John Cooper Works – najpotężniejsze Mini w historii. 60 lat i 400 procent różnicy

Jeden z najmocniejszych i najszybszych crossoverów na rynku - 306-konny Mini Countryman
Jeden z najmocniejszych i najszybszych crossoverów na rynku - 306-konny Mini Countryman
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Julian Grabowski

21.08.2019 08:42, aktual.: 24.03.2023 16:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Mini Clubman i Countryman z linii John Cooper Works to najszybsze i najpotężniejsze samochody brytyjskiej marki, jakie kiedykolwiek powstały. Pod maską 306 KM, a pod autem napęd na cztery koła ze szperą.

Do tej pory samochody Mini spod znaku John Cooper Works były jednymi z najlepszych hot hatchy w swojej klasie. Ich dwulitrowy silnik turbo o mocy 231 KM zapewnia doskonałe osiągi, a sztywne sportowe zawieszenie i sprawny układ napędowy był w stanie przenieść to wszystko na nawierzchnię i tym samym zapewnić niezapomniane, gokartowe wrażenia z jazdy. Jednak czasy się zmieniają, a wyścig na liczby trwa we wszystkich klasach. Mini wchodzi do nowej.

Marka Mini była do tej pory nieobecna w klasie najmocniejszych aut kompaktowych, gdzie wyznacznikiem jest trójka z przodu, przy opisie wartości mocy. Teraz jest. Wszystko to zasługa nowego silnika z technologią TwinPower Turbo o mocy 306 KM i momencie obrotowym 450 Nm. To wzrost o 75 KM w stosunku do poprzedników.

Mini John Cooper Works Clubman
Mini John Cooper Works Clubman© fot. mat. prasowe

W taki silnik wyposażono modele oferowane z napędem na cztery koła ALL4, by sprawnie przenieść tak gigantyczne wartości na asfalt. Dlatego to nie Hatch, ale Clubman i Countryman są najmocniejszymi modelami marki Mini.

Znaczący wzrost mocy w porównaniu z poprzednim silnikiem udało się osiągnąć m.in. dzięki powiększonej turbosprężarce zintegrowanej z kolektorem wydechowym. Technologia TwinPower Turbo obejmuje również system sterowania zmiennymi fazami rozrządu, analogiczny do systemu Valvetronic, a także zmienną regulację wałka rozrządu po stronie układu ssania i wydechu.

To sprawia, że maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika od 1750 aż do 4500 obr./min. Natomiast maksymalna moc od 5000 do 6250 obr./min.

Mini John Cooper Works Clubman
Mini John Cooper Works Clubman© fot. mat. prasowe

Z tym wspaniałym silnikiem współpracuje 8-biegowa, sportowa skrzynia biegów Steptronic z mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu. Pomaga przenieść sprawniej moc na przednią oś, ale w razie potrzeby błyskawicznie dołącza się tylna.

Wszystko to przekłada się na jedne z najlepszych osiągów w klasie hot hatchy. John Cooper Works Clubman rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 s, natomiast Countryman osiąga setkę w 5,1 s. Czyni to z nich najszybsze kombi i jednego z najszybszych crossoverów na rynku. I z pewnością jedne z najładniejszych.

W 1959 roku powstało pierwsze Mini zaprojektowane przez Sir Aleca Issigonisa. W latach 60. startujące i wygrywające w mistrzostwach świata samochody osiągały od 55 do 70 KM mocy w najbardziej wysilonych wersjach. Zawdzięczały to przede wszystkim wspaniałym właściwościom jezdnym. Dziś dostępne dla klienta bez licencji rajdowej Mini oferuje 306 KM, czyli ponad 4 razy więcej. Ma napęd na cztery koła, automatyczną skrzynię biegów, luksusowe wyposażenie i… wciąż cudownie się nim jeździ.

Partnerem artykułu jest MINI

Źródło artykułu:WP Autokult