Akt trzeci – Hamann M5 Widebody (2012)

Hamann to trzeci tuner, który już przygotował pakiet wzmacniający do BMW M5. Spośród całej trójki – Ac Schnitzer, G-Power i Hamann – ta ostatnia firma proponuje największy zastrzyk mocy niemieckiemu sedanowi.

Obraz
Olgierd Lachowski

Hamann to trzeci tuner, który już przygotował pakiet wzmacniający do BMW M5. Spośród całej trójki – Ac Schnitzer, G-Power i Hamann – ta ostatnia firma proponuje największy zastrzyk mocy niemieckiemu sedanowi.

Ac Schnitzer dokłada ponad 50 KM, a G-Power 80 KM do mocy maksymalnej seryjnej jednostki napędowej BMW M5. Ta sprawdzona najpierw w X5 M i X6 M maszyna w fabrycznej M-piątce generuje 560 KM przy 6000-7000 obr./min.  Maksymalny moment obrotowy wynosi 680 Nm  w zakresie od 1500 do 5750 obr./min.

Obraz

Mechanicy z Laupheim wymienili układ wydechowy na sportowy i przeprogramowali centralną jednostkę napędową. Niby niewiele, ale w silnikach turbodoładowanych, a takim przecież jest S63B44Tü, modyfikacja programu sterującego oznacza na przykład wzrost ciśnienia doładowania. Pewnie właśnie tak jest w aucie Hamanna. Rezultat modyfikacji jest taki, że moc maksymalna wzrosła o 160 KM (do 720 KM), a moment obrotowy o aż 220 Nm (do imponujących 900 Nm).

Obraz

Hamann na razie nie informuje o osiągach auta, ale łatwo sobie wyobrazić, że przyspieszanie do setki może trwać mniej niż 3,80 s, a prędkość maksymalna oscylować wokół 320-325 km/h.

Obraz

Ulepszanie motoru było tylko jednym z kilku kroków przeprowadzonych przeróbek. Następnym była wymiana sprężyn zawieszenia na nowe, krótsze o 30 mm. Zawieszenie jest ukryte za seryjnymi tarczami hamulcowymi, a te zasłonięto felgami o średnicy 21”. Przednie mają 9,5” szerokości, a tylne 12,0”. Na zdjęciach samochód po jednej stronie ubrano w obręcze Unique Forged II, a po drugiej Edition Race Anodized. Obręcze ubrano w opony Continental Sport Contact 5P 265/30 na kołach kierowanych i 325/25 z kołach napędowych.

Obraz

Zajrzyjmy do środka. A tam najwyższej jakości skóry, Alcantara[sup]®[/sup] i różne detale z logo tunera. Wśród drobniejszych elementów polerowane aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej, dywaniki i nakładki na pedały.

Obraz

Nie zabrakło też zmian w nadwoziu. Styliści opracowali pakiet Widebody, w skład którego wchodzą: przedni zderzakospojler z diodami LED, nakładki na przednie i tylne błotniki (przednie poszerzają wóz o 25 mm, a tylne o 30 mm z każdej strony), nowy tylny zderzak, imitacja tylnego dyfuzora, nowe oprawy lusterek i klamek, tylny spojler dachowy i na pokrywie bagażnika. Uważam, że wcale ten zestaw autu nie jest potrzebny, a BMW M5 prezentuje się lepiej, gdy wygląda jak seryjne.

Obraz

Koszt tuningu sedana z Bawarii w wykonaniu Hamann Motorsport nie jest znany.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 720 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 163,82 KM/l (seryjny – 127,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie:tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 21”
  • Koła tylne: 12,0 x 21”
  • Opony przednie: 265/30 R 21 Continental Sport Contact 5P
  • Opony tylne: 325/25 R 21 Continental Sport Contact 5P

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1945 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,70 kg/KM (seryjny – 3,47 kg/KM)
  • Długość: 4910 mm
  • Szerokość: 1941 mm (+ 60 mm)
  • Wysokość: 1426 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2968 mmblock position=\inside6220/block
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"