Kultowa Corvette obchodzi 60. urodziny

Wszyscy fani motoryzacji znają kultowy amerykański samochód sportowy, którego plakat zapewne zdobił ściany pokoju niejednego z Was. Mowa oczywiście o modelu Corvette, który w tym roku obchodzi swoje 60. urodziny. Z tej okazji Chevrolet przygotował kilka ciekawostek z bogatej historii tego modelu.

Obraz
Arkadiusz Gabrysiak

Wszyscy fani motoryzacji znają kultowy amerykański samochód sportowy, którego plakat zapewne zdobił ściany pokoju niejednego z Was. Mowa oczywiście o modelu Corvette, który w tym roku obchodzi swoje 60. urodziny. Z tej okazji Chevrolet przygotował kilka ciekawostek z bogatej historii tego modelu.

Koncept Chevroleta Corvette zadebiutował 17 stycznia 1953 roku podczas General Motors Autorama w Nowym Jorku. Duże zainteresowanie spowodowało, że 30 czerwca 1953 roku rozpoczęto produkcję pierwszej serii 300 egzemplarzy. Wszystkie pojazdy wyprodukowane w 1953 roku były w białym kolorze Polo White i miały czerwone wnętrze. Każdy z nich kosztował wówczas 3498 dol., a w roku 2006 roku trzeci wyprodukowany egzemplarz Corvette sprzedano za ponad milion dolarów. Jak widać, klasyki sprzed lat są bardzo dobrą inwestycją.

Przez pierwsze 10 lat produkcji Corvette dostępna była jedynie w wersji z otwartym nadwoziem. Dopiero w 1963 roku z drugą generacją tego modelu pojawiła się wersja Sting Ray Coupé, co spowodowało znaczący wzrost sprzedaży.

Obraz

Dzisiaj każdy kojarzy Corvette z silnikiem V8, jednak przez pierwsze dwa lata produkcji pojazd dostępny był jedynie z 6-cylindrowym silnikiem w układzie rzędowym. W 1955 roku w ofercie po raz pierwszy pojawił się opcjonalny silnik w układzie V8, na który zdecydowało się około 90% kupujących. Duże zainteresowanie silnikiem V8 spowodowało, że Chevrolet w 1956 roku ostatecznie zrezygnował z silnika R6 w Corvette. Od tamtego czasu Corvette dostępna jest wyłącznie z silnikami w układzie V8 pod maską.

Przez 60 lat z linii montażowych zjechało 1 560 000 egzemplarzy modelu Corvette. Samochód z numerem 500 000 wyprodukowano w roku 1977, milionowy egzemplarz zmontowano w roku 1992, a pojazd z numerem 1 500 000 zjechał z linii produkcyjnej w roku 2009.

Corvette C3 i Corvette C6 Z06 (fot. Mariusz Zmysłowski)
Corvette C3 i Corvette C6 Z06 (fot. Mariusz Zmysłowski)

Jeśli akurat szukacie Corvette z rocznika 1983, to możecie przerwać poszukiwania. Żaden samochód wyprodukowany w 1983 roku nie pojawił się w sprzedaży. Przyczyna jest prosta - Chevrolet pracował wtedy intensywnie nad czwartą generacją tego modelu, która pojawiła się w roku 1984. W 1983 roku powstały jedynie 44 prototypy, które po wielu testach ostatecznie zniszczono. Przetrwał tylko jeden egzemplarz, który obecnie znajduje się w muzeum National Corvette Museum w Bowling Green.

Warto przypomnieć, że na tegorocznym salonie samochodowym w Detroit zadebiutowała już siódma generacja Corvette z dodatkiem Stingray w nazwie, która w podstawowej wersji wyposażona jest w motor V8 LT1 o pojemności 6,2 l generujący 461 KM i 624 Nm momentu obrotowego.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/15] Źródło zdjęć: |

Źródło: GM

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam