Koniec z oponami M+S. Niemcy zmieniają przepisy 1 października

Niemcy należą do grona tych europejskich państw, które za pomocą przepisów wymagają od kierowców ogumienia o zimowych własnościach. Od 1 października 2024 r. regulacje u naszych zachodnich sąsiadów ulegną dalszemu zaostrzeniu. Oznakowanie M+S nie wystarczy już, by zadośćuczynić przepisom.

Symbol 3PMSF daje pewność, że opona nadaje się na zimowe warunkiSymbol 3PMSF daje pewność, że opona nadaje się na zimowe warunki
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Od lat w Niemczech w czasie występowania na jezdniach lodu i śniegu wymagane jest stosowanie ogumienia zimowego. Czym jednak jest ogumienie zimowe? Do tej pory za takie uznawano opony (typowo zimowe lub całoroczne) oznakowane symbolem 3PMSF lub skrótem M+S. Od 1 października 2024 r. drugie z tych oznaczeń nie będzie już w myśl niemieckich przepisów oznaczało opon zimowych. Za ich używanie zimą w Niemczech będzie można więc dostać mandat. Dlaczego?

Oznakowanie M+S, oznaczające z jęz. angielskiego mud and snow, czyli błoto i śnieg, od lat stosowane jest na bocznych powierzchniach ogumienia o bardzo różnej charakterystyce. Otrzymywały je nie tylko opony zimowe, ale również całoroczne, a nawet takie, które było w większym stopniu przystosowane do pokonywania terenu. Nie każda opona z oznaczeniem M+S musi więc dobrze spisywać się na śniegu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Inaczej jest z symbolem 3PMSF, czyli piktogramem, przedstawiającym płatek śniegu wpisany w obrys trzech górskich szczytów. Producenci ogumienia mogą go umieszczać na boku tylko tych opon, które spełniają minimalne wymagania dotyczące własności zimowych opon określone w regulacjach homologacyjnych.

Takie opony muszą być wykonane z odpowiednio miękkiej mieszanki, zapewniającej elastyczność i przyczepność także w niskich temperaturach. Oczywiście symbol 3PMSF znajdziemy również na całorocznych oponach, które spełniają wymogi dotyczące opon zimowych. Oznacza to, że również na takim ogumieniu po 1 października będzie można jeździć w Niemczech przy zimowych warunkach drogowych.

Co z kierowcami, którzy nie dostosują się do nowego wymogu? Za samo przyłapanie kierowcy w warunkach zimowych na niewłaściwych oponach przewidziano karę w wysokości 60 euro. Jeśli kierowca przyczyni się w ten sposób do powstania utrudnień, zapłaci 80 euro, a jeśli stworzy zagrożenie na drodze – 100 euro.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę