Poradniki i mechanikaKierowcy znów zapłacą więcej. Chodzi o OC i deklarację PCC-3

Kierowcy znów zapłacą więcej. Chodzi o OC i deklarację PCC‑3

Ta sytuacja powtarza się co roku, a więc i od początku 2022 roku wzrastają kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdu, jak i za niezłożenie deklaracji PCC-3. Wynika to ze wzrostu płacy minimalnej.

Żeby wykryto brak ciągłości OC nie trzeba być zatrzymanym przez policję - Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma odpowiednie narzędzia
Żeby wykryto brak ciągłości OC nie trzeba być zatrzymanym przez policję - Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma odpowiednie narzędzia
Źródło zdjęć: © fot. policja
Mateusz Lubczański

02.01.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:49

Od początku 2022 roku kierowcy zapłacą więcej za nieuwagę. Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC, jak i za niezłożenie deklaracji PCC-3 wymaganej po zakupie pojazdu, są wyznaczane na podstawie płacy minimalnej. Ta w 2022 roku została podniesiona do 3010 zł.

Kara za brak OC

Każdy zarejestrowany w Polsce pojazd musi mieć wykupione ubezpieczenie OC. Niezależnie, czy pokonuje setki kilometrów dziennie, czy stoi nieużywany na podwórku, polisa OC jest obowiązkowa, a za jej brak grozi sroga kara. Choć ubezpieczenie zazwyczaj odnawia się automatycznie, kierowcy mogą "wpaść", gdy kupią auto i będą korzystać z polisy poprzedniego właściciela (ta już się nie przedłuża) lub zapomną o zapłacie jednej z rat.

Kara za brak OC jest zależna od rodzaju pojazdu oraz płacy minimalnej. Jeśli właściciel samochodu nie opłaci polisy OC dłużej niż 14 dni, zapłaci dwa razy więcej niż wynosi minimalna pensja, a więc w 2022 r. jest to 6020 zł. Jeśli brak OC będzie trwał do 14 dni, trzeba będzie zapłacić 3010 zł, a jeśli do trzech dni - kara wyniesie 1204 zł

Inne stawki dotyczą właściciel motocykli (odpowiednio 1003 zł, 502 zł i 201 zł). Właściciele pojazdów ciężarowych muszą liczyć się z kwotami: 9030 zł, 4515 zł oraz 1806 zł. Karanie nie należy do rzadkości. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w 2020 r. zgłosił się do 199 tys. osób z żądaniem płatności. Fundusz wykorzystuje te pieniądze do wypłat odszkodowań, gdy sprawca wypadku nie został ustalony lub gdy nie miał ubezpieczenia. Pokrywa wówczas szkody, ale żąda od sprawcy zdarzenia oddania poniesionych kosztów. Czasami są to miliony złotych przypadających na jednego kierowcę.

PCC-3 po kupnie auta

Rosnąca płaca minimalna oznacza też wzrost mandatu karno-skarbowego za niezłożenie deklaracji PCC-3. Nabywca używanego auta, który nie kupił go w komisie czy od firmy, musi zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych, czyli od zawarcia umowy kupna. Deklarację trzeba złożyć w ciągu 14 dni od zakupu.

Jeśli się tego nie zrobi, wysokość mandatu będzie zależeć od decyzji urzędnika. Może wynieść od 10 proc. wysokości minimalnej płacy brutto do jej 20-krotności. Mówimy więc o kwotach od 301 do aż 60 200 zł. Maksymalny wymiar kary jest zatem bardzo duży.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)