Jakie awarie ogumienia można naprawić?

Przyjmuje się ogólnie, że naprawie podlega jedynie przebicie bieżnika i to niezbyt duże. Sprawdźcie czy coś jeszcze można naprawić.

Nie każde uszkodzenie opony musi oznaczać, ze trzeba ją wymienićNie każde uszkodzenie opony musi oznaczać, ze trzeba ją wymienić
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Subaru
Marcin Łobodziński

Przebicie bieżnika to coraz rzadziej spotykane zjawisko na naszych coraz lepszych drogach, ale wciąż się zdarza. Często nieświadomie jeździmy z przebitą oponą, z której powietrze schodzi tak powoli, że dowiadujemy się o tym dopiero przy sezonowej wymianie.

Nie chodzi tu wcale o ogumienie runflat, lecz o zwykłą oponę bezdętkową. Jest to na tyle typowa sytuacja, że w zasadzie w każdym zakładzie wulkanizacyjnym możemy dokonać naprawy.

Wiele warsztatów jednak odmawia lub sugeruje, że nie powinno się tego robić w ogumieniu typu runflat, a także w oponie o wysokich osiągach, zamontowanej w samochodzie rozwijającym duże prędkości. Przyjmuje się także, że maksymalna średnica otworu przebicia nie powinna przekraczać około 5 mm. Raczej wyklucza się naprawę, jeżeli doszło do uszkodzenia tuż obok wcześniejszego przebicia.

Z zasady nie naprawia się uszkodzeń boku opony, które powodują przebicia lub odsłonięcie jej wewnętrznej konstrukcji, jednak jest od tego wyjątek. Warunkiem jest bardzo cienkie przebicie, np. nakłucie szpikulcem. Naprawa tego typu zajmuje więcej czasu, a z eksploatacyjnego punktu widzenia taka opona nie wpływa na komfort jazdy.

Należy jednak pamiętać, że ze względu bezpieczeństwa lepiej kupić nowe ogumienie. W samochodach ciężarowych odtwarza się nawet duże ubytki w oponach, nie tylko na boku, ale także na bieżniku. Ważne, by uszkodzenie nie naruszyło wewnętrznej struktury.

Z całą pewnością nie da się naprawić tzw. guza na boku opony, który jest efektem uszkodzenia struktury wewnętrznej. Nie zawsze widać uszkodzenie na zewnątrz. Nie naprawia się także szerokich przecięć, np. po najechaniu na blachę.

Jedną z dolegliwości współczesnych opon jest ząbkowanie. Jest to również forma uszkodzenia, ponieważ wpływa ono na komfort jazdy. Nie rzutuje to jednak na bezpieczeństwo. Naprawę przeprowadza się poprzez szorstkowanie, czyli ścieranie określonej grubości warstwy bieżnika na specjalnej maszynie.

Opona po szorstkowaniu odzyskuje pożądaną gładkość, ale traci nieco z grubości bieżnika. Szorstkowaniem można także wyrównać oponę używaną intensywnie w samochodzie bez systemu ABS, np. w amatorskich zawodach sportowych.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