Import samochodów używanych – jakie roczniki, marki i modele najbardziej interesują Polaków?

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował raport na temat importowanych do Polski samochodów używanych. Polacy lubią 11-letnie samochody niemieckie za 15 tys. zł.

Obraz
Marcin Łobodziński

11-latek dla Polaka

Z 317 977 importowanych zza granicy samochodów osobowych w tym roku (styczeń-maj 2015) ponad 30 tys. to auta około 10-letnie. Roczniki 2004-2006 cieszą się największym popytem w naszym kraju. Z roczników 2002-2008 zarejestrowano ponad 180 tys. samochodów, czyli ponad połowę wszystkich. W TOP 8 znajdują się tylko te roczniki. Polacy kupują najmniej samochodów starszych niż rocznik 1999 i nowszych niż rocznik 2011. Statystycznie średni wiek importowanego samochodu to 11 lat.

Najczęściej rejestrowane roczniki samochodów osobowych importowanych w okresie styczeń-maj 2015:

2005 – 30 079 szt.

2004 – 29 073 szt.,

2006 – 28 409 szt.,

2003 – 25 803 szt.,

2007 – 24 742 szt.,

2002 – 23 024 szt.,

2008 – 20 824 szt.,

2001 – 19 022 szt.,

2000 – 16 354 szt.,

2009 – 16 323 szt.,

2011 – 15 524 szt.,

2010 – 15 017 szt.,

1999 – 14 356 szt.,

1998 – 9 286 szt.,

2012 – 8 445 szt.,

2013 – 5 198 szt.,

1997 – 4 784 szt.,

2014 – 4 005 szt.,

1996 – 2 390 szt.,

1995 – 1 685 szt.

Niemcy górą

Oczywiście prym w imporcie wiodą marki niemieckie. Polacy uwielbiają samochody grupy VW AG. Volkswagen i Audi zajmuję miejsca 1. i 3. Między nimi jest Opel. Grupa Volkswagena stanowi ok. 30 procent całego importu. Pierwszą marką spoza Niemiec jest teoretycznie Ford, a w praktyce Renault zajmujący 5. miejsce. Co ciekawe, dzięki niskim cenom na rynku wtórnym, sporym popytem cieszą się samochody francuskie. Peugeot i Citroën zajmują 7. i 8. miejsce przed dobrze trzymającymi cenę Japończykami, z których najwyżej pozycjonowana Toyota zajmuje dopiero 9. miejsce. Mało importuje się samochodów koreańskich.

Najczęściej importowane samochody osobowe w okresie styczeń-maj 2015 (marki)

  1. Volkswagen – 44 258 szt., +3,2%,
  1. Opel – 37 116 szt., +10,4%,
  1. Audi – 28 694 szt., +8,7%,
  1. Ford – 23 073 szt., +1,5%,
  1. Renault – 22 457 szt., -1,7%,
  1. BMW – 19 912 szt., +19,3%,
  1. Peugeot – 14 565 szt., +6,0%,
  1. Citroen – 13 658 szt., +5,9%,
  1. Toyota – 13 072 szt., +9,8%,
  1. Mercedes – 11 613 szt., +12,8%,
  1. SEAT – 11 566 szt., -0,5%,
  1. Mazda – 9 791 szt., -2,9%,
  1. Skoda – 8 172 szt., +9,0%,
  1. Fiat – 7 744 szt., +2,5%,
  1. Honda – 6 611 szt., +15,5%,
  1. Volvo – 5 932 szt., +4,8%,
  1. Nissan – 5 882 szt., +14,5%,
  1. Hyundai – 5 610 szt., +28,1%,
  1. Kia – 4 652 szt., +25,3%,
  1. Suzuki – 4 218 szt., +7,4%.

Jeżeli wziąć pod uwagę konkretne modele, to przewaga niemieckich samochodów jest jeszcze większa. Pierwsze pięć pozycji w rankingu to samochodu zza naszej zachodniej granicy z niekwestionowanymi liderami VW Golfem i Passatem oraz Audi A4. Tu warto zaznaczyć, że w rankingu konkretnych modeli samochodów pierwszym japońskim jest Toyota Yaris zajmująca dopiero 20. pozycję, a jeśli Forda i Skodę uznać za samochody niemieckie, to w TOP20 jest aż 17 takich aut.

Najczęściej importowane samochody osobowe w okresie styczeń-maj 2015 (modele)

  1. Volkswagen Golf – 13 212 szt., +2,5%,
  1. Audi A4 – 13 170 szt., +7,1%,
  1. Volkswagen Passat – 12 919 szt., +2,0%,
  1. Opel Astra – 11 179 szt., +12,5%,
  1. BMW serii 3 – 9 244 szt., +15,9%,
  1. Renault Scenic – 6 971 szt., -6,0%,
  1. Ford Focus – 6 385 szt., -3,6%,
  1. Opel Zafira – 6 338 szt., +11,9%,
  1. Audi A6 – 6 125 szt., +11,4%,
  1. Audi A3 – 6 067 szt., +6,4%,
  1. BMW serii 5 – 5 917 szt., +23,8%,
  1. Volkswagen Polo – 5 726 szt., -0,7%,
  1. Opel Corsa – 5 717 szt., +6,8%,
  1. Opel Vectra – 5 204 szt., -0,4%,
  1. Ford Mondeo – 5 068 szt., -6,2%,
  1. Renault Megane – 4 446 szt., -1,3%,
  1. Skoda Octavia – 4 145 szt., +6,8%,
  1. Opel Meriva – 4 041 szt., +17,8%,
  1. Ford Fiesta – 3 886 szt., +9,0%,
  1. Toyota Yaris – 3 622 szt., +11,0%.

Jak podaje SAMAR, średnia wartość importowanego w tym roku samochodu to około 15 tys. zł. Import używanych samochodów stale rośnie. W tym roku był wyższy o 7,2 procenta niż w ubiegłym roku, w tym samym okresie.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy