Jakie awarie ogumienia można naprawić?

Przyjmuje się ogólnie, że naprawie podlega jedynie przebicie bieżnika i to niezbyt duże. Sprawdźcie czy coś jeszcze można naprawić.

Nie każde uszkodzenie opony musi oznaczać, ze trzeba ją wymienićNie każde uszkodzenie opony musi oznaczać, ze trzeba ją wymienić
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Subaru
Marcin Łobodziński

Przebicie bieżnika to coraz rzadziej spotykane zjawisko na naszych coraz lepszych drogach, ale wciąż się zdarza. Często nieświadomie jeździmy z przebitą oponą, z której powietrze schodzi tak powoli, że dowiadujemy się o tym dopiero przy sezonowej wymianie.

Nie chodzi tu wcale o ogumienie runflat, lecz o zwykłą oponę bezdętkową. Jest to na tyle typowa sytuacja, że w zasadzie w każdym zakładzie wulkanizacyjnym możemy dokonać naprawy.

Wiele warsztatów jednak odmawia lub sugeruje, że nie powinno się tego robić w ogumieniu typu runflat, a także w oponie o wysokich osiągach, zamontowanej w samochodzie rozwijającym duże prędkości. Przyjmuje się także, że maksymalna średnica otworu przebicia nie powinna przekraczać około 5 mm. Raczej wyklucza się naprawę, jeżeli doszło do uszkodzenia tuż obok wcześniejszego przebicia.

Z zasady nie naprawia się uszkodzeń boku opony, które powodują przebicia lub odsłonięcie jej wewnętrznej konstrukcji, jednak jest od tego wyjątek. Warunkiem jest bardzo cienkie przebicie, np. nakłucie szpikulcem. Naprawa tego typu zajmuje więcej czasu, a z eksploatacyjnego punktu widzenia taka opona nie wpływa na komfort jazdy.

Należy jednak pamiętać, że ze względu bezpieczeństwa lepiej kupić nowe ogumienie. W samochodach ciężarowych odtwarza się nawet duże ubytki w oponach, nie tylko na boku, ale także na bieżniku. Ważne, by uszkodzenie nie naruszyło wewnętrznej struktury.

Z całą pewnością nie da się naprawić tzw. guza na boku opony, który jest efektem uszkodzenia struktury wewnętrznej. Nie zawsze widać uszkodzenie na zewnątrz. Nie naprawia się także szerokich przecięć, np. po najechaniu na blachę.

Jedną z dolegliwości współczesnych opon jest ząbkowanie. Jest to również forma uszkodzenia, ponieważ wpływa ono na komfort jazdy. Nie rzutuje to jednak na bezpieczeństwo. Naprawę przeprowadza się poprzez szorstkowanie, czyli ścieranie określonej grubości warstwy bieżnika na specjalnej maszynie.

Opona po szorstkowaniu odzyskuje pożądaną gładkość, ale traci nieco z grubości bieżnika. Szorstkowaniem można także wyrównać oponę używaną intensywnie w samochodzie bez systemu ABS, np. w amatorskich zawodach sportowych.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Otworzyli ostatni odcinek. Kluczowa ekspresówka w pełni przejezdna
Otworzyli ostatni odcinek. Kluczowa ekspresówka w pełni przejezdna
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Prawie 14 tys. zł taniej. Jedno z ulubionych aut Polaków na wyprzedaży
Prawie 14 tys. zł taniej. Jedno z ulubionych aut Polaków na wyprzedaży