Niemieccy producenci nie chcą irytować Chin. Jest polityczny pat

Motoryzacja – jak nigdy wcześniej – stała się elementem światowej polityki. Unia chce bronić się przed zalewem tanich, chińskich elektryków, ale osoby zarządzające niemieckimi koncernami boją się odwetu z Państwa Środka.

BERLIN, GERMANY - SEPTEMBER 28: Oliver Zipse, chief executive officer of BMW AG, speaks at an event to celebrate the 100th anniversary of BMW motorcycles at the Spandau BMW motorcycle factory on September 28, 2023 in Berlin, Germany. BMW launched its first motorcycle, the two cylinder R32, in 1923. (Photo by Maja Hitij/Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Maja Hitij
Mateusz Lubczański
10

Pojazdy elektryczne produkowane przez chińskie marki już znajdują się w Europie i są bardzo nisko wycenione. Już za około 130 tys. zł można stać się właścicielem czterech kółek chińskiej myśli technicznej. W celu obrony przemysłu Starego Kontynentu Unia Europejska zaczęła rozważać kwestię nałożenia na nie cła.

- Bardzo szybko można strzelić sobie w stopę – powiedział Olivier Zipse, dyrektor zarządzający BMW podczas zebrania inwestorów. Powód jest prosty: elektryczne Mini i iX3 sprzedawane "u nas" są produkowane w Chinach. Co więcej, Chiny mogą odpowiedzieć podobnymi krokami, a są one drugim największym rynkiem dla tego koncernu, tuż po Europie. - Nasz przemysł nie potrzebuje ochrony –stwierdził Zipse.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Kontrowersyjną opinią podzielił się Ola Källenius, który stwierdził, że chińska konkurencja pomoże stworzyć Europie lepsze auta. Jeden na trzy sprzedane mercedesy trafia do Chin. "Zawsze istnieje jakaś forma odwetu" – powiedział z kolei Thomas Schaefer, dyrektor zarządzający marką Volkswagen podczas szczytu "przyszłość samochodu" pisma Financial Times.

Interesujący jest również inny wątek poruszony przez szefa BMW. Producenci polegają nie tylko na finalnym produkcie – samochodzie – ale i na komponentach i materiałach. W przypadku elektryków, kluczowe są zasoby do produkcji baterii. Te znajdują się w Państwie Środka. – Nie byłoby nawet jednego samochodu w Europie bez komponentów z Chin – powiedział Zipse.

Wybrane dla Ciebie

Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii