Najszybsze kabriolety i roadstery na świecie
Mieliśmy już najszybsze supersamochody, SUV-y, kombiaki, limuzyny, a nawet najszybsze środki transportu. Zabrakło tylko najszybszych aut ze zdejmowanym dachem, czyli takich, w których wysoką prędkość maksymalną widać nie tylko na prędkościomierzu i za szybą, ale czuć ją we włosach.
15.02.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:05
Wiatr we włosach - Bugatti Veyron Grand Sport
Niekwestionowany król prędkości samochodów osobowych, a więc Bugatti Veyron, stoi także na szczycie tabeli najszybszych aut z otwieranym dachem na świecie. Mowa o wersji Grand Sport, czyli Veyronie z nadwoziem typu roadster. Pomimo że w stosunku do coupé ta odmiana jest o 102 kg cięższa i tak przyspiesza do 100 km/h w ciągu poniżej 3 s oraz osiąga prędkość maksymalną ponad 400 km/h.
Po wypięciu dachu i schowaniu go w bezpiecznym miejscu Bugatti jest w stanie rozpędzić się do 369 km/h. Taka prędkość przy otwartym dachu dosłownie wyrywa włosy z głowy. Po nałożeniu tymczasowego materiałowego dachu awaryjnego (auto nie jest wyposażone w schowek dla hardtopa) Veyron Grand Sport może poruszać się z prędkością jedynie 130 km/h.
Dane techniczne
Wiatr we włosach - Koenigsegg Agera R
Jeśli w rankingu uwzględnimy wszystkie auta, w których istnieje możliwość zdjęcia dachu, koniecznie musi się w nim pojawić także Koenigsegg Agera R, czyli już niedługo prawdopodobnie najszybszy samochód na świecie. Poza tym, że na dach montowany jest bagażnik na narty, konstrukcję można także wypiąć i zdemontować, dzięki czemu powstanie coś na wzór auta typu targa.
Koenigsegg Agera R napędzana jest jednostką V8 o pojemności 5,0 l, która dzięki pomocy 2 turbosprężarek w układzie twin-turbo produkuje aż 1115 KM i 1200 Nm momentu obrotowego. Pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w 2,9 s oraz teoretycznie jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną około 440 km/h.
Dane techniczne
Wiatr we włosach - Pagani Zonda Cinque Roadster
Pagani to mała manufaktura, która zajmuje się rzeźbieniem włókna węglowego i ultralekkich, superwytrzymałych materiałów. Zonda, która zastępowana jest obecnie przez model Huayra, występowała w kilku odmianach z otwartym nadwoziem.
Najbardziej zdumiewającą z nich była Zonda Cinque Roadster. Powstało zaledwie 5 egzemplarzy tego modelu, który napędzany był jednostką V12 o pojemności 7,3 l produkującą 678 KM oraz aż 780 Nm momentu obrotowego.
Każdy z 5 egzemplarzy kosztował 1,3 mln euro. Czy było warto? Najlepsza odpowiedź na to pytanie to dźwięk silnika V12, który ze złożonym dachem jest jeszcze bardziej wyrazisty.
Pagani Cinque Roadster driven by autocar.co.uk
Wiatr we włosach - Mercedes McLaren SLR Roadster 722 S
Mercedes McLaren SLR był owocem współpracy niemieckiego koncernu, znanego z zamiłowania do precyzji oraz chorobliwie ambitnej brytyjskiej firmy, która niegdyś weszła na szczyt tabeli rekordów prędkości seryjnie produkowanych aut.
SLR-a sprzedawano także w wersji z otwartym nadwoziem o nazwie roadster, a w 2009 roku wypuszczono nawet krótką serię Roadstera 722 S z przepotężnym silnikiem V8 o pojemności 5,4 l, który dzięki pomocy kompresora generował aż 650 KM i 820 Nm momentu obrotowego.
Mercedes McLaren SLR Roadster 722 S przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 s oraz osiągał prędkość maksymalną 334 km/h. Produkcję modelu SLR zakończono w 2009 roku.
Dane techniczne
Wiatr we włosach - Lamborghini Murcielago LP650-4 Roadster
W 2009 roku Lamborghini, które kocha limitowane edycje specjalne, postanowiło wyprodukować 50 egzemplarzy specjalnie wzmocnionych oraz zmodyfikowanych Murcielago z otwartym nadwoziem. Zostały one nazwane LP650-4 Roadster.
Modele te bazowały na LP640 Roadster, jednak były o wiele ciekawsze stylistycznie. Za plecami kierowcy i pasażera pracowała jednostka V12 o pojemności 6,5 l, która na potrzeby tej wersji została wzmocniona do 650 KM i 660 Nm momentu obrotowego.
