Nowe Volvo XC90 - w pogoni za Niemcami [aktualizacja]
Dyrektor generalny Volvo Hakan Samuelson uważa, że nowa generacja XC90 pozwoli szwedzkiej marce nadrobić dystans dzielący ją od Audi, BMW i Mercedesa.
27.08.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:07
Volvo XC90 było pierwszym pojazdem typu SUV w gamie firmy z Göteborga. Auto zadebiutowało w 2002 r.
Na następcę trzeba więc było czekać bardzo długo. Druga generacja Volvo XC90 to całkiem nowa konstrukcja. Stylistyka ma przypaść do gustu nie tylko Europejczykom, ale także klientom ze Stanów Zjednoczonych, gdzie dotychczasowy model cieszył dużą popularnością.
Samochód powstał w oparciu o nową platformę SPA (Scalable Product Architecture), która stanie się podstawą dla innych aut Volvo. Zapewnia ona konstruktorom większą swobodę m.in. w ustalaniu rozstawu osi i pozwala łatwiej implementować nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i nowych technologii. Dzięki SPA pojazdy będą lżejsze, przestronniejsze, a platformy nie trzeba będzie specjalnie modyfikować do tworzenia odmian hybrydowych.
Wymiarów i mas Volvo XC90 jeszcze nie znamy, ale wiemy, jak mniej więcej będzie przedstawiać się gama silnikowa. W ofercie będzie m.in. 2-litrowy diesel generujący 190 KM i 400 Nm. Średnie spalanie napędzanej tym motorem wersji D4 ma wynosić 5 l/100 km.
Pod maską Volvo XC90 D5 będzie pracować wysokoprężna jednostka twin-turbo diesel o mocy 225 KM i maksymalnym momencie obrotowym 470 Nm. W tym wypadku średnie spalanie deklarowane przez producenta to 6 l/100 km.
Nie zabraknie silników benzynowych. Wariant T5 otrzyma motor 2,0 turbo rozwijający 254 KM i 350 Nm. Volvo XC90 T6 będzie wyposażone w 2-litrowy silnik wspomagany zarówno przez turbosprężarkę, jak i sprężarkę mechaniczną. Moc wynosi 320 KM, a moment 400 Nm.
Topową odmianą będzie hybryda typu plug-in zwana T8. Przednią oś będzie napędzał silnik z T6, a tylną 80-konny motor elektryczny. Moc kombinowana będzie wynosić 400 KM, zaś maksymalny moment obrotowy 640 Nm. Zasięg w trybie elektrycznym ma sięgać 40 km. Emisja dwutlenku węgla to 60 g/km, co przekłada się na spalanie trochę powyżej 2 l/100 km.
Volvo XC90 będzie miało na pokładzie m.in. system wykrywający krawędź drogi i zapobiegający wypadnięciu z trasy np. w razie zasłabnięcia kierowcy. Dodatkowo emituje sygnał dźwiękowy i dociska pasy bezpieczeństwa. Do tego dochodzi układ mający zapobiegać kolizjom na skrzyżowaniach, hamujący automatycznie po wykryciu, że trasy dwóch uczestników ruchu mogą się przeciąć. Samochód ma 12 czujników pozwalających mu na automatyczne parkowanie równoległe i prostopadłe.
Kabina jest 7-osobowa. Dwa tylne rzędy można przesuwać. Ostatni ma zapewnić komfortową podróż pasażerom o wzroście 1,7 m. Liczba przycisków została znacznie ograniczona. Zamiast nich na desce rozdzielczej znajduje się duży ekran dotykowy.
2015 Volvo XC90 - galeria zdjęć
[aktualizacja 27 sierpnia]
Volvo opublikowało szereg informacji o nowej generacji XC90. Samochód będzie oferowany z felgami o rozmiarze do 22. cali. Klienci chcący, aby auto miało bardziej terenowy wygląd będą mogli zamówić osłony z tworzywa na błotniki, zderzaki i progi. Jako ciekawostkę możemy podać, że za nazwę dla świateł do jazdy dziennej LED firma przyjęła "Młot Thora".
Pasażerowie będą mogli korzystać z 4-strefowej klimatyzacji. System audio Bowers & Wilkins o mocy 14 000 watów ma 19 głośników.
Zegary są elektroniczne. System multimedialny powstał we współpracy z Apple, Ericsson i HERE, oddział Nokii zajmujący się nawigacjami.
Na starcie w sprzedaży będzie Volvo XC90 First Edition. Auto będzie występować z jednostkami znanymi z odmian T6 i D5. Pojazd powstanie w liczbie 1927 sztuk, co jest odwołaniem do daty założenia marki.
First Edition wyróżnia się czarnym lakierem, 8-ramiennymi felgami, fotelami wykończonymi skórą Nappa i detalami z drewna orzechowego. XC90 z limitowanej serii będzie można zamówić tylko za pośrednictwem Internetu.
Produkcja nowego Volvo XC90 ruszy na początku 2015 r. Pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów w maju.
Poniżej możecie obejrzeć film z prezentacji szwedzkiego SUV-a.
All-new Volvo XC90 World Premiere
[aktualizacja 27 sierpnia]
Kolejny materiał o XC90 udostępniony przez Volvo przedstawia testy zderzeniowe. Możemy obejrzeć uderzenie czołowe przy prędkości 64 km/h, boczne przy 55 km/h oraz dachowanie przy 48 km/h.