Pierwsze koty za płoty – Manhart M5 MH5 S‑Biturbo (2012)
Ekipa Manhart Racing dość późno dołącza do grupy tunerów zajmujących się modyfikacjami nowiutkiego BMW M5. Od razu jednak firma oferuje dość pokaźne powiększenie mocy silnika, a w dalszych planach ma naprawdę mocny wóz.
14.04.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:00
Ekipa Manhart Racing dość późno dołącza do grupy tunerów zajmujących się modyfikacjami nowiutkiego BMW M5. Od razu jednak firma oferuje dość pokaźne powiększenie mocy silnika, a w dalszych planach ma naprawdę mocny wóz.
BMW M5 to sportowy sedan uzbrojony w dobrze znany ze starszych modeli (X5 M i X6 M) silnik V8 o oznaczeniu S63B44Tü. 4,4-litrowy agregat jest wyposażony m.in. w bezpośredni wtrysk paliwa i dwie turbosprężarki zintegrowane z kolektorami. Nowoczesna jednostka napędowa w fabrycznej konfiguracji rozwija 560 KM mocy maksymalnej przy 6000-7000 obr./min i 680 Nm momentu obrotowego w przedziale 1500-5750 obr./min.
Transfer mocy odbywa się przez nową 7-biegową zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynię biegów wyłącznie na tylne koła. Wspomniane 560 KM wystarcza w zupełności, by rozpędzić to prawie dwutonowe auto do 305 km/h (z pakietem M Drivers).
Günterowi Manhartowi to oczywiście nie wystarcza. Były pracownik działu silników bawarskiej firmy zna jednostki napędowe z Monachium na wylot, zatem wie co zmieniać, by wycisnąć z nich jak najwięcej. Szkoda tylko, że nie podzielił się z nami informacją o tym, co zrobiono z jednostką opisywanego dziś wozu. Można się tylko domyślać, że chodziło o zmianę elektroniki sterującej motorem i wymianę układu wydechowego. Efekt jest taki, że MH5 osiąga 633 KM mocy maksymalnej i 780 Nm momentu obrotowego. Całkiem sporo.
Dodatkowo firma z Niemiec zainstalowała w M-piątce regulowane zawieszenie i obniżyła przód o 35 mm, a tył o 30 mm. Zainteresowani mogą również nabyć koła z 20- lub 21-calowymi felgami.
Na razie jeszcze nie wiadomo jakimi parametrami drogowymi charakteryzuje się ten wóz. Za jakiś czas mają być dostępne dwa kolejne pakiety, dzięki którym auto będzie dysponowało mocą 670 KM lub nawet 735 KM. Według właściciela firmy, aby uzyskać takie wartości mocy niezbędna będzie modyfikacja turbosprężarek.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 633 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 144,03 KM/l (seryjny – 127,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 780 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie:tarczowe, wentylowane, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Koła przednie: 20\ lub 21\
- Koła tylne: 20\ lub 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1945 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,07 kg/KM (seryjny – 3,47 kg/KM)
- Długość: 4910 mm
- Szerokość: 1881 mm
- Wysokość: 1426 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2968 mmblock position=\inside5952/block
Źródło: WCF