Początki modelu XK, czyli historii Jaguara część 2 [geneza motoryzacji]

Po II wojnie światowej Jaguar powoli wracał do poprzedniej kondycji. Ale końcówka lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia to już Jaguar, którego pokochało wielu.

Jaguar XK 140Jaguar XK 140
Piotr Wielgus

Na londyńskich targach motoryzacyjnych w 1948 roku zaprezentowano dwa nowe sportowe Jaguary – XK 100 i XK 120. Były to prototypy, a targi miały pozwolić Williamowi Lyonsowi podjąć decyzję o ich ewentualnej seryjnej produkcji. Już kilka dni po otwarciu wystawy stało się jasne, że mniejszy, czterocylindrowy model XK 100 nie odniesie zbyt wielkiego sukcesu. Inaczej rzecz się miała z XK 120.

Sześciocylindrowe auto o pojemności 3,4 litra i mocy 160 KM spotkało się z dużym zainteresowaniem i ciepłym przyjęciem szerokiej publiczności i fachowców. Auto, co tu dużo mówić, było piękne, o niezwykłej linii i o bardzo charakterystycznym przodzie. Dwumiejscowe cabrio szybko stało się ikoną klasycznego samochodu sportowego.

Jaguar XK 120
Jaguar XK 120

Nie dziwiło więc, że Lyons zdecydował się na produkcję tego samochodu, choć w nieco zmodyfikowanej wersji. XK 120 miał pierwszy na świecie silnik wyposażony w dwa wałki rozrządu, co wyraźnie wpływało na elastyczność tego auta. Skrzynia biegów była czterostopniowa i przenosiła napęd na tylne koła. W trakcie produkcji pojawił się również model tego auta w wersji XK 120 SE (Special Equipment), którego główną modyfikacją było podniesienie wyżej wałków rozrządu i zmniejszenie masy koła zamachowego. Pozwoliło to na przyrost mocy pojazdu ze 160 do 180 KM.

Jaguar XK 120
Jaguar XK 120

Spekulowano na temat pochodzenia nazwy sportowego Jaguara XK. Otóż „X” miało być skrótem od słowa „experimental”, a litera „K” to spuścizna po wewnątrzfirmowych oznaczeniach różnych projektów silnikowych. Ojcowie projektu - Harry Weslake, Walter Hassan i William Heynes - stworzyli sześciocylindrowy silnik o pojemności 3442 cm[sup]3[/sup], z dwoma umieszczonymi u góry wałkami rozrządu, który przetrwał stadium eksperymentalne i trafił do seryjnie produkowanych Jaguarów. Jego oznaczenie używane przez Jaguara to R6.

Jaguar XK 140
Jaguar XK 140

XK 120 był bez wątpienia prekursorem tej sławnej serii Jaguarów. W 1954 roku wypuszczono na rynek model XK 140, oczywiście z silnikiem R6. Samochód miał moc 192 KM i przez trzy lata wyprodukowano prawie 9 tysięcy egzemplarzy tego modelu. Auto było dostępne jako dwudrzwiowe coupe i dwudrzwiowy roadster. Wizualnie samochód był bardzo podobny do swojego poprzednika, miał jednak nieco więcej miejsca wewnątrz. W 1956 na rynek trafiła po raz pierwszy w historii Jaguara wersja z automatyczną skrzynią biegów.

Jaguar XK 140
Jaguar XK 140
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów