Koniec z oponami M+S. Niemcy zmieniają przepisy 1 października

Niemcy należą do grona tych europejskich państw, które za pomocą przepisów wymagają od kierowców ogumienia o zimowych własnościach. Od 1 października 2024 r. regulacje u naszych zachodnich sąsiadów ulegną dalszemu zaostrzeniu. Oznakowanie M+S nie wystarczy już, by zadośćuczynić przepisom.

Symbol 3PMSF daje pewność, że opona nadaje się na zimowe warunkiSymbol 3PMSF daje pewność, że opona nadaje się na zimowe warunki
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
182

Od lat w Niemczech w czasie występowania na jezdniach lodu i śniegu wymagane jest stosowanie ogumienia zimowego. Czym jednak jest ogumienie zimowe? Do tej pory za takie uznawano opony (typowo zimowe lub całoroczne) oznakowane symbolem 3PMSF lub skrótem M+S. Od 1 października 2024 r. drugie z tych oznaczeń nie będzie już w myśl niemieckich przepisów oznaczało opon zimowych. Za ich używanie zimą w Niemczech będzie można więc dostać mandat. Dlaczego?

Oznakowanie M+S, oznaczające z jęz. angielskiego mud and snow, czyli błoto i śnieg, od lat stosowane jest na bocznych powierzchniach ogumienia o bardzo różnej charakterystyce. Otrzymywały je nie tylko opony zimowe, ale również całoroczne, a nawet takie, które było w większym stopniu przystosowane do pokonywania terenu. Nie każda opona z oznaczeniem M+S musi więc dobrze spisywać się na śniegu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Inaczej jest z symbolem 3PMSF, czyli piktogramem, przedstawiającym płatek śniegu wpisany w obrys trzech górskich szczytów. Producenci ogumienia mogą go umieszczać na boku tylko tych opon, które spełniają minimalne wymagania dotyczące własności zimowych opon określone w regulacjach homologacyjnych.

Takie opony muszą być wykonane z odpowiednio miękkiej mieszanki, zapewniającej elastyczność i przyczepność także w niskich temperaturach. Oczywiście symbol 3PMSF znajdziemy również na całorocznych oponach, które spełniają wymogi dotyczące opon zimowych. Oznacza to, że również na takim ogumieniu po 1 października będzie można jeździć w Niemczech przy zimowych warunkach drogowych.

Co z kierowcami, którzy nie dostosują się do nowego wymogu? Za samo przyłapanie kierowcy w warunkach zimowych na niewłaściwych oponach przewidziano karę w wysokości 60 euro. Jeśli kierowca przyczyni się w ten sposób do powstania utrudnień, zapłaci 80 euro, a jeśli stworzy zagrożenie na drodze – 100 euro.

Wybrane dla Ciebie

Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód