Polacy opatentowali lakier z grafenem. Świetnie chroni przed korozją

Polscy naukowcy stworzyli i opatentowali antykorozyjny lakier, w którego skład wchodzi tlenek grafenu G-Flake. Podczas prób udowodnił on, że dużo lepiej chroni metalowe powierzchnie niż tradycyjny lakier – informuje PAP. Czy ma szansę trafić do samochodów?

Polski lakier z grafenem byłby też przydatny w motoryzacjiPolski lakier z grafenem byłby też przydatny w motoryzacji
Źródło zdjęć: © fot. Sean Gallup/Getty Images
Szymon Jasina

Nowy lakier jest efektem współpracy kilku instytucji naukowych. Były to dwa instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki (IMiF) i Instytut Mechaniki Precyzyjnej (IMP) – oraz Instytut Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej (WAT).

Skuteczność działania lakieru z dodatkiem grafenu udowodniono, wykonując doświadczenie, podczas którego pomalowano nim część próbek, a na drugiej grupie umieszczono lakier bez takiego dodatku – informuje PAP. Następnie wszystkie elementy poddano działaniu mgły solnej, która przyspiesza korozję. Próbki, na których zastosowano lakier bez dodatku tlenku grafenu, korodowały na 20 proc. powierzchni. W przypadku elementów zabezpieczonych wynalazkiem Polaków było to zaledwie pół procenta, czyli 40 razy mniej.

"Przede wszystkim lakier stanowi powłokę bazową (primer) na powierzchniach metalowych, w szczególności tych ze stali. Można go stosować na przykład do zabezpieczenia konstrukcji stalowych budynków, ale również na wewnętrznych powierzchniach statków lub w silnikach elektrycznych" – wyjaśnia biorąca udział w projekcie dr inż. Małgorzata Djas.

Nowy lakier z grafenem jest też niepalny i ekologiczny, co dodatkowo zwiększa jego zalety i możliwości zastosowań. Choć sami naukowcy nie wspominają o branży motoryzacyjnej (poza zabezpieczaniem silników elektrycznych), to nietrudno sobie wyobrazić, że producenci samochodów będą zainteresowani takim rozwiązaniem. W końcu niejeden klient chętnie dopłaci za lakier, który ochroni auto przed przedwczesnym rdzewieniem.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego