Kupujesz używane auto? Zobacz, co będziesz musiał wymienić! - poradnik cz. 3

Opel Vectra C
Opel Vectra C
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / opel
Artur Kuśmierzak

17.01.2012 22:00, aktual.: 07.10.2022 18:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na portalach aukcyjnych aż roi się od ogłoszeń z magicznym dopiskiem w tytule: "auto nie wymaga wkładu finansowego". Niestety wszyscy naiwni, którzy złapią się na ten haczyk, po zakupie wymarzonej okazji będą czuć się mocno zawiedzeni z powodu nieoczekiwanych wydatków.

Zwykle zaraz po zakupie używanego egzemplarza wymieniamy w nim filtry, świece zapłonowe, płyny eksploatacyjne i osprzęt paska rozrządu (jeśli silnik nie jest napędzany łańcuchem). Kiedy już się nam wydaje, że wymieniliśmy wszystko to, co wymienić się powinno, i w końcu będziemy mogli resztę pieniędzy zaoszczędzić na wakacje, zwykle okazuje się, że w aucie coś zaczyna stukać i skrzypieć podczas pokonywania niewielkich nierówności. W takiej sytuacji konieczne będą przegląd zawieszenia i wymiana elementów najbardziej narażonych na uszkodzenie, zwłaszcza że nasze drogi są pełne dziur i kolein.

Zazwyczaj jako pierwszy poddaje się łącznik stabilizatora. W przypadku Opla Vectry C, który wziąłem za przykład w tym cyklu, będzie to wydatek rzędu 41 zł za produkt firmy Akusan, łącznik ze średniej półki marki Dephi kosztuje około 94 zł. Za część marki Lemforder zapłacimy z kolei 100 zł. Za usługę serwisową mechanik powinien policzyć około 20 zł za sztukę.

Kolejnym równie delikatnym elementem zawieszenia są sworznie wahaczy, których uszkodzenie objawia się skrzypieniem. Tu niestety nie mamy dużego wyboru, bo w większości sklepów internetowych dostępny jest jedynie sworzeń OCAP za 98 zł. Wybrany przez mnie serwis wyliczył usługę wymiany tego elementu za kwotę 40 zł.

Większość oferowanych na rynku 10-letnich aut (jak m.in. wybrana przeze mnie Vectra C) według licznika ma przejechane 150 000 km. Ponieważ jednak w większości egzemplarzy liczniki są cofane, trzeba zakładać, że w rzeczywistości przejechały one od 250 000 do około 300 000 km, w związku z czym zawieszenie może wymagać remontu.

Po takim przebiegu wymiany mogą już wymagać amortyzatory, które warto zmienić wraz ze sprężynami. Amortyzatory zawsze wymienia się parami według osi pojazdu. Najtańsze amortyzatory do Vectry C firmy Magnum Technology kosztują od 103 do 166 zł, nieco więcej (od 170 do 315 zł) zapłacimy za Monroe, ceny produktów marki Delphi kształtują się od 140 nawet do 490 zł.

Ile kosztują sprężyny, które również należy wymieniać parami? Najtańsze sprężyny marki Magnum Technology to wydatek rzędu 81-102 zł, za części ze znaczkiem KYB-a przyjdzie nam zapłacić od 140 do 182 zł, a na sprężyny z wyższej półki cenowej Lesjofors wydamy od 181 zł do 229 zł. Wymiana pary amortyzatorów u mechanika kosztuje około 100-150 zł, zamontowanie nowych sprężyn jest wyceniane niemal identycznie. W przypadku bardziej skomplikowanych zawieszeń warsztat może sobie zażyczyć nieco wyższą kwotę.

Samochód z przebiegiem 250 000-300 000 km może mieć już poważnie wytłuczone łożyska, które podczas jazdy będą szumieć. Jedno łożysko Ruville kosztuje od 438 do 788 zł, nieco droższe są łożyska Febi Bilstein - 813-965 zł za sztukę. Warto również rozważyć zakup elementów SKF, których ceny kształtują się od 514 do 1603 zł.

Jak nietrudno się domyślić, sprzedający samochód, którym jeździł kilka lat lub sprowadził go z Zachodu, nie będzie w niego inwestował, nawet jeżeli jego zużyte elementy odbijają się na bezpieczeństwie. Słyszalne szumy lub wyczuwalne wibracje podczas hamowania powinny skłonić nas do sprawdzenia układu hamulcowego takiego auta.

Źródłem tego typu symptomów są zwykle zużyte tarcze i klocki hamulcowe. Najtańsze tarcze marki ABE kosztują 86-145 zł za sztukę, Bosch - 135-249 zł, a tarcze Ferodo od 330 do 413 zł. Za komplet klocków ABE zapłacimy od 58 do 71 zł, klocki Boscha kosztują od 104 do 126 zł, a na produkty marki Ferodo będziemy musieli wydać od 120 do 175 zł. W serwisie za wymianę klocków zapłacimy 60 zł, a za wymianę tarcz 90 zł.

Powyższe ceny podałem na podstawie cennika jednego ze sklepów internetowych i jednego z niezależnych serwisów.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)