Klasyk po tuningu – Edo Competition 911 Turbo Stufe 1 (2000)

Większość fabrycznych Porsche 911 Turbo serii 993 miała silnik o mocy 408 KM, ale nie wszystkie. To auto wyposażono w 430-konny silnik, a dzięki Edo Competition wóz ma teraz 520 KM.

Klasyk po tuningu – Edo Competition 911 Turbo Stufe 1 (2000)
Olgierd Lachowski

29.12.2010 | aktual.: 07.10.2022 17:00

Edo Competition 911 Turbo Stufe 1 fot.2
Edo Competition 911 Turbo Stufe 1 fot.2

Produkowane w latach 1995-1997 911 Turbo dysponowało, tradycyjnie, jednostką typu „bokser”, która miała objętość 3,6 l. To był ostatni silnik chłodzony powietrzem w 911. Wraz ze zmianą modelu na serię 997 motory były chłodzone cieczą.

Wspomagany przez dwie turbosprężarki silnik 993 Turbo w zwykłych wersjach miał moc 408 KM przy 5750 obr./min, ale producent mógł zwiększyć ją już w fabryce. Do wyboru były dwa poziomy. W niższym auto dysponowało 430 KM, a w wyższym aż 450 KM. Mimo że na życzenie podnoszono te parametry, to nadal samochód miał nazwę 911 Turbo. 911 Turbo S i 911 GT2 były oddzielnymi modelami.

Widoczne na fotografiach auto to odmiana 430-konna. Dzięki nieco wyższej mocy Porsche osiągało 297 km/h (a nie 290 km/h – jak normalne Turbo), ale czas rozpędzania się do 100 km/h nadal wynosił 4,30 s. Ten egzemplarz został wyprodukowany w 1995 roku, a do warsztatów Edo Competition trafił cztery lata później.

Edo Competition 911 Turbo Stufe 1 fot.3
Edo Competition 911 Turbo Stufe 1 fot.3

Najpierw zabrano się za modyfikacje nadwozia, a zaczęło się od zmiany przedniego zderzakospojlera na element instalowany w 911 GT2. Następnie całe srebrne nadwozie zostało oklejone białą matową folią, a wreszcie na koniec w miejsce seryjnych pojawiły się nowe koła. Zamiast fabrycznych felg Edo założyło felgi O.Z. Ultraleggera HLT o średnicy 19 cali. Z przodu mają one szerokość 8,5”, a z tyłu 12,0”. Opony Michelin Pilot Sport mierzą 235/35 R 19 i 305/30 R 19 – odpowiednio – przód i tył.

Oczywiście tuning optyczny nie jest najważniejszy dla Edo. Tuner zawsze skupia się przede wszystkim na przeróbkach mechanicznych. Tak było i tym razem. Firma zmieniła turbosprężarki na urządzenia KKK K24 instalowane w 911 GT2 (993). Oprócz tego pojawiły się nowe tytanowe korbowody, elektronika silnika przygotowana przez RS Tuning, wyścigowe konwertery katalityczne oraz zaadaptowany z 911 GT2 układ chłodzenia oleju wraz z pompą oleju. Jest także wzmocnione sprzęgło.

Pakiet tych zmian Edo Competition nazwało Stufe 1. Komplet modyfikacji sprawił, że silnik wytwarza moc 520 KM. Maksymalne bezpieczne obroty wału korbowego wynoszą 7500 obr./min. Dzięki większej mocy samochód osiąga 330 km/h.

Edo pozostawiło seryjny układ hamulcowy, ale zainstalowało regulowane zawieszenie KW V3. We wnętrzu zaszły jedynie niewielkie zmiany - na tyle nieistotne, że nawet nie warto o nich wspominać.

Edo Competition 911 Turbo Stufe 1 fot.4
Edo Competition 911 Turbo Stufe 1 fot.4

Przebudowa 911 Turbo trwała rok, a o kosztach trudno jest cokolwiek powiedzieć, bo właściciel nie przykładał się do notowania, co ile kosztuje. Warto nadmienić, że po tuningu wóz przejechał już ponad 60 000 km bez żadnej awarii.

Jak widać, ostatnie Porsche 911 Turbo z chłodzonym powietrzem silnikiem po tuningu ma się bardzo dobrze.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: B6, M64.60
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3600 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki KKK K24
  • Moc maksymalna: 520 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 144,44 KM/l (seryjny – 119,44 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 322 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 322 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19″ O.Z.
  • Koła tylne: 12,0 x 19″ O.Z.
  • Opony przednie: 235/35 R 19 Michelin Pilot Sport
  • Opony tylne: 305/30 R 19 Michelin Pilot Sport

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1500 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,89 kg/KM (seryjny – 3,49 kg/KM)
  • Długość: 4245 mm
  • Szerokość: 1795 mm
  • Rozstaw osi: 2271 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 330 km/h

Źródło: autowp (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)