Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniach z "pierwszeństwem łamanym"?

Dla wielu doświadczonych kierowców skrzyżowania z "łamanym pierwszeństwem" nie stanowią problemu. Jednak nawet oni mogą się pomylić, nie zauważając znaku z przebiegiem drogi z pierwszeństwem lub niewłaściwie używając kierunkowskazów. W tym artykule wyjaśniamy, jak unikać takich błędów.

Skrzyżowanie z tzw. pierwszeństwem łamanymSkrzyżowanie z tzw. pierwszeństwem łamanym
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
1

Choć temat ten był już szeroko omawiany, warto przypomnieć, że "pierwszeństwo łamane" to potoczne określenie skrzyżowania, gdzie droga z pierwszeństwem nie biegnie na wprost. Rozpoznajemy je dzięki tablicy T-6.

Na takim skrzyżowaniu kierunki jazdy należy rozumieć tak samo, jak na każdym innym skrzyżowaniu: na wprost, w prawo lub w lewo. Choć wydaje się to proste, w praktyce bywa mylące. W internecie toczą się dyskusje, czy włączać kierunkowskazy na takich skrzyżowaniach, co często prowadzi do nieporozumień.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Zgodnie z przepisami, kierowca musi sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu i przestać sygnalizować po wykonaniu manewru. Niestety, wielu kierowców błędnie interpretuje łamane pierwszeństwo, traktując drogę z pierwszeństwem jakby biegła na wprost, nawet gdy skręca. To może prowadzić do nieprawidłowego użycia kierunkowskazów, ale co istotniejsze - do wprowadzenia w błąd innych użytkowników.

Często widzimy kierowców, którzy nie używają kierunkowskazów podczas skręcania, bo jadą drogą z pierwszeństwem, lub sygnalizują zmianę kierunku, jadąc na wprost. Taka sytuacja może wprowadzać w błąd innych kierujących. Na przykład, kierowca jadący na wprost, ale włączający lewy kierunkowskaz, może zmylić innych, choć nie stwarza bezpośredniego zagrożenia. Problem pojawia się, gdy kierowca z naprzeciwka nie wie, czy może bezpiecznie wjechać na skrzyżowanie.

Aby uniknąć nieporozumień, kierowcy powinni używać kierunkowskazów jak na każdym innym skrzyżowaniu: w prawo, gdy skręcają w prawo, i w lewo, gdy skręcają w lewo. Jadąc na wprost, nie włączamy kierunkowskazów. Nawet na rozwidleniach warto sygnalizować zamiar, by ułatwić innym użytkownikom ruchu zrozumienie naszych intencji.

Wybrane dla Ciebie

Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód