Prawie jak RSR Evo – Champion Motorsport 911 Turbo S RSR (2012)
A co będzie, gdy samochód wyścigowy zostanie przeniesione na drogi? Takie pytanie zadała sobie ekipa Champion Motorsport i postanowiła sama sobie na nie odpowiedzieć budując auto, które w sumie mogłoby startować w wyścigach.
16.06.2012 | aktual.: 13.10.2022 13:57
Za bazę do modyfikacji nie posłużyło jednak, jakby się wszyscy tego spodziewali, Porsche 911 GT3 RSR Evo lub Evo ’12. W ogóle firma Champion nie dokonała konwersji wozu wyścigowego na drogowy. Napis RSR widniejący w nazwie to zmyłka, ponieważ pojazd nigdy nie był autem, które pojawiło się na torze – a przynajmniej nie w oficjalnych zawodach.
Tak naprawdę jest to seryjne Porsche 911 Turbo S, które zostało prawie doszczętnie rozebrane i złożone od nowa z wieloma elementami z bolidów wyścigowych lub na ich modłę.
Auto ma nadal 3,8-litrowy przeciwsobny silnik z dwiema turbosprężarkami. Teraz jednak turbosprężarki, choć nadal są to urządzenia VGT[sup]1)[/sup], są nieco większe i dają większego kopa. Seryjny sportowy układ wydechowy został zastąpiony „wydechem” z wyścigowymi reaktorami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych.
Modyfikacja układu doładowującego pozwoliła podnieść moc z 530 KM do 583 KM, a maksymalny moment obrotowy z 700 Nm do 845 Nm.
Skrzynia biegów i układ napędowy pozostały bez zmian, a więc auto nadal dysponuje doskonałym przyspieszeniem dzięki napędowi na wszystkie koła.
Inne jest za to zawieszenie. Cały zestaw przygotowała renomowana firma Öhlins, która zajmuje się produkcją amortyzatorów o regulowanej charakterystyce pracy. Nowe zawieszenie ma oczywiście możliwość zmiany nastawów.
Największa różnica tkwi w nadwoziu. Zespół wyścigowy, który w tym przypadku jest także tunerem, przebudował całą karoserię upodabniając ją do nadwozia Porsche 911 GT3 RSR Evo. Stąd też zupełnie inaczej wyglądające kierunkowskazy z przodu i inna pokrywa bagażnika z otworami wentylacyjnymi.
Z boku widać mocno poszerzone przednie i tylne błotniki i nie wyglądającą zbyt atrakcyjnie nakładkę na progi.
Z tyłu pozostawiono co prawda lampy z modelu Turbo S, ale już zderzak pochodzi (lub raczej jest podobny) z 911 GT3. Z tego powodu rury wydechowe wyprowadzono środkiem. Maskę silnika wieńczy dużych rozmiarów skrzydło.
Co bardzo ważne większość nowych części karoserii zrobiona jest z kompozytów, dzięki czemu zaoszczędzono kilkadziesiąt lub nawet ponad 100 kg (nie podano dokładnie ile) na wadze bolidu. Dodatkową oszczędność poczyniono „wybebeszając” całe wnętrze. Teraz kierowca może poczuć się jak w prawdziwym wyścigowym bolidzie.
Żeby zrównoważyć docisk generowany przez tylny spojler, z przodu Champion Motorsport zamontował niewielkie listewki, które dociążają przednią oś. Lepsze trzymanie drogi zapewnia także płaska podłoga, dzięki której możliwe było zmniejszenie siły unoszącej samochód.
Tuner założył też własne koła z magnezowymi felgami, które znakomicie pasują do tej maszyny. W ogóle ten czarny wóz prezentuje się tak, jakby przed chwilą zdarto z niego nalepki reklamowe i puszczono go z toru na drogi.
Niestety przyjemność posiadania tak unikatowego produktu to koszt nie mały. Trzeba mieć w portfelu 399 000 dolarów, żeby móc dosiąść tej bestii.
Jako ciekawostkę dodam, że prawie 10 lat temu jeden z zespołów pokusił się o budowę auta wyścigowego na bazie Porsche 911 Turbo (996). Okazało się niestety, że bolid był za ciężki i zbyt wolny w stosunku do swoich konkurentów z klasy GT1.
[sup]1)[/sup] VGT (ang. Variable Geometry Turbocharger) lub VTG (niem. Variable-Turbinengeometrie-Lader) to określenie turbosprężarki z ruchomym układem sterowania strumieniem gazu. Mówi się, że są to urządzenia o zmiennej geometrii. W rzeczywistości zmienne jest ustawienie łopatek kierownicy lub też kierownic. Oba te określenia oznaczają jedno i to samo, i są stosowane wymiennie.
Lista konkurencyjnych samochodów znajduje się poniżej.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: B6
- Ustawienie: z tyłu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3800 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki VGT
- Moc maksymalna: 583 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 153,42 KM/l (seryjny – 139,47 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 845 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
Masy i wymiary:
- Rozstaw osi: 2350 mmblock position=\inside5480/block
Źródło: Champion Motorsport