Polacy są bardzo praktyczni w kwestii wyboru samochodu. Jak się okazuje, dotyczy to nie tylko konkretnych modeli, ale także ich konfiguracji. Cenimy wygląd jasnej tapicerki, ale chętniej płacimy za ciemną. Co jeszcze można się dowiedzieć o naszych gustach w kwestii wnętrz samochodowych?
Z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Renault Polska w ramach projektu " Passion for Design & Innowation" wynika, że zdecydowanie częściej wybieramy ciemną tapicerkę niż jasną. Aż 60 proc. ankietowanych odpowiedziało, że preferuje ciemną, co wydaje się oczywiste – względy praktyczne. Zresztą pytani odpowiedzieli wprost, że najważniejszą cechą wnętrza jest wygoda użytkowania (dla 81 proc.) i praktyczność (76 proc.), rozumiana jako duża liczba schowków oraz pojemny bagażnik. Dopiero na trzecim miejscu znalazła się przestronność (69 proc.).
Kolejne, już mniej ważne cechy, to staranność wykonania i jakość materiałów (65 proc.). Rodzinność (48 proc.), czyli przygotowanie samochodu do przewozu większej liczby pasażerów lub/i dzieci, jest tak samo ceniona jak najnowsze technologie (47 proc.). Te dwie ostatnie cechy najczęściej wymieniały osoby, które uważały same siebie za urodzonych optymistów. To też znak czasu, bo rodziny są coraz mniejsze, stąd też niższa popularność aut typu minivan, a jednocześnie wyższe zainteresowanie techniką.
Najmniej istotne okazały się styl, wysmakowanie czy futurystyczny, nowoczesny design (33 proc.). Jest to ważne głównie dla osób ceniących dokładnie to samo we własnym mieszkaniu lub domu.
To, jaki gust mają Polacy, odzwierciedla również pytanie o najważniejsze aspekty we wnętrzu. 69 proc. zapytanych odpowiedziało, że najważniejsza jest ergonomia, a po 41 proc. wymieniło czytelność i łatwość obsługi, co częściowo wiąże się z ergonomią. Tylko dla 27 proc. ankietowanych ważne jest składanie foteli, a ledwie 8 proc. ceni duże możliwości aranżacji wnętrza.
Jak lubimy czuć się w samochodzie? To chyba oczywiste, że komfortowo? Tak też zadeklarowało 61 proc. zapytanych, natomiast 56 proc. uważa, że lubi czuć się bezpiecznie. Respondenci mogli wybrać w tym pytaniu po trzy odpowiedzi, a na trzecim miejscu, z wynikiem 33 proc., znalazło się: nowocześnie. Chodzi o nowoczesny design lub technologie. Znów potwierdza się, że przestronność nie jest kluczowa, bo tylko 29 proc. osób powiedziało, że lubi się czuć swobodnie. Podobnie jak wysoka jakość materiałów – 10 proc. chce czuć się prestiżowo.
Co do wspomnianych technologii, coraz bardziej cenimy nowoczesne rozwiązania, ale patrząc na wyniki, wciąż jesteśmy tradycjonalistami. Ze wszystkich funkcji multimedialnych najważniejsza jest dla nas nawigacja (79 proc.), ekran dotykowy (71 proc.) oraz aplikacje ułatwiające jazdę. Tu niełatwo się domyślić, że chodzi o takie, które można bezpośrednio powiązać z nawigacją, a także aplikacje typu Yanosik.
Nie bez znaczenia jest też pełna integracja ze smartfonem (63 proc.). Wielu osobom służy on niemal do wszystkiego. Współczesny smartfon może pełnić wiele funkcji, za które producenci aut każą sobie słono płacić – nawigacja, ostrzeganie o ruchu drogowym, odtwarzacz muzyki. Zatem pełna integracja z tym urządzeniem jest zdecydowanie ważniejsza niż posiadanie radioodbiornika (29 proc.) oraz odtwarzacza CD (28 proc.).