Co to jest parownik w instalacji LPG?

Parownik to potoczna nazwa reduktora, czyli urządzenia, które w instalacjach LPG rozpręża ciekłą mieszankę propan-butanu do stanu lotnego. Jest to ważny element, bez którego nie jest możliwa jazda na gazie.

Reduktor gazowy STAG zamontowany w Toyocie Corolli HybridReduktor gazowy STAG zamontowany w Toyocie Corolli Hybrid
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

W instalacjach LPG gaz (propan-butan) przechowywany jest pod ciśnieniem w fazie ciekłej w zbiorniku. W wersjach podciśnieniowych oraz sekwencyjnych instalacji silnik zasilany jest autogazem w fazie lotnej. Potrzebne jest zatem urządzenie, które będzie zmieniało stan skupienia gazu. Taką rolę pełni reduktor, nazywany też parownikiem. Redukuje on ciśnienie gazu pochodzącego ze zbiornika, rozprężając ciekłe LPG, co sprawia, że przechodzi w stan gazowy.

Ponieważ temperatura autogazu podczas rozprężania spada poniżej zera, reduktor musi być włączony do obiegu układu chłodzenia silnika i tym samym podgrzany. Ciepło pochodzące z jednostki napędowej wykorzystywane jest do ogrzewania reduktora w trakcie jego pracy. To dlatego instalacja gazowa "włącza się" dopiero wtedy, gdy płyn chłodzący jest rozgrzany, zwykle do ok. 30 st. C.

Reduktory dzieli się – uwzględniając konstrukcję i generację instalacji gazu – na membranowe i tłokowe, jednostopniowe i dwustopniowe oraz – z uwagi na sposób zabezpieczenia gazu przed wypływem – na pneumatyczne i elektroniczne. W zależności od mocy maksymalnej silnika, zmodyfikowanego na zasilanie gazowe, stosuje się odpowiedni reduktor, który jest w stanie zapewnić właściwą porcję gazu, a nawet kilka reduktorów, jeśli jest to konieczne.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.