Jubileusz Bridgestone i zabawa na śniegu z Kajetanowiczem [relacja autokult.pl]
Z okazji swoich 80-tych urodzin firma Bridgestone, znany na całym świecie producent opon, zaprosiła kilkudziesięciu dziennikarzy motoryzacyjnych na konferencję prasową oraz jazdy testowe na śniegu. Na liście gości byliśmy także my, zapraszamy na krótką relację z tego wydarzenia.
09.09.2011 | aktual.: 30.03.2023 13:27
Z okazji swoich 80-tych urodzin firma Bridgestone, znany na całym świecie producent opon, zaprosiła kilkudziesięciu dziennikarzy motoryzacyjnych na konferencję prasową oraz jazdy testowe na śniegu. Na liście gości byliśmy także my, zapraszamy na krótką relację z tego wydarzenia.
Firma Bridgestone powstała w 1931 roku w mieście Kurume w Japonii. Nazwa Bridgestone pochodzi od nazwiska założyciela, Shojiro Ishibashiego. Ishibashi w dosłownym tłumaczeniu na język angielski oznacza stone bridge, czyli kamienny most.
Przez lata Bridgestone walczył z konkurencją zdobywając doświadczenie w motorsporcie, w tym w MotoGP czy Formule 1, gdzie Bridgestone było wyłącznym dostawcą opon. Teraz, po 80 latach japońska firma jest największym producentem opon na świecie. By uczcić swój jubileusz, 8 września Bridgestone zaprosiło dziennikarzy motoryzacyjnych do Moto Parku w Toruniu.
Wszystko zaczęło się od konferencji prasowej, którą poprowadził znany kibicom rajdów samochodowych, były pilot Krzysztofa Hołowczyca czy Leszka Kuzaja, Maciej Wisławski. Podczas konferencji prasowej o historii firmy, obecnej pozycji w Europie oraz o nowym modelu opony zimowej klasy premium Bridgestone Blizzak LM-80, mówiły najważniejsze osoby europejskiego oddziału Bridgestone, Armand Dahi, dyrektor zarządzający rynku wschodnioeuropejskiego oraz Sergejs Pusnakovs dyrektor generalny w Polsce oraz w krajach bałtyckich.
Po konferencji przyszedł czas na kilka słów odnośnie techniki jazdy oraz doboru ogumienia. Prelekcję przeprowadził dwukrotny mistrz polski w rajdach samochodowych, Kajetan Kajetanowicz. Kajetan przedstawił gościom tor, na którym odbywały się jazdy testowe oraz przygotowane wcześniej samochody.
W jazdach testowych chodziło o zwrócenie uwagi na to jak ważną rolę odgrywają opony. Dla porównania Bridgestone przygotowało różne konfiguracje pojazdów, jeden z dobrymi zimowymi oponami na przedniej osi oraz zużytymi na tylnej, drugi z nowymi oponami z tyłu, a ze zużytymi z przodu. Ponadto były także auta na letnich oraz na zimowych oponach. Łącznie każdy mógł przejechać się aż sześcioma pojazdami w różnej konfiguracji, w tym dwa auta były wyposażone w napęd na obie osie.
Po jazdach na macie poślizgowej, która imitowała warunki śliskiej, lekko zaśnieżonej nawierzchni, przyszedł czas na drugą turę jazd, tym razem na prawdziwym śniegu. Zorganizowanie jazd testowych na śniegu w naszym kraju na początku września jest nie lada wyzwaniem. Wszystko poszło jednak zgodnie z planem i kierowcy mieli idealne warunki do tego, by porównać jak zachowuje się zużyte lub niewłaściwie dobrane ogumienie oraz całkowicie nowe opony zimowe Blizzak.
Od zawsze sporną kwestią było to czy w przypadku, gdy mamy tylko parę dobrych (zimowych) opon oraz parę zużytych bądź letnich, jak powinniśmy je zamontować w pojeździe? Jeżeli na tylną oś założymy bardziej zużyte opony, wówczas w przypadku utraty przyczepności auto będzie nadsterowne jeśli więc wypadniemy z drogi to najprawdopodobniej uderzymy w przeszkodę boczną stroną samochodu. Jeżeli ogumienie w gorszym stanie założymy na przednią oś, wówczas pojazd będzie podsterowny i w przypadku wypadnięcia z drogi, przeszkodę uderzymy przodem.
Warto pamiętać o tym, że dzisiejsze pojazdy konstruowane są tak, by zapewnić kierowcy i pasażerom maksymalny poziom bezpieczeństwa podczas uderzenia czołowego. Dobór nadal pozostanie kwestią sporną, ale z wniosków wyciągniętych z jazd oraz porad Kajetana Kajetanowicza jasno wynika, że bezpieczniej jest uderzyć w przeszkodę przodem. Chronią nas strefy zgniotu, silnik, spory kawał blachy oraz bardziej dopracowane poduszki powietrzne.
Celem eventu było przypomnienie o tym, jak ogromnie ważną rzeczą wpływającą nie tylko na komfort jazdy, przyjemność, ale także bezpieczeństwo, są odpowiednie opony w samochodzie. Naprawdę nie warto oszczędzać na ogumieniu. Pamiętajcie o tym, kiedy za miesiąc, dwa, będziecie zakładali do swoich aut opony zimowe.