Polak potrafi – MM‑Performance BMW M550d xDrive (2013)
MM-Performance to jeden z niewielu polskich tunerów, o których słychać w szerokim świecie, więc tym bardziej trzeba przyjrzeć się jego ostatniemu autu – BMW M550d xDrive z silnikiem o mocy ponad 400 KM.
31.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:51
BMW M550d to jeden z pierwszych, jeśli nie pierwszy wóz, dzięki któremu o MM-Performance pisze się też na zagranicznych serwisach. Limuzyna z Monachium ma nie tylko zmodernizowane nadwozie, ale też poprawioną jednostkę napędową.
Niemal 5-metrowe auto w porównaniu ze swoim poprzednikiem wygląda dużo mniej ekstrawagancko. Nie można jednak powiedzieć, że nudno. To raczej prezencja, której spodziewa się każdy miłośnik BMW. W przypadku serii 5 E60 wielu zagorzałych fanów-tradycjonalistów rwało włosy z głowy na myśl o tym jak wygląda ten samochód.
Wydaje się, że również warsztaty tuningowe bardziej lubią nową „piątkę”, szczególnie w odmianie M5. Ale i M550d nie jest samochodem nieciekawym.
Jedno trzeba powiedzieć od razu – zdjęcia wozu są koszmarne. Nie mam tu na myśli ich jakości, tylko to, że pokazano czarny samochód w nocy i na ciemnym tle. Zdjęcia jako takie są ładne, ale nie widać na nich głównego bohatera.
Według informacji udostępnionych przez MM-Performance 21-calowe felgi VS-340 są produktem Vörsteinera. Niestety nie widać ich zbyt dobrze, bo są czarne. Czarne są też dodatki do nadwozia. Te przygotowane przez wspomnianego przed chwilą tunera to przedni spojler i listwa z tyłu na klapie bagażnika.
Detale takie jak oprawy zewnętrznych lusterek to składniki zestawu M Performance produkcji BMW. Zarówno części wyprodukowane przez BMW, jak i przez Vörsteinera są zrobione z kompozytów węglowych. Z pakietu M pochodzi też kierownica oraz elementy konsoli środkowej.
Dzięki nowym sprężynom zawieszenia produkcji H&R BMW trzyma się jeszcze lepiej drogi, a do tego lepiej wygląda (przynajmniej jego zarys na fotografiach).
Najciekawsze rozwiązania zastosował jednak nie tuner, a sam producent. Model M550d to najmocniejszych w palecie BMW wóz z jednostką o zapłonie samoczynnym i jeden z najmocniejszych samochodów osobowych z tego typu silnikiem w ogóle.
Jeśli jednak myślicie, że pod maską jest 5-litrowa V-ósemka, to jesteście w błędzie. Włożono tam „zaledwie” 3-litrową rzędową „szóstkę”. Sześć cylindrów w rzędzie oznacza, że silnik pracuje niesamowicie gładko.
Jednostka N57D w zależności od wersji ma od jednej do trzech turbosprężarek w układzie szeregowo-równoległym. Oczywiście odmiana M550d ma ten ostatni układ. Czwartej generacji wtrysk common rail pracuje z ciśnieniem 2000 barów.
Zaawansowane rozwiązania techniczne sprawiają, że motor ma moc 381 KM przy 4000-4400 obr./min, zaś jego maksymalny moment obrotowy to 740 Nm przy 2000-3000 obr./min. MM-Performance dokonało ulepszeń zwiększających moc 3-litrowca do 430 KM, a jego moment obrotowy do 850 Nm. Z silnikiem jest ożeniona 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów ZF, która przekazuje napęd dalej, do wszystkich kół.
Fabryczne BMW M550d potrzebuje tylko 4,70 s na osiągnięcie prędkości 100 km/h, zatem można się spodziewać, że stuningowany sedan ten sam manewr wykona w około 4,50 s. Nie jest to jednak potwierdzona informacja.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R6, ZS, N57D30S1
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
- Doładowanie: 3 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 430 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 143,67 KM/l (seryjny – 127,30 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 850 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła xDrive
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 21”
- Koła tylne: 21”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1905 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,43 kg/KM (seryjny – 5,00 kg/KM)
- Długość: 4910 mm
- Szerokość: 1860 mm
- Wysokość: 1429 mm (- 45 mm)
- Rozstaw osi: 2968 mm
Źródło: autoblog