Jak przewozić paliwo i jak je przechowywać?
02.10.2023 10:28, aktual.: 03.10.2023 08:59
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pracownik stacji paliw może nie zezwolić na tankowanie do zbiornika, jeśli nie jest atestowany. W razie wątpliwości ma prawo wezwać policję. Nim wpadniecie w kłopoty, zobaczcie jakie powinniście spełnić wymagania, by kupić paliwo na zapas.
Ostatnie dni na stacjach Orlenu były wyjątkowo urodzajne dla państwowego koncernu. Obniżył on ceny paliw podstawowych poniżej 6 zł i przed weekendem Polacy wykupili niemal wszystko. Taką popularnością nie cieszyły się inne stacje, choć ceny były mocno zbliżone lub nierzadko identyczne.
Niektórzy tankowali nawet na zapas, ponieważ spodziewają się dużych podwyżek po wyborach. Niestety nie zawsze robili to zgodnie z prawem. Do tej pory raczej przymykano oko na tę kwestię, ale jeśli sytuacja będzie się powtarzać, to można spodziewać się większych kontroli.
Ile paliwa można przewozić i w czym?
Zgodnie z prawem osoba fizyczna może transportować paliwo na własny użytek prywatnym samochodem. Tankowanie powinno się odbywać do szczelnych naczyń. Mogą to być zarówno kanistry, jak i beczki. Jeśli są to naczynia metalowe, to praktycznie nie ma problemu. Ma być ono zamykane i szczelne. W przypadku plastikowych muszą to być takie, które powstały na potrzeby transportu paliwa.
Na niektórych stacjach pracownicy wywieszają kartki informujące o możliwości tankowania wyłącznie do zbiorników i pojemników posiadających atest. Ma to funkcję odstraszającą, by nie tankowano do byle czego. Łatwo odróżnić kanister na paliwo od innych opakowań, np. pojemników po płynie do spryskiwaczy czy oleju silnikowym. Jeśli jednak pracownik stacji zdecyduje się na kontrolę pojemnika, to należy pokazać mu atest.
Symbol certyfikatu umieszczony jest zazwyczaj na jednej ze ścianek i cechą charakterystyczną jest znak "un" umieszczony w okręgu ("u" na górze, "n" na dole) oraz numer.
Całkowita pojemność naczyń wielokrotnego użytku do przewozu paliwa nie powinna przekraczać 60 l na jeden pojemnik oraz 240 l na pojazd. Przy czym warto zaznaczyć, że samochód osobowy z przyczepką to jeden pojazd. Ważne też, że zbiornik paliwa pojazdu się nie liczy do sumy.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku rolników i przedsiębiorców. Rolnik nieprowadzący działalności gospodarczej, ale mający numer NIP, może przewieźć do 1000 l oleju napędowego na pojazd (maksymalnie 500 l na przyczepę) pod warunkiem, że w jednym zbiorniku mieści się nie więcej niż 450 l.
Możliwy jest też przewóz paliwa na potrzeby działalności przedsiębiorstwa na tych samych zasadach co przewóz na potrzeby rolnictwa. W przypadku benzyny limit wynosi już 333 litry na potrzeby rolnicze lub działalności gospodarczej. Wynika to z niższej temperatury zapłonu tego paliwa.
Przechowywanie paliwa
Tak jak w przypadku transportu, tak i przechowywanie paliwa powinno odbywać się w odpowiednich zbiornikach do tego przeznaczonych. Istotne jest, że w małych garażach wolnostojących, o powierzchni poniżej 100 m2, wykonanych z materiałów niepalnych dopuszczalne jest przechowywanie do 200 l oleju napędowego lub benzyny, zaś w innych garażach niż wolnostojące do 60 l. Większe ilości paliwa można składować tylko w zbiornikach zewnętrznych lub garażach o powierzchni powyżej 100 m2.
Niedopuszczalne jest składowanie paliwa w piwnicach i pomieszczeniach mieszkalnych. Dodatkowo zarządcy budynków (np. spółdzielnia) mogą wprowadzać dodatkowe ograniczenia przechowywania paliwa w garażach, a nawet zabronić tego całkowicie.