefa ma sens, jeśli wykluczy się z niej nieco starsze diesle, spełniające normę emisji Euro 4 lub starszą.

Warszawa strefę już ma, co oznacza, że obowiązek może niebawem dotyczyć trzech kolejnych. Zgodnie z prawem strefę będzie można znieść, jeśli przez trzy kolejne lata GIOŚ nie stwierdzi średniorocznego przekroczenia NO2 w mieście.

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności wprowadza również nowe zasady zapewniania bezemisyjnego transportu publicznego. Obecnie przepisy nakazują realizację części zadań związanych z transportem publicznym za pomocą bezemisyjnych autobusów również miastom liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców. Dla wielu z nich takie zadanie okazało się jednak zbyt wymagające finansowo i po zmianach obowiązek ma dotyczyć miast liczących 100 tys. lub więcej mieszkańców.

Najważniejsze zapisy nowelizacji Ustawy o elektromobilności wejdą w życie 14 dni po jej ogłoszeniu lub 1 stycznia 2025 r.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach