Oryginał vs. zamiennik: Czy części regenerowane przewyższają nowe zamienniki?

Awaria samochodu czy jego okresowy serwis z powodu kosztów potrafią przyprawić kierowców o ból głowy. Gdzie szukać części zamiennych? Od pewnego czasu to proste – szukaj ich na OTOMOTO i OLX. Zarówno używanych, jak i regenerowanych.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

11.10.2024 11:15

Zakup samochodu to dopiero początek wydatków. Serwis auta po jego zakupie, nawet jeżeli dokładnie sprawdziliśmy je wcześniej, może przynieść nam wiele niespodzianek. Nie wspominając już o długoletniej eksploatacji samochodu, która będzie wiązała się z regularnymi potrzebami serwisowymi, w celu utrzymania pojazdu w dobrej formie. Oczywiście, do tego dochodzi również ewentualna naprawa auta po kolizjach i wypadkach, gdy trzeba wymienić np. poszczególne elementy nadwozia. Te, zdarzają się często w – trudniejszym z perspektywy kierowców – sezonie jesienno-zimowym.

Co łączy wszystkie wspomniane sytuacje? Fakt, że do naprawy możemy wykorzystać nowe, oryginalne części (te są jednak często bardzo drogie), tak zwane zamienniki (ale ich jakość nie zawsze jest warta skuszenia się na niską cenę - przed ich zakupem warto dobrze zweryfikować opinie o producencie), ale również... używane części. Zainteresowani? Już wyjaśniam wspólnie z ekspertem, mechanikiem Markiem Mozgą – w ramach jesiennej odsłony kampanii edukacyjnej OTOMOTO Akademia Części!

Używane znaczy gorsze?

Zostawmy na boku części oryginalne, zajmijmy się dwiema pozostałymi opcjami. Zastanówcie się przez chwilę, kto wyprodukuje część lepszej jakości i lepiej dopasuje ją do podzespołów naszego samochodu – producent auta czy firma wytwarzająca tanie zamienniki? Za wyjątkowo niską ceną, często kryją się odstępstwa od jakości - a na szali stawiamy własne bezpieczeństwo. No właśnieW takim przypadku,, odpowiedź powinna byćjest prosta - stawiamy na jakość. 

Chyba każdy spotkał się z sytuacją, w której oddajemy auto do warsztatu i dostajemy informację od mechanika, że kierując się numerem VIN zamówiono już trzeci przystępny cenowo zamiennik i żaden nie pasuje do samochodu. W takiej sytuacji i np. najczęściej zalecany jest jednak zakup części oryginalnej, z ASO lub droższego zamiennika renomowanego producenta. Sam miałem taką sytuację, ledwie miesiąc temu. Jest jednak sposób, by naprawiając nawet bardzo skomplikowane układy w samochodzie nie wydać na to wielkich pieniędzy.

© Adobe Stock

Skoro więc części montowane w naszym samochodzie w fabryce są najlepszej jakości i najlepiej dopasowane do danego modelu auta, a do tego przeznaczone są do eksploatacji przez sto, dwieście czy trzysta tysięcy kilometrów – dlaczego nie wykorzystać właśnie rynku wtórnego? Wystarczy zajrzeć na platformę OTOMOTO albo do OLX , gdzie można znaleźć nie tylko nowe części, ale również te z drugiej ręki. Zazwyczaj są to w pełni sprawne elementy wymontowane z samochodu np. po wypadku. Sprawne, pasujące do naszego auta, często znacznie tańsze niż wątpliwej jakości zamienniki, a do tego gotowe na eksploatację przez wiele kilometrów. Zazwyczaj nie ma się nad czym zastanawiać, warto skorzystać z takiej możliwości.

Oczywiście, są części, których nie można zamontować w aucie jako używanych, ponieważ prawo tego zabrania. Tak jest w przypadku takich elementów jak poduszki powietrzne, przewody układu hamulcowego, klocki, zawory recyrkulacji spalin czy instalacja gazowa. Jednak lista ta jest dosyć krótka. Jeżeli natomiast mówimy o samochodzie, który uległ kolizji i musimy wymienić w nim elementy nadwozia lub wnętrza – reflektory, elementy poszycia, felgi, klamki, lusterka, fotele i wiele więcej – to idealne przykłady części, których wręcz nie opłaca się kupować nowych, a lepiej skorzystać z rynku wtórnego.

Regeneracja? Dobry pomysł!

W temacie używanych części do samochodu warto poruszyć jeszcze proces regeneracji. Tak, to możliwe. I znów przytoczę własną historię. Kilka tygodni temu usłyszałem wyrok – do wymiany jest pompa wspomagania w moim mocnym, starym SUV-ie. Cena części nowej w ASO? 12 000 zł... Zamienniki? Ten wysokiej jakości jest niewiele tańszy, a inne produkuje je tylko firma, której żaden warsztat nie poleca montować. A część regenerowana? Jasne, dostępność jest spora, element jest w pełni sprawny, na część obowiązuje 12 miesięcy gwarancji, a cena to 3000 zł. Jest różnica, prawda?

© Adobe Stock

Wiele podzespołów w samochodzie może być regenerowanych. Zarówno osprzęt silnika, jak i skrzynia biegów, dyferencjały, przekładnie kierownicze, alternatory i wiele, wiele więcej. W samochodzie nie psuje się "cała" część, ale jej poszczególne elementy, które zazwyczaj łatwo jest wymienić, a ich montaż w samochodzie jest niemal tak samo pewny, jak montaż nowego produktu. Szczególnie, że firmy zajmujące się regeneracją dają na swoje części gwarancję – 6, 12 lub nawet 24 miesiące.

Czasem wystarczy znaleźć firmę, która oferuje regenerowane elementy, a czasem trzeba kupić lub wymontować z auta uszkodzony element i wysłać do wyspecjalizowanej firmy w celu regeneracji – w obu przypadkach efekt końcowy jest równie dobry. Nie ważne jednak czy kupujemy część używaną czy regenerowaną – wszystkie potrzebne znajdziemy w kilka minut online. Na platformie OTOMOTO we wrześniu 2024 w podkategorii 'Części samochodowe' było dostępnych ponad 3,7 mln aktywnych ogłoszeń z używanymi częściami, a na portalu OLX w tej samej podkategorii ponad 4,5 mln! [1]

"Nie można odpowiedzieć na to pytanie bez zweryfikowania producenta części nowej – zamiennika i zakładu dokonującego przemysłowej regeneracji. Jeżeli mamy do czynienia z producentem części nowej, który produkuje części stosowane np. w naprawach gwarancyjnych, to zapewne będzie to część lepsza od części z zakładu regenerującego części na słabej jakości zamiennikach niezbędnych do regeneracji. Natomiast części regenerowane na podzespołach stosowanych do produkcji nowych części do pierwszego montażu, będą zapewne lepsze od nowego zamiennika nie wiadomego pochodzenia. Wszystko zależy od renomy producenta części lub renomy zakładu dokonującego regeneracji. Z doświadczenia wiemy, że często warsztaty naprawcze wolą używaną część oryginalną, wymontowaną z pojazdu o bardzo małym przebiegu, od zamiennika lub części regenerowanej" mówi Adam Małyszko, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS.

[1]  Internal data OLX || dane dla: wrzesień 2024 || dane wewnętrzne firmy