Polacy opatentowali lakier z grafenem. Świetnie chroni przed korozją

Polscy naukowcy stworzyli i opatentowali antykorozyjny lakier, w którego skład wchodzi tlenek grafenu G-Flake. Podczas prób udowodnił on, że dużo lepiej chroni metalowe powierzchnie niż tradycyjny lakier – informuje PAP. Czy ma szansę trafić do samochodów?

Polski lakier z grafenem byłby też przydatny w motoryzacjiPolski lakier z grafenem byłby też przydatny w motoryzacji
Źródło zdjęć: © fot. Sean Gallup/Getty Images
Szymon Jasina

Nowy lakier jest efektem współpracy kilku instytucji naukowych. Były to dwa instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki (IMiF) i Instytut Mechaniki Precyzyjnej (IMP) – oraz Instytut Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej (WAT).

Skuteczność działania lakieru z dodatkiem grafenu udowodniono, wykonując doświadczenie, podczas którego pomalowano nim część próbek, a na drugiej grupie umieszczono lakier bez takiego dodatku – informuje PAP. Następnie wszystkie elementy poddano działaniu mgły solnej, która przyspiesza korozję. Próbki, na których zastosowano lakier bez dodatku tlenku grafenu, korodowały na 20 proc. powierzchni. W przypadku elementów zabezpieczonych wynalazkiem Polaków było to zaledwie pół procenta, czyli 40 razy mniej.

"Przede wszystkim lakier stanowi powłokę bazową (primer) na powierzchniach metalowych, w szczególności tych ze stali. Można go stosować na przykład do zabezpieczenia konstrukcji stalowych budynków, ale również na wewnętrznych powierzchniach statków lub w silnikach elektrycznych" – wyjaśnia biorąca udział w projekcie dr inż. Małgorzata Djas.

Nowy lakier z grafenem jest też niepalny i ekologiczny, co dodatkowo zwiększa jego zalety i możliwości zastosowań. Choć sami naukowcy nie wspominają o branży motoryzacyjnej (poza zabezpieczaniem silników elektrycznych), to nietrudno sobie wyobrazić, że producenci samochodów będą zainteresowani takim rozwiązaniem. W końcu niejeden klient chętnie dopłaci za lakier, który ochroni auto przed przedwczesnym rdzewieniem.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów