Kraków testuje wodorowe autobusy. Mają przewagę nad elektrycznymi

Zasięg to zwykle najważniejszy parametr elektrycznego samochodu, jaki służy do porównywania poszczególnych modeli. To, ile można przejechać do ładowania, jeszcze ważniejsze jest w przypadku autobusów. Dlatego te elektryczne, mimo swoich atutów, z punktu widzenia firmy transportowej mają wady. Kraków próbuje więc drogi wodorowej.

Mercedes e-Citaro Fuel-Cell
Mercedes e-Citaro Fuel-Cell
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Daimler Truck Global Communications

15.12.2024 07:38

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, w Krakowie rozpoczęły się testy wodorowego autobusu marki Mercedes. Krakowskie MPK ogłosiło właśnie przetarg na 10 autobusów zasilanych wodorem i trzeba przyznać, że takie podejście do miejskiego transportu ma sens. Mercedes e-Citaro Fuel-Cell to 12-metrowy autobus wyposażony w baterię trakcyjną o pojemności 300 kW – jak informuje PAP, największą spośród porównywalnych autobusów dostępnych na rynku. Nie jest to jednak jego jedyna zaleta.

Kraków zdecydował się na pojazdy wodorowe. Ten piorunujący gaz nie jest tam spalany, a wykorzystywany przez ogniwo paliwowe, które w wyniku reakcji chemicznej wytwarza energię. Stan baterii trakcyjnej jest więc na bieżąco uzupełniany dzięki małej elektrowni, wożonej na pokładzie. W zbiorniku autobusu mieści się 30 kg wodoru. Dzięki temu autobus – w pełni zatankowany wodorem i z całkowicie załadowaną baterią – może przejechać nie mniej niż 400 km. Jak powiedział rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Marek Gancarczyk, "(…) to spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tu właśnie objawia się przewaga autobusu wodorowego nad wyłącznie elektrycznym. Jeden i drugi napędzany jest silnikami elektrycznymi, ale obecność ogniwa paliwowego w autobusie wodorowym sprawia, że pojazd nie musi spędzać czasu na doładowywaniu się w czasie, gdy mógłby być przydatny na ulicach miasta.

Autobus będzie testowany przez MPK w Krakowie do 8 stycznia 2024 r. W tym czasie pojawi się na liniach 128, 148 i 300. Pojazd będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany.

Przetarg ogłoszony przez władze miasta 3 grudnia opiewa na dostawę 42 zeroemisyjnych autobusów. Zamówienie dotyczy 10 pojazdów zasilanych wodorem oraz a 32 elektrycznych.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)