Nowe układy napędowe Toyoty

Silnik 2,5 litra, 8- i 10-stopniowe automatyczne skrzynie biegów, układ hybrydowy Multistage Toyota Hybrid System II to najważniejsze nowości Toyoty jakie pojawią się w kolejnych modelach.

Obraz
Marcin Łobodziński

Wszystkie podzespoły są opracowywane i tworzone zgodnie z koncepcją TNGA (Toyota New Global Architecture), czyli produkcji lekkich i wydajnych modułów, które mają pasować do wielu modeli. Pierwsze efekty zastosowania tej koncepcji mogliśmy oglądać w modelach Prius i C-HR. Oba oparte na płycie podłogowej o bardzo sztywnej konstrukcji, obniżonym środku ciężkości oraz niskiej masie.

Niebawem na rynku pojawi się nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 2,5 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Będzie to reprezentant nowej rodziny silników Dynamic Force Engines wyróżniających się dużą elastycznością i niskim zużyciem paliwa. Będą wykorzystywały technologię szybkiego spalania oraz inteligentny system zmiennych faz rozrządu. Motor ten ma być najbardziej wydajną cieplnie jednostką napędową świata (40 proc.). Przy zaprzęgnięciu jej w układ hybrydowy, wydajność wzrośnie do 41 proc.

10-stopniowa przekładnia Toyoty
10-stopniowa przekładnia Toyoty

Połączenie tego silnika z elektrycznym stanowi kolejną nowość w gamie producenta - Multistage Toyota Hybrid System II (THS-II). Układ ten będzie rozwinięciem konstrukcji stosowanej dziś w Toyocie Rav-4, natomiast dzięki modułowej budowie, może on również zasilać samochody z tradycyjnym napędem na tylną oś. Udoskonalony został także system plug-in, który ma zapewniać zasięg 60 km na samym silniku elektrycznym.

Automatyczne, 8- i 10-stopniowe skrzynie biegów będą bodaj największą ciekawostką, jaką niebawem zobaczymy w gamie modelowej Toyoty. Producent stosuje wyłącznie słabe silniki w swoich modelach i użycie 8-stopniowej przekładni może budzić wątpliwości. Wiadomo jednak, że będzie ona montowana do silników umieszczonych poprzecznie w samochodach.10-biegową zarezerwowano prawdopodobnie dla oczekiwanej dość długo Supry, a na pewno dla silników umieszczonych wzdłużnie.

Skrzynie Direct Shift oczywiście zostały zaprojektowane pod kątem poprawy wydajności i zmniejszenia strat, czyli oporów. Toyota odważyła się zakomunikować, że ich skrzynie będą jednymi z najlepszych na świecie.

Nowy silnik benzynowy 2.5
Nowy silnik benzynowy 2.5

Proces wdrażania do produkcji nowych elementów układów napędowych ma się rozpocząć w przyszłym roku, a do 2021 planowane jest wyposażenie 60 proc. modeli w te rozwiązania. Ponadto Toyota opracowała siedemnaście nowych wersji dziewięciu silników.

Jak widać, producenci odchodzą powoli od downsizingu, ale nie spodziewałem się, iż postęp w tym kierunku będzie tak szybki. Owszem, silnik 2,5 litra jest obecnie stosowany, ale Toyota nie zamierza go zastąpić mniejszym, doładowanym, na przykład 2.0. Japońska firma widzi wciąż przyszłość w napędach hybrydowych, które konsekwentnie rozwija i zwróćcie uwagę na fakt, że priorytetem nie są hybrydy plug-in jak u innych. Tymczasem warto też zauważyć, że sprawa samochodów na wodór ucichła po głośnej premierze Mirai, co potwierdza, że nie jest to napęd przyszłości. Hyundai też stoi w miejscu ze swoim projektem.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają