Polacy opatentowali lakier z grafenem. Świetnie chroni przed korozją

Polscy naukowcy stworzyli i opatentowali antykorozyjny lakier, w którego skład wchodzi tlenek grafenu G-Flake. Podczas prób udowodnił on, że dużo lepiej chroni metalowe powierzchnie niż tradycyjny lakier – informuje PAP. Czy ma szansę trafić do samochodów?

Polski lakier z grafenem byłby też przydatny w motoryzacji
Polski lakier z grafenem byłby też przydatny w motoryzacji
Źródło zdjęć: © fot. Sean Gallup/Getty Images
Szymon Jasina

30.07.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:25

Nowy lakier jest efektem współpracy kilku instytucji naukowych. Były to dwa instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki (IMiF) i Instytut Mechaniki Precyzyjnej (IMP) – oraz Instytut Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej (WAT).

Skuteczność działania lakieru z dodatkiem grafenu udowodniono, wykonując doświadczenie, podczas którego pomalowano nim część próbek, a na drugiej grupie umieszczono lakier bez takiego dodatku – informuje PAP. Następnie wszystkie elementy poddano działaniu mgły solnej, która przyspiesza korozję. Próbki, na których zastosowano lakier bez dodatku tlenku grafenu, korodowały na 20 proc. powierzchni. W przypadku elementów zabezpieczonych wynalazkiem Polaków było to zaledwie pół procenta, czyli 40 razy mniej.

"Przede wszystkim lakier stanowi powłokę bazową (primer) na powierzchniach metalowych, w szczególności tych ze stali. Można go stosować na przykład do zabezpieczenia konstrukcji stalowych budynków, ale również na wewnętrznych powierzchniach statków lub w silnikach elektrycznych" – wyjaśnia biorąca udział w projekcie dr inż. Małgorzata Djas.

Nowy lakier z grafenem jest też niepalny i ekologiczny, co dodatkowo zwiększa jego zalety i możliwości zastosowań. Choć sami naukowcy nie wspominają o branży motoryzacyjnej (poza zabezpieczaniem silników elektrycznych), to nietrudno sobie wyobrazić, że producenci samochodów będą zainteresowani takim rozwiązaniem. W końcu niejeden klient chętnie dopłaci za lakier, który ochroni auto przed przedwczesnym rdzewieniem.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)