Limitowane Ferrari Daytona SP3 to świętowanie historii dla najbogatszych

Limitowane Ferrari Daytona SP3 to świętowanie historii dla najbogatszych

Ferrari Daytona SP3
Ferrari Daytona SP3
Źródło zdjęć: © fot. Ferrari
Szymon Jasina
21.11.2021 08:11, aktualizacja: 14.03.2023 14:20

Ferrari zaprezentowało kolejny limitowany model. Jest to trzeci przedstawiciel serii Icona, który powstał, aby przypomnieć zajęcie przez Ferrari całego podium podczas 24-godzinnego wyścigu w Daytonie w 1967. Daytona SP3 ma najmocniejszy silnik spalinowy w historii drogowych modeli włoskiej marki.

O każdym samochodzie Ferrari można powiedzieć, że jest wyjątkowy, ale w przypadku Daytony SP3 wszystko jest wyjątkowe do kwadratu. Już sam wygląd nawiązujący kształtem do dawnych samochodów wyścigowych robi wrażenie. Przy czym Daytona SP3 prezentuje się bardzo nowocześnie i wygląda na ewolucję najnowszych modeli. Nie zabrakło też detali, o których właściciele tych samochodów będą mogli opowiadać swoim znajomym przy kawie – świateł z powiekami, które unoszą się po włączeniu, czy tyłu zdominowanego przez poziome pasy.

Oczywiście to wszystko nie jest sztuką dla sztuki. Ferrari Daytona SP3 to samochód zaprojektowany z myślą o aerodynamice i chłodzeniu. Co więcej, jeden z najważniejszych elementów zapewniających docisk przy szybkiej jeździe nie jest widoczny – to podłoga, z której powietrze odprowadzane jest w kierunku tylnego skrzydła. O wyjątkowości całego projektu może świadczyć też to, że nawet opony Pirelli P Zero Corsa zostały stworzone specjalnie dla tego samochodu.

Ferrari Daytona SP3
Ferrari Daytona SP3© fot. Ferrari

Również wnętrze to połączenie nowoczesności z wyglądem nawiązującym do historii. Łączące się ze sobą na tunelu środkowym i "wylewające się" na boki fotele zostały zainspirowane miejscami pracy kierowców wyścigowych z lat 60., którzy siedzieli bezpośrednio na podwoziu. Ciekawym akcentem są te dźwigienki do sterowania skrzynią biegów.

Za plecami kierowcy i pasażera Ferrari Daytony SP3 umieszczono najmocniejszy silnik spalinowy dla auta drogowego w historii włoskiej marki. Jest to 6,5-litrowa jednostka V12 bazująca na tej z modelu 812 Competizione, ale z jeszcze większą mocą. Generuje ona 840 KM przy 9250 obr./min. i 697 Nm przy 7250 obr./min. Napęd przenoszony jest na tylną oś za pomocą 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni i szpery.

Ferrari Daytona SP3
Ferrari Daytona SP3© fot. Ferrari

Osiągi? Oczywiście niesamowite. Do 100 km/h Ferrari Daytona SP3 rozpędza się w 2,85 s, do 200 km/h w 7,4 s, a maksymalnie osiąga 340 km/h. Oczywiście w utrzymaniu samochodu na asfalcie pomaga rozbudowana elektronika, której działanie jednak można mocno ograniczyć do zabawy na torze.

Ferrari Daytona SP3 kosztuje 2 mln euro netto, czyli ok. 9,4 mln zł przed doliczeniem podatku (co oznacza w Polsce blisko 11,6 mln zł brutto). Powstanie tylko 599 egzemplarzy tego wyjątkowego modelu. Jednak chętnych na zakup musimy zasmucić. Wszyscy właściciele 499 modeli Monza SP1 i Monza SP2 zdecydowali się na Daytonę SP3, a pozostałe 100 egzemplarzy trafi do innych, już wybranych kolekcjonerów Ferrari.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/8]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)