Jakość paliwa lepsza niż przed rokiem. Raport z kontroli przeprowadzonych do końca września 2021

Ceny przy dystrybutorach są coraz wyższe. Jedynym pocieszeniem dla kierowców może być fakt, że lejemy do baków paliwo dobrej jakości. UOKiK opublikował dane z kontroli stacji paliw przeprowadzonych do końca września. Jest lepiej niż w 2020 r.

Nieprawidłowości zdarzają się nie tylko na małych stacjach
Nieprawidłowości zdarzają się nie tylko na małych stacjach
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

25.10.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:40

Dwa razy mniej obaw

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z kontroli paliw przeprowadzonych na polskich stacjach od początku 2021 r. do końca września. W porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. kontrolerzy odwiedzili więcej punktów sprzedaży i jednocześnie napotkali mniej przypadków odstępstw od norm. Raport obejmuje wyniki 1175 kontroli. Tylko 7 z nich zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Oznacza to, że paliwo o niewłaściwych parametrach napotkano w 0,6 proc. sprawdzanych placówek.

W ciągu 9 miesięcy 2020 r. przeprowadzono 1037 kontroli, a niezgodność z określonymi w przepisach normami stwierdzono w 12 przypadkach. Oznacza to, że odsetek nieprawidłowości wyniósł 1,2 proc. W całym roku 2020 było to 1,7 proc., co było wynikiem zauważalnie gorszym niż obecnie, ale i tak o klasę lepszym od 5,3 proc. nieprawidłowości z 2015 r.

Punkty, na których stwierdzono nieprawidłowości

  • Zakład Produkcyjno-Handlowo-Usługowy \KAMA Kowalski\Antoni Piotr Kowalski (part. BP), Skępe, ul. Warszawska 1 (woj. kujawsko-pomorskie): benzyna, zawyżony parametr całkowitej zawartości organicznie związanego tlenu.
  • Bogdan Nesterowicz NESTAR BOGDAN NESTEROWICZ, Brzeg, ul. Chocimska (woj. opolskie): olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. W badaniu powtórnym próbka w normie.
  • Zbigniew Legutko FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA ZBIGNIEW LEGUTKO, Chełmża, ul. Dworcowa 26A (woj. kujawsko-pomorskie): olej napędowy, zbyt niska stabilność oksydacyjna.
  • Auchan Polska, Poznań, ul. Głogowska 432 (woj. wielkopolskie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
  • Komitex, Sulimy 23a (woj. warmińsko-mazurskie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
  • \A.T.H. HERNIK\
    1. HERNIK, T. HERNIK Spółka jawna, Kolonia Skrzyńsko 2A (woj. mazowieckie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
  • TADEUSZ PRANCZK, Sierakowice, ul. Piwna 17 (woj. pomorskie): olej napędowy, zbyt niska stabilność oksydacyjna.

Lepiej uważać

Czasami już jednorazowe zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach da się wyczuć w pracy silnika i trzeba się liczyć z wydatkiem. Długotrwałe używanie takiej benzyny czy oleju napędowego z całą pewnością przyczynia się jednak do skrócenia żywotności jednostki napędowej. Może też prowadzić do powstawania awarii.

Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, co ma przełożenie na żywotność elementów silnika. Zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny czy pozostałość po koksowaniu przekłada się na szybsze powstawanie nagaru. Niewłaściwa zawartość wody jesienią i zimą może skutkować zablokowaniem filtra paliwa.

Ryzyko zatankowania paliwa o parametrach niezgodnych z przepisami aktualnie jest w Polsce niewielkie. Warto jednak sprawdzać wyniki kontroli publikowane przez UOKiK, a przede wszystkim po tankowaniu zabierać paragon. W razie kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do wszelkich roszczeń.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)