Koniec z oponami M+S. Niemcy zmieniają przepisy 1 października

Niemcy należą do grona tych europejskich państw, które za pomocą przepisów wymagają od kierowców ogumienia o zimowych własnościach. Od 1 października 2024 r. regulacje u naszych zachodnich sąsiadów ulegną dalszemu zaostrzeniu. Oznakowanie M+S nie wystarczy już, by zadośćuczynić przepisom.

Symbol 3PMSF daje pewność, że opona nadaje się na zimowe warunkiSymbol 3PMSF daje pewność, że opona nadaje się na zimowe warunki
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Od lat w Niemczech w czasie występowania na jezdniach lodu i śniegu wymagane jest stosowanie ogumienia zimowego. Czym jednak jest ogumienie zimowe? Do tej pory za takie uznawano opony (typowo zimowe lub całoroczne) oznakowane symbolem 3PMSF lub skrótem M+S. Od 1 października 2024 r. drugie z tych oznaczeń nie będzie już w myśl niemieckich przepisów oznaczało opon zimowych. Za ich używanie zimą w Niemczech będzie można więc dostać mandat. Dlaczego?

Oznakowanie M+S, oznaczające z jęz. angielskiego mud and snow, czyli błoto i śnieg, od lat stosowane jest na bocznych powierzchniach ogumienia o bardzo różnej charakterystyce. Otrzymywały je nie tylko opony zimowe, ale również całoroczne, a nawet takie, które było w większym stopniu przystosowane do pokonywania terenu. Nie każda opona z oznaczeniem M+S musi więc dobrze spisywać się na śniegu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Inaczej jest z symbolem 3PMSF, czyli piktogramem, przedstawiającym płatek śniegu wpisany w obrys trzech górskich szczytów. Producenci ogumienia mogą go umieszczać na boku tylko tych opon, które spełniają minimalne wymagania dotyczące własności zimowych opon określone w regulacjach homologacyjnych.

Takie opony muszą być wykonane z odpowiednio miękkiej mieszanki, zapewniającej elastyczność i przyczepność także w niskich temperaturach. Oczywiście symbol 3PMSF znajdziemy również na całorocznych oponach, które spełniają wymogi dotyczące opon zimowych. Oznacza to, że również na takim ogumieniu po 1 października będzie można jeździć w Niemczech przy zimowych warunkach drogowych.

Co z kierowcami, którzy nie dostosują się do nowego wymogu? Za samo przyłapanie kierowcy w warunkach zimowych na niewłaściwych oponach przewidziano karę w wysokości 60 euro. Jeśli kierowca przyczyni się w ten sposób do powstania utrudnień, zapłaci 80 euro, a jeśli stworzy zagrożenie na drodze – 100 euro.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach