Nowy podatek akcyzowy dotknie najuboższych i da bogatym wielkie korzyści

Ministerstwo Finansów opublikowało proponowane stawki akcyzy naliczanej według nowego schematu. Tradycyjnie największe obciążenie spadnie na najuboższych i klasę średnią, natomiast bogaci zaoszczędzą nawet kilkaset tysięcy złotych!

Obraz
Marcin Łobodziński

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w podatku akcyzowym dla pojazdów po raz pierwszy rejestrowanych w kraju. Dotyczy to zarówno nowych samochodów jak i tych, które są importowane jako używane i rejestrowane w Polsce. Prace nad podatkiem akcyzowym miały na celu - tak przynajmniej twierdzi MF - większe uzależnienie wysokości opłaty od czynników, które wpływają bezpośrednio na środowisko.

Obecnie podatek akcyzowy na samochody jest bardzo prosty i skonstruowany tak, że pojazdy z silnikami do pojemności 2000 cm3 opłaca się kupować bardziej niż z większymi. Dla takich aut przewidziano stawkę 3,1 proc. deklarowanej wartości. Jeżeli pojazd ma silnik większy niż 2,0 litra wówczas akcyza wynosi 18,6 proc. Ta duża różnica nie była dotąd większym problemem, a teraz będzie, zwłaszcza odnośnie samochodów kilkuletnich.

Nowa, proponowana przez ministerstwo akcyza ma być uzależniona nie tylko od pojemności, ale także od rocznika produkcji, co w teorii przekłada się na normę Euro, którą dane auto spełnia, a raczej ma spełniać. Nadal preferowane będą małe pojazdy z silnikami o pojemności do około 2 litrów, oczywiście zależnie od rocznika. Ponadto stawki są określone w złotówkach, a nie procentach, co ma zapobiegać umyślnemu zaniżaniu wartości auta. Poniżej prezentujemy schemat, według którego będziemy mieli płacić akcyzę.

Proponowane stawki podatku akcyzowego od samochodów rejestrowanych po raz pierwszy w kraju

Pojemność 

silnika [cm3]

Rok produkcji i stawki w zł
od 20162015-20102009-2005do 2004
poniżej 1199424474524574
1200-149963882012301474
1500-19991072137820672481
2000-24991772227834174101
2500-29993025359253886466
3000-34994753528179229506
3500-39996328703110 54712 656
4000 i więcej12 64414 64416 64418 644
Opracowano na podstawie danych z SAMAR

Kogo dotknie nowy podatek akcyzowy, a kto zyska na tych zmianach? Dotknie przede wszystkim osoby, które kupują stosunkowo tanie, starsze samochody z dużymi silnikami.W tym auta, które już można uznać za klasyki, choć niekoniecznie zarejestrowane jako zabytkowe. Wystarczy popatrzeć na stawkę dla aut z motorami powyżej 3 litrów. Nawet w przypadku tanich pojazdów stawka jest bardzo wysoka - minimum 9,5 tys.

Prawdopodobnie import amerykańskich pojazdów zostanie niemal całkowicie wstrzymany, ponieważ Jeep Grand Cherokee z silnikiem 4.7 warty 20-30 tys. zł będzie obciążony akcyzą w wysokości 18,6 tys. zł, co jest znaczną częścią wartości takiego auta. Podobnie będzie w przypadku 12-15 letniego Chryslera Voyagera z benzynowym motorem 3.3, dla którego akcyza wyniesie 9,5 tys. zł przy wartości 20-30 tys. zł. W obu przypadkach akcyza na starych zasadach wyniosłaby od 3,7 do 5,6 tys. zł - zależnie od wartości pojazdu.

Jeżeli chcecie kupić takie auto z dużym motorem, to radzimy się spieszyć.
Jeżeli chcecie kupić takie auto z dużym motorem, to radzimy się spieszyć.

Teraz przyjrzyjmy się autom, które kupują Polacy. Weźmy za przykład najbardziej popularny model z rynku używanych, czyli Audi A4 z przykładowym silnikiem 1.9 TDI. Od 10-letniego samochodu kosztującego 25 tys. zł trzeba zapłacić akcyzę w wysokości 775 zł. W przyszłości wyniesie ona 2067 zł. Różnica na niekorzyść będzie tym większa im niższa cena i wyższy wiek takiego auta. Volkswagen Golf 1.4 w tym samym wieku kosztuje przykładowo 18 tys. zł. Obecna stawka podatku akcyzowego to 558 zł, w przyszłości będzie to 1230 zł.

Jak będzie wyglądał zakup BMW 530d z rocznika 2006? Za auto o wartości 40 tys. zł trzeba zapłacić 7440 zł akcyzy, po zmianach 5388 zł. Jeżeli więc myślicie, że zakup samochodów premium, na które Polaków z reguły nie stać będzie wstrzymany, to raczej się mylicie. Nawet gdyby to BMW było z ostatniej grupy wiekowej, akcyza będzie niższa.

Najbardziej będzie się opłacało kupować bardzo młode samochody luksusowe z wielkimi silnikami. Jak wyliczył Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar o ile na zakupie taniej, rodzinnej Dacii Lodgy 1.6 raczej nie zyskamy, a stracimy 146 zł, to już w przypadku Lamborghini Aventadora akcyza spadnie o około 250 tys. zł!

Nadal będzie się opłacało kupować 10-letnie samochody ze średnimi silnikami o pojemnościach 2,0-3,0 l.
Nadal będzie się opłacało kupować 10-letnie samochody ze średnimi silnikami o pojemnościach 2,0-3,0 l.

Wielkie korzyści będą wynikały z zakupu 2-letniego Mercedesa Klasy S 5.5 wartego 600 tys. zł. Obecnie akcyza wynosi 111 600 zł, natomiast w przyszłości będzie to 14 644 zł. A co z 4-letnią Dacią Duster 1.6? Jeżeli auto wyceniono na 38 tys. zł to obecnie akcyza wyniesie 1178 zł, natomiast w przyszłości 1378 zł.

Zmiany w podatku akcyzowym dotkną także małych przedsiębiorców kupujących sprowadzone samochody dostawcze. Obecnie akcyzą takie pojazdy do 3,5 tony nie są obciążone, natomiast w przyszłości będą.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu