Jakie awarie ogumienia można naprawić?

Przyjmuje się ogólnie, że naprawie podlega jedynie przebicie bieżnika i to niezbyt duże. Sprawdźcie czy coś jeszcze można naprawić.

Nie każde uszkodzenie opony musi oznaczać, ze trzeba ją wymienićNie każde uszkodzenie opony musi oznaczać, ze trzeba ją wymienić
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Subaru
Marcin Łobodziński

Przebicie bieżnika to coraz rzadziej spotykane zjawisko na naszych coraz lepszych drogach, ale wciąż się zdarza. Często nieświadomie jeździmy z przebitą oponą, z której powietrze schodzi tak powoli, że dowiadujemy się o tym dopiero przy sezonowej wymianie.

Nie chodzi tu wcale o ogumienie runflat, lecz o zwykłą oponę bezdętkową. Jest to na tyle typowa sytuacja, że w zasadzie w każdym zakładzie wulkanizacyjnym możemy dokonać naprawy.

Wiele warsztatów jednak odmawia lub sugeruje, że nie powinno się tego robić w ogumieniu typu runflat, a także w oponie o wysokich osiągach, zamontowanej w samochodzie rozwijającym duże prędkości. Przyjmuje się także, że maksymalna średnica otworu przebicia nie powinna przekraczać około 5 mm. Raczej wyklucza się naprawę, jeżeli doszło do uszkodzenia tuż obok wcześniejszego przebicia.

Z zasady nie naprawia się uszkodzeń boku opony, które powodują przebicia lub odsłonięcie jej wewnętrznej konstrukcji, jednak jest od tego wyjątek. Warunkiem jest bardzo cienkie przebicie, np. nakłucie szpikulcem. Naprawa tego typu zajmuje więcej czasu, a z eksploatacyjnego punktu widzenia taka opona nie wpływa na komfort jazdy.

Należy jednak pamiętać, że ze względu bezpieczeństwa lepiej kupić nowe ogumienie. W samochodach ciężarowych odtwarza się nawet duże ubytki w oponach, nie tylko na boku, ale także na bieżniku. Ważne, by uszkodzenie nie naruszyło wewnętrznej struktury.

Z całą pewnością nie da się naprawić tzw. guza na boku opony, który jest efektem uszkodzenia struktury wewnętrznej. Nie zawsze widać uszkodzenie na zewnątrz. Nie naprawia się także szerokich przecięć, np. po najechaniu na blachę.

Jedną z dolegliwości współczesnych opon jest ząbkowanie. Jest to również forma uszkodzenia, ponieważ wpływa ono na komfort jazdy. Nie rzutuje to jednak na bezpieczeństwo. Naprawę przeprowadza się poprzez szorstkowanie, czyli ścieranie określonej grubości warstwy bieżnika na specjalnej maszynie.

Opona po szorstkowaniu odzyskuje pożądaną gładkość, ale traci nieco z grubości bieżnika. Szorstkowaniem można także wyrównać oponę używaną intensywnie w samochodzie bez systemu ABS, np. w amatorskich zawodach sportowych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach