Jak zadbać o filtr powietrza? [poradnik]

Filtr powietrza to jeden z elementów eksploatacyjnych wymagających regularnego serwisowania. Jaką pełni funkcję? Czym grozi zaniedbanie tego elementu? Jakie są rodzaje filtrów powietrza i czy można taki filtr wymienić samodzielnie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w tekście.

Źródło: klubclio.pl
Źródło: klubclio.pl
Artur Kuśmierzak

23.10.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:58

Filtr powietrza to jeden z elementów eksploatacyjnych wymagających regularnego serwisowania. Jaką pełni funkcję? Czym grozi zaniedbanie tego elementu? Jakie są rodzaje filtrów powietrza i czy można taki filtr wymienić samodzielnie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w tekście.

Do czego służy filtr powietrza? Wychwytuje kurz, piasek i zanieczyszczenia stałe znajdujące się w powietrzu oraz nie dopuszcza do tego, żeby ich drobiny przedostawały się do silnika. Jeśli nieregularnie wymienia się filtr powietrza, wówczas może dojść do jego zatkania. To z kolei grozi przedwczesnym zużyciem elementów ciernych silnika. Nietrudno sobie wyobrazić, co się stanie, jeśli drobiny piachu wraz z olejem dostaną się do gładzi cylindrów albo do łożysk korbowodów.

Zanieczyszczony filtr powietrza może też wpływać na wyższe zużycie paliwa i spadek mocy. Jak to możliwe? Filtr znajduje się na początku układu dolotowego powietrza i znacząco wpływa na jego przepływ masowy. Jeśli jest zatkany, do silnika dostanie się go mniej, co zakłóci proces spalania.

Źródło: klubclio.pl
Źródło: klubclio.pl

Wszelkie zanieczyszczenia, które powodują zmniejszenie przepustowości filtra, powodują też odczyt danych wysyłanych przez przepływomierz do jednostki sterującej jej pracą, a co za tym idzie - właśnie większe spalanie oraz spadek mocy. Taka sytuacja może nawet skończyć się tym, że silnik np. zacznie pracować w trybie awaryjnym.

Co ile należy wymieniać filtr powietrza? Najczęściej co 20 000-40 000 km, ale precyzyjne informacje podaje zawsze producent danego auta. Jeśli w ciągu roku pokonujemy krótszy dystans, to powinniśmy wymieniać filtr powietrza co rok. Ceny filtrów to od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od modelu samochodu i jakości produktu. Remont silnika jest znacznie droższy. Nie warto więc oszczędzać!

Jakie są rodzaje tego typu filtrów? W autach starszego typu stosowano tak zwane mokre filtry powietrza, które były zbudowane z kilku warstw metalowej siatki pokrytej specjalnym olejem. Proces filtracji polegał wtedy na tym, że cząsteczki zanieczyszczeń zawarte w powietrzu przyklejały się do siatki pokrytej olejem – nie było to jednak skuteczne rozwiązanie, więc w końcu z niego zrezygnowano.

Źródło: jalopnik.com
Źródło: jalopnik.com

W nowoczesnych konstrukcjach producenci korzystają już tylko z suchych filtrów powietrza, które z kolei dzielimy na wykonane z materiałów sztucznych, na przykład poliestru, i naturalne z wkładem np. z celulozy czy bawełny.

Które z nich są lepsze? Oczywiście te z materiałów sztucznych lub naturalne lepszej jakości (np. bawełniane). Dlaczego? Bo te, które zawierają celulozę, pomimo zaimpregnowania, nie dość, że są o wiele mniej odporne na działanie czynników zewnętrznych, to jeszcze znacznie gorzej filtrują powietrze płynące do silnika.

Filtry wykonane z materiałów pochodzenia naturalnego są też znacznie mniej odporne na przeciążenia termiczne. Na rynku są również takie produkty, których nie trzeba wymieniać co 20 000-40 000 km, ale można je myć i nasączać odpowiednim środkiem i korzystać z tego samego filtra przez prawie 100 000 km.

Obraz

Czy można wymienić filtr powietrza na własną rękę? To bardzo proste. Żeby to zrobić, trzeba zlokalizować miejsce, gdzie filtr jest zamocowany. Najczęściej znajduje się albo nad silnikiem (w autach starszego typu), albo z prawej lub lewej strony komory silnika, na przykład przed jednym z kielichów. Wystarczy zaobserwować, jak przebiega układ dolotowy, i zwrócić uwagę na specyficzną "puszkę", w której znajduje się zazwyczaj filtr.

W modelach z większymi jednostkami napędowymi często są dwa filtry powietrza. W takim przypadku koszt ich wymiany jest znacznie wyższy. Aby się do niego/nich dostać, trzeba zdemontować plastikową osłonę. Aby jej nie zniszczyć, warto na forum danej marki poszukać informacji, jak to zrobić.

Przy demontażu starego filtra powinniśmy dokładnie obejrzeć jego plastikową lub metalową (spotykaną wyłącznie w starszych autach) obudowę. W żadnym wypadku nie może być pęknięta, a znajdujące się tam uszczelki muszą ściśle do niej przylegać. Sprawne muszą być też zapinki lub śruby. Powinno się też sprawdzić stan plastikowych rur doprowadzających powietrze do kolektora ssącego. Jeśli któreś z łączeń lub innych elementów będzie nieszczelne, filtr nie będzie spełniał swojej funkcji, a do silnika docierać będzie "lewe" powietrze.

Uszkodzone elementy należy jeszcze przed założeniem nowego filtra wymienić lub naprawić. Lepiej kupić część używaną, niż kleić popękany plastik, który z czasem i tak się rozszczelni. Aby zniwelować ryzyko przedostania się niepotrzebnych drobinek brudu do silnika, trzeba przed założeniem filtra dokładnie wyczyścić jego obudowę wilgotną szmatką.

Źródło: www.focusklubpolska.pl
Źródło: www.focusklubpolska.pl

Po wyeliminowaniu wszelkich nieszczelności (jeśli takie występują) wystarczy zamocować nowy filtr, dociskając odpowiednio jego uszczelki, założyć obudowę (dokręcić wszystkie śruby lub zamocować zapinki) i już można jeździć, pilnując następnego terminu wymiany filtra. Jeśli chcecie poprawić osiągi swojego auta, jedną z metod jest właśnie modyfikacja układu dolotowego powietrza.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)