Test: Porsche 911 Targa GTS – najlepsze i najgorsze 911 w jednym?

W czasie mojej ponad ośmioletniej kariery dziennikarza motoryzacyjnego testowałem już prawie wszystkie odmiany Porsche 911. Od zwykłej Carrery po hardcorowe GT3 RS. Ale przez tyle lat ciągle chowała się przede mną jedna wersja, mój biały kruk, mój niedościgniony bohater, czyli 911 Targa.

Mateusz Żuchowicz

Targa! O co w tym w ogóle chodzi? Cały pomysł zrodził się w 1965 roku, kiedy Porsche wpadło na pomysł, aby połączyć ze sobą dwa światy. Typowe dla kabrioletu zalety jazdy pod gołym niebem oraz codzienny komfort i bezpieczeństwo coupé. To bezpieczeństwo jest tutaj słowem klucz, bo przede wszystkim chodziło o to, aby stworzyć auto pozbawione dachu, które będzie bezpieczne podczas ewentualnego dachowania. Dlatego pierwotnie Targa była sprzedawana jako "bezpieczny kabriolet z pałąkiem przeciwkapotażowym". Ten pałąk, choć jest najbardziej charakterystycznym elementem tej wersji nadwoziowej, to różnic względem "zwykłej" odmiany jest dużo więcej.

Porsche 911 Targa GTS
Porsche 911 Targa GTS © WP | Mateusz Żuchowicz

Charakterystyczną cechą Targi jest również panoramiczna tylna szyba, która sprawia, że przy rozłożonym dachu ten samochód wygląda jak zwykłe coupe. Wystarczy jednak zaledwie 19 sekund, by zupełnie zmieniło się jego oblicze, a co najlepsze – to nie jest zwykłe 19 sekund. To kilkanaście sekund sztuki! Jednak sam proces chowania dachu to jedno, a wygląd tego samochodu po spektaklu – to drugie. Klasyczna linia sportowego auta zaburzona przez niewielki fragment wolnego powietrza sprawia, że można na nie patrzeć godzinami.

Porsche 911 Targa GTS
Porsche 911 Targa GTS © Licencjodawca | Mateusz Żuchowicz

Ale to jest nadal porsche, a te samochody męczą się, kiedy stoją. Przyznam jednak szczerze, że to była część testu, której bałem się najbardziej. Krążą bowiem plotki, które mówią, że 911 Targa, jest najpiękniejszą i najbardziej elegancką wersją 911, ale też najgorszą 911, która podczas jazdy skutecznie was od siebie odrzuci. Rodzi się więc pytanie, czy w moim przypadku sprawdzi się słynne powiedzenie: NEVER MEET YOUR HEROES? Przekonajmy się!

Wybrane dla Ciebie
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było