Mercedes eActros 600 - ładowanie na "Dżangłerze"*

Elektryczna waga ciężka skupiała się dotychczas na śmieciarkach czy innych pojazdach służących w mieście. Tymczasem Daimler zaprezentował eActrosa 600, elektryczny ciągnik siodłowy o zasięgu wynoszącym ok. 500 km.

Mercedes eActross 600
Mercedes eActross 600
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Daimler Truck Global Communications
Mateusz Lubczański

10.10.2023 | aktual.: 10.10.2023 11:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zacznijmy od najważniejszego: eActross 600 ma trzy moduły ogniw o pojemności 207 kWh każdy. To baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (mają mniejszą gęstość energii niż moduły litowo-jonowe, ale oddają więcej mocy i ulegają mniejszej degradacji). Producent przewidział, że w ciągu 10 lat pojazd przejedzie 1,2 mln km, a i wtedy ogniwo będzie utrzymywało 80 proc. swoich możliwości.

Za napęd odpowiadają dwa silniki elektryczne oraz czterobiegowa przekładnia. Moc układu może wynieść nawet 600 kW (ok. 804 KM). Oczywiście eActross będzie rekuperował energię, co pozwoli na zmniejszenie obciążenia układu hamulcowego, korzystając np. z map nawigacji. Będzie więc wiedział, czy np. zjeżdża ze wzniesienia. Elektryczny eActross może ciągnąć naczepę o masie 22 ton, co wynika z narzuconych przepisów.

Wrażenie robią możliwości ładowania. Przez złącze CCS eActross przyjmie nawet 400 kW mocy, choć producent nie udziela informacji nt. krzywej ładowania. Do tego jest gotowy na technologię MCS czyli ładowanie mocą jednego megawata. Biorąc pod uwagę średni miks energetyczny Europy, elektryczny eActross zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 40 proc., a przy odnawialnych źródłach aż o 80 proc. w całym cyklu życia pojazdu (10 lat) włącznie z pozyskiwaniem materiałów na ogniwa.

Skupiono się również na aerodynamice. "Zamknięto" maskę, zaokrąglono zderzak, zamontowano płyty na podwoziu, dodano spoiler na dachu. Przedłużono też front o 80 mm, co miało poprawić aerodynamikę. W stosunku do wersji spalinowych poprawiono opór aerodynamiczny o 9 proc. Mało, ale każdy procent się liczy.

Elektryczny eActros 600 będzie produkowany w zakładzie w Wörth nad Renem, tuż obok spalinowych Actrosów.

*"Dżangłera" czyli La Jonquera, to parking położony w Hiszpanii przy granicy z Francją, znany z rozmaitych atrakcji.

  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
[1/6] Mercedes eActross 600Źródło zdjęć: © WP Autokult | Daimler Truck Global Communications
Komentarze (0)