Nowe Audi A8!

Podoba Wam się nowa A8-ka? Ja muszę chyba rzucić na nią kilka razy okiem, kilka elementów jeszcze do mnie nie przemówiło. Poprzednie generacje były stylistycznie bardziej spójne. Ale, znając życie, szybko się do niej przekonam. Tymczasem zerknijmy co w niej piszczy.

A8
A8
Michal Grygier

01.12.2009 | aktual.: 02.10.2022 19:06

Audi sugeruje, że auto dysponuje fascynującym sportowym charakterem, innowacyjną technologią i najwyższym komfortem. To zobaczmy.

Jak zwykle w Audi, mamy lekkie, aluminiowe nadwozie, mocne i efektywne silniki, udoskonalony system obsługi MMI, nowe systemy wspomagające kierowcę, całkowicie diodowe reflektory i eleganckie wnętrze, którego wykonanie jest na poziomie z jakim ciężko walczyć. Nadwozie wykonane w technologii Audi Space Frame (ASF) z aluminium, waży około 40 procent mniej od porównywalnej karoserii stalowej.

A8
A8

Jest też coś o ekologii - A8 3,0 l TDI z napędem tylko na przednią oś (tfu!), które pojawi się na rynku nieco później, emituje tylko 159 gramów CO2 na kilometr a zużycie paliwa (6,0 litrów na 100km) jest najniższe w segmencie samochodów luksusowych. To prawda.

„Nowe Audi A8 jest najbardziej sportową limuzyną w swoim segmencie - wyjaśnia Ruppert Stadler, Prezes Zarządu Audi AG. „Łączy ono liczne funkcje w nowy, inteligentny sposób. A język formy oraz wysoka jakość wnętrza nie mają sobie równych.”

A8
A8

Auto znajdzie się w salonach na początku 2010 roku. Audi A8 łączy nowy stopień inteligencji z wzorcowo prostą obsługą. Jego Multi Media Interface MMI wprowadza przełomową innowację: w połączeniu z opcjonalnym systemem nawigacji posiada panel dotykowy. Przy jego użyciu kierowca może intuicyjnie sterować wieloma funkcjami, na przykład może wprowadzić punkt docelowy do nawigacji, pisząc litery na panelu.

MMI Navigation plus jest w nowy sposób połączony z udoskonalonymi systemami wspierającymi kierowcę i systemami zwiększającymi bezpieczeństwo. Z wyprzedzeniem odczytuje przebieg trasy i przekazuje dane do modułów sterowania automatycznej przekładni, reflektorów i ACC Stop & Go. Podwyższona inteligencja tych systemów pozwala na identyfikację kompleksowych scenariuszy i profilaktyczne wspieranie kierowcy. Jako nowe technologie debiutują asystent widoczności w nocy z funkcją identyfikacji pieszych, system bezpieczeństwa Audi Pre Sense oraz (w ciągu 2010 roku) wskaźnik ograniczenia prędkości.

A8
A8

Kolejnym rozwiązaniem w stylu Highend w nowym A8 są nowe, w pełni diodowe reflektory. Ich rewolucyjna optyka oznacza pożegnanie z powszechnie stosowanymi dzisiaj modułami świetlnymi w formie tub.

A co pod maską? Początkowo dostępne będzie z dwoma silnikami: 4,2 l FSI o mocy 273kW (372 KM) i 4,2 l TDI o mocy 258kW (350 KM). Krótko potem dołączy 3,0 l TDI o mocy 184kW (250 KM). Wszystkie jednostki mają zwiększoną moc i moment obrotowy, jednak ich zużycie paliwa zostało obniżone od 13 do 22 procent dzięki technologiom poprawiającym efektywność, takim jak system rekuperacji i innowacyjny Thermomanagement.

A8 wnętrze
A8 wnętrze

Nowa przekładnia Tiptronic, czyli osiem biegów...

Duży udział we wzroście efektywności ma także montowana seryjnie, nowa przekładnia. Ma krótko zestopniowane biegi, które jednocześnie zapewniają duży zakres przełożeń. Napęd oczywiście Quattro. Na życzenie sportowy mechanizm różnicowy rozdziela dynamicznie siły między tylne koła; w A8 4.2 TDI należy on do wyposażenia seryjnego.

Multimedia to zawsze w  Audi był mocny punkt. Mamy między innymi system nagłośnienia Bang & Olufsen z mocą ponad 1400 W i 19 głośnikami oraz nowoczesne usługi online.

Nowe Audi A8 w skrócie (kit prasowy)

Nadwozie

  • lekkie, a przy tym charakteryzujące się wysoką wytrzymałością aluminiowe nadwozie Audi Space Frame
  • całkowicie diodowe reflektory na życzenie

Wnętrze i obsługa

  • luksusowe wnętrze z nowym, przejrzystym prowadzeniem linii
  • wykonanie w jakości manufaktury, nastrojowe oświetlenie wnętrza
  • udoskonalony system obsługi MMI, MMI Touch jako system nawigacji z przełomową koncepcją obsługi
  • fotele na życzenie z funkcją wentylacji i masażu, na życzenie luksusowe pojedyncze siedzenia z tyłu

Bezpieczeństwo

  • nowy system bezpieczeństwa Audi Pre Sense pomagający uniknąć wypadków i zminimalizować ich skutki

Infotainment i systemy wspomagające kierowcę

  • system nawigacji następnej generacji ściśle współpracujący z systemami wspomagającymi kierowcę; urządzenia audio Highend i usługi online
  • asystent widoczności w nocy z funkcją identyfikacji pieszych, Adaptive Cruise Control z funkcją Stop & Go i udoskonalone systemy wspomagania kierowcy

Napęd

  • dwa silniki TDI i jeden silnik benzynowy, wszystkie z bezpośrednim wtryskiem, spektrum mocy od 184kW (250 KM) do 273kW (372 KM)
  •  kolejny silnik 3.0 TDI o mocy 150kW (204 KM), rekordowo niska wartość emisji CO2 159 g/km
  • spalanie przy zwiększonej mocy obniżone nawet o 22 procent
  • wszystkie silniki z systemem rekuperacji, 3.0 TDI także z systemem Start-Stop
  • nowa, ośmiostopniowa przekładnia Tiptronic jako wyposażenie seryjne, sterowanie przez Shift-by-wire
  • seryjny napęd na wszystkie koła quattro, sportowy mechanizm różnicowy jako opcja (seryjny w A8 4.2 TDI)

Zawieszenie

  • zbalansowany rozdział obciążenia osi
  • seryjny system dynamiki jazdy Audi Drive Select wraz z pneumatycznym zawieszeniem Adaptive Air Suspension i adaptacyjnym tłumieniem, dynamiczny układ kierowniczy jako opcja.
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)