Dzięki takiej mocy roadster z napędem na 4 koła oraz 6-biegową przekładnią sekwencyjną przyspieszał od 0 do 100 km/h w 3,4 s oraz osiągał prędkość maksymalną 330 km/h.
Dane techniczne
Wiatr we włosach - Porsche Carrera GT
Porsche Carrera GT to już legendarny supersamochód. Auto produkowane było zaledwie przez 2 lata, od 2004 do 2006 roku, wyłącznie w jednej wersji nadwoziowej. Dwudrzwiowy roadster z wypinanym dachem był napędzany potężnym silnikiem V10.
Centralnie umieszczona wolnossąca jednostka produkowała aż 612 KM oraz 590 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu ważące 1380 kg auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 3,9 s oraz rozpędzało się do prędkości maksymalnej 330 km/h. Porsche Carrera GT było najszybszym pojazdem, jaki kiedykolwiek wyjechał z fabryki w Zuffenhausen na drogi publiczne. Łącznie powstało zaledwie 1111 egzemplarzy tego wspaniałego modelu.
Dane techniczne
Wiatr we włosach - Bentley Continental GTC Speed
Bentley Continental GTC to po prostu Continental GT z otwartym dachem. Wersja z dopiskiem Speed oznacza jednak, że jednostka napędowa została dodatkowo wzmocniona, a auto ma zapewnić pasażerom nie tylko komfortową, ale także naprawdę szybką przejażdżkę.
Continental GTC Speed pojawił się na rynku w 2009 roku. Luksusowy 4-miejscowy kabriolet z miękkim brezentowym dachem i napędem na 4 koła napędzany jest znaną miłośnikom Volkswagenów jednostką W12.
Tutaj jednak motor o pojemności 6,0 l wspomagany jest przez 2 turbosprężarki w układzie twin-turbo, które generują aż 610 KM i 750 Nm momentu obrotowego. W rezultacie ponad 2 tony luksusu na kółkach rozpędzają się do prędkości maksymalnej 322 km/h.
Dane techniczne
Wiatr we włosach - Ferrari 458 Spider
Ferrari 458 Spider to najnowsze dzieło włoskiej firmy, która od lat zajmuje się produkcją luksusowych sportowych samochodów. Spider jest jednocześnie rewolucjonistą wśród kabrioletów Ferrari.
Do tej pory jedynym seryjnie produkowanym autem z otwieranym dachem typu hardtop była California. 458 Spider wyposażono jednak w jednoczęściowy dach, który po prostu odwraca się do góry nogami i chowa pod pokrywą silnika. Auto napędzane jest tą samą jednostką V8 o pojemności 4,5 l, która pracuje pod pokrywą silnika wersji coupé, a więc Ferrari 458 Italia. Pod prawą nogą kierowcy znajduje się aż 570 KM.
Dane techniczne
Wiatr we włosach - Mercedes SLS AMG Roadster
Kiedy w 2010 roku Mercedes wypuścił na rynek swoje pierwsze auto stworzone od podstaw we współpracy z AMG, czyli model SLS, świat przypomniał sobie o legendarnym Gullwingu. Nie wszystkim jednak pasują unoszone do góry drzwi, które dzisiaj wydają się trochę przerostem formy nad treścią.
Wersja Roadster z miękkim brezentowym dachem, która niedawno pojawiła się na rynku, została na szczęście wyposażona w klasyczne drzwi. Auto musiało być dodatkowo wzmocnione, jednak w porównaniu z coupé jego masa zwiększyła się tylko o 40 kg.
Pod długą maską nadal pracuje potężna wolnossąca jednostka V8 o pojemności 6,2 l, która produkuje 571 KM oraz 650 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 317 km/h. Swoją drogą ciekawe, dlaczego akurat do 317. Czyżby po to, aby Mercedes był szybszy od Porsche? W polskich salonach auto kosztuje od 898 000 zł.
Dane techniczne
Wiatr we włosach - Porsche 911 Turbo S Cabriolet
Porsche 911 Turbo S Cabriolet to najszybsze auto z otwartym dachem wyjeżdżające obecnie z fabryki w Zuffenhausen. Po tym jak na rynku pojawiły się nowa Carrera oraz Carrera S generacji 991 w wersji Cabriolet, Turbo S broni honoru starszej generacji tego modelu oznaczonej jako 997.
Auto jest napędzane umieszczonym z tyłu silnikiem typu bokser o pojemności 3,8 l. Jednostka współpracuje z dwiema turbosprężarkami w układzie twin-turbo, które generują moc 530 KM oraz aż 700 Nm momentu obrotowego. Porsche z napędem na 4 koła, miękkim brezentowym dachem i skrzynią PDK przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s oraz osiąga prędkość maksymalną 315 km/h.