Limuzyny i terenówki, czyli historii Rovera część 2 [geneza motoryzacji]

Limuzyny i terenówki, czyli historii Rovera część 2 [geneza motoryzacji]

Rover 90
Rover 90
Piotr Wielgus
16.05.2011 17:20, aktualizacja: 07.10.2022 17:46

Lata powojenne to okres rozwoju firmy Rover i początki jej wyścigowej kariery z ojcem pewnego mistrza Formuły 1 za kierownicą.

Po II wojnie światowej firma opuściła siedzibę przy Helen Street i zakupiła dwie nowe fabryki. Fabryka w Acocks Green przez chwilę wytwarzała silniki "Meteor", natomiast Solihull skoncentrowało się na pojazdach wznawiając w 1947 r. produkcję i stając się matecznikiem Land Rovera.

W 1950 r. F.R. Bell oraz szef zespołu inżynierów Maurice Wilks przedstawili pierwszy samochód napędzany turbiną gazową. Dwumiejscowy JET1 posiadał silnik umieszczony za siedzeniami, wloty powietrza po obu stronach nadwozia oraz wyloty na górze bagażnika. Podczas testów samochód osiągnął prędkość 140 km/h. Niestety, trudne do przezwyciężenia problemy ze zużyciem paliwa okazały się przeszkodą uniemożliwiającą podjęcie produkcji. Pojazd można obecnie oglądać w Muzeum Nauki w Londynie.

Rover Jet 1
Rover Jet 1

Doświadczenia podczas projektowania tego samochodu zostały jednak wykorzystane później. Firma wspólnie z BRM – zespołem Formuły, połączyły swe siły aby stworzyć napędzane turbiną coupe, które w 1963 r. wzięło udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Kierowcą był m.in. Graham Hill, ojciec Damona, mistrza Formuły 1 z 1996 r. Lata pięćdziesiąte to jednak przede wszystkim prace nad samochodem, który miał przynieść Roverowi popularność. Świetne przyjęcie spotkało terenowe Land Rovery, ale prawdziwym przebojem okazała się miejskie P4. To auto miało urzekać typowego brytyjskiego gentlemana poszukującego ciekawego, ale klasycznego samochodu. I urzekało.

Rover 90 P4
Rover 90 P4

Wygodna. czterodrzwiowa limuzyna miała kilka odmian. Najpopularniejsza była wersja 75. Oferowano także tańszego Rovera 60 z ekonomicznym silnikiem czterocylindrowym. Najbogatsza i najdroższa była wersja 90 z silnikiem sześciocylindrowym o pojemności 2,7 litra. Samochód miał 93 KM. Niektóre modele były ze skrzynią biegów przy kierownicy, ale większość miała nowoczesny mechanizm z dźwignią w podłodze. Kolejnymi odsłonami tego auta były modele P5 i P6.

Rover P5
Rover P5

W 1967 r. Rover stał się częścią Leyland Motor Corporation, który połączył się z British Motor Holdings, aby w końcu przeistoczyć się w British Leyland. Był to początek końca tradycyjnego Rovera. Marka połączyła doświadczenie wyniesione z produkcji limuzyn z umiejętnością wytwarzania samochodów terenowych. W ten sposób powstał Range Rover. Samochód napędzany wywodzącym się z Buicka silnikiem V8. Posiadał takie innowacyjne rozwiązania jak stały napęd na 4 koła, zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych oraz hamulce tarczowe na wszystkich kołach.

Range Rover rocznik 1969
Range Rover rocznik 1969
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)