Dinan 550i S3 (2013)

O tym samochodzie można powiedzieć, że jest prawie jak BMW M5. Małe „prawie” może zrobić wielką różnicę. W tym przypadku może nie tak wielką, ale jednak. Na szczęście wóz ma jeden mocny argument – 540-konny silnik.

Obraz
Olgierd Lachowski

Co ma zrobić taki „biedak”, który nie mogąc doczekać się nowej M-piątki, kupił nieco słabsze, ale na pewno znacznie tańsze BMW M5, a sedan z widlastą ósemką o mocy 560 KM (a już niedługo 575 KM) nadal śni się po nocach?

Rozwiązania są dwa. Po pierwsze można sprzedać swój samochód, dołożyć górę pieniędzy i nabyć nowiutkie BMW M5. Jest też drugie wyjście. Swoje 550i właściciel może poddać tuningowi. Wybór tunerów jest przeogromny, ale większość specjalistów od BMW ma swoje główne siedziby w Europie. Z drugiej strony to też nie jest żadna przeszkoda, bo największe firmy mają swoje przedstawicielstwa również w USA, a właśnie o maszynie ze Stanów Zjednoczonych mowa.

Obraz

Rdzennym przedsiębiorstwem, które modyfikuje wozy z Bawarii, jest Dinan Engineering. Warsztat działa od wielu lat i niejedno auto już przerobił. Tym razem zadanie polegało na wzmocnieniu seryjnego BMW 550i.

Do napędu tego modelu samochodu producent wykorzystuje motor o objętości skokowej takiej jak ta, którą ma silnik M-piątki. Zresztą konstrukcja zastosowana w BMW M5 jest rozwinięciem silnika N63B44. Ta wersja to V-ósemka o objętości skokowej 4,4 l, którą wzmocniono dwiema turbosprężarkami, a dla lepszego przebiegu procesu spalania zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Nie ma za to drugiej generacji systemu Valvetronic.

Obraz

Nietypowym rozwiązaniem jest zastosowanie dwóch turbosprężarek, które zamontowano pomiędzy głowicami (od środka). Kolektory dolotowe znajdują się na zewnątrz. Umieszczenie „turbin” po tej stronie zmniejszyło długość kolektorów wydechowych, co z kolei skróciło czas reakcji na dodanie gazu. Silnik BMW 550i (seryjnego) ma moc 408 KM przy 5500-6400 obr./min oraz moment obrotowy 600 Nm przy 1750-4500 obr./min.

Po ingerencji techników Dinan Engineering po seryjnych turbosprężarkach pozostało tylko wspomnienie. Odległą historią jest też fabryczny układ wylotowy czy oprogramowanie ECU. Turbosprężarki zostały zastąpione większymi, wydech - sportowym odpowiednikiem, a program wgrany do ECU ma zarządzać wszystkim jak należy.

Obraz

Efektem jest moc maksymalna wynosząca 547 KM oraz moment obrotowy na poziomie 795 Nm. Obroty, przy których przypada maksimum mocy i momentu, pozostały bez zmian. Dinan obiecuje, że teraz BMW pomknie z prędkością większą niż 322 km/h.

Tuner pozmieniał nieco w zawieszeniu i geometrii kół. Wstawiono krótsze, sportowe sprężyny zamiast tych, które montuje fabryka. Przednie koła mają teraz ujemny kąt pochylenia, z tyłu zaś zastosowano osłonięte nylonem kulowe łączniki górnych wahaczy, dzięki którym zawieszenie cechuje się lepszą responsywnością, co jest szczególnie odczuwalne po założeniu dużych kół.

Obraz

Styliści przygotowali przedni splitter, oprawki lusterek i listwę na pokrywę bagażnika. Wszystkie te elementy wykonane są z kompozytu węglowego. Auto ma nowe koła, ale Dinan Engineering nie podało, jakich są one rozmiarów.

Opcje, które są dostępne, ale nie wykorzystano ich w tym egzemplarzu, to mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym oraz wydajniejszy od seryjnego układ hamulcowy Brembo.

Obraz

Tuner daje 4-letnią (lub na 55 tys. mil) gwarancję na swoje produkty i przeróbki.

Konkurencja 

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, S63B44
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki twin-scroll
  • Moc maksymalna: 547 KM przy 5500-6400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 124,46 KM/l (seryjny – 92,83 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 795 Nm przy 1750-4500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 374 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1970 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,60 kg/KM (seryjny – 4,83 kg/KM)
  • Długość: 4905 mm
  • Szerokość: 1860 mm
  • Rozstaw osi: 2968 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: ponad 322 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/14] Źródło zdjęć: |

Źródło: WCF

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"