Ile i kto zaoszczędzi na elektronicznym systemie poboru opłat?

Analitycy firmy doradczej Audytel SA i Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych policzyli jak duże oszczędności wygeneruje nowy, elektroniczny system poboru opłat na autostradach

Obraz
Marcin Łobodziński

Według analiz stojąc przed bramkami, które mają nam wydrukować bilet i przed kasami, gdzie trzeba zapłacić za przejazd autostradą tracimy rocznie 8 mln osobogodzin, spalając dodatkowo 5 mln litrów paliwa i emitując do atmosfery m.in. 11,5 tys. ton CO2. To ogromne, choć po części hipotetyczne koszty, które mają zostać zminimalizowane przez elektroniczny system poboru opłat. Zyskamy nie tylko my, ale i Skarb Państwa. Stracą na pewno producenci budek dla pań pobierających opłaty, a miłe panie pracę.

Problem istnieje realnie i to całkiem poważny. W minione święta wielkanocne na autostradzie A2 pojawiały się wielokilometrowe korki, a na opłatę trzeba było czekać od 45 minut do nawet godziny. Sytuacja może się pogarszać z czasem.

Obraz
© fot. tirstop.pl

Obecnie sieć autostrad liczy ok. 1500 km, z czego płatne odcinki łącznie 747 km (w tym 479 km w zarządzie trzech koncesjonariuszy). Audytel i CATI podjęły się analizy, z której wynika, że koszty dalszej rozbudowy manualnego systemu poboru opłat na nowo budowanych odcinkach autostrad (1253 km) będą sięgać 2,3 mld zł, podczas gdy wdrożenie systemu elektronicznego (ETC) - 1,7 mld zł. A ponadto mają się one zwrócić po około trzech latach. Najkorzystniej byłoby wprowadzić ETC na wszystkich płatnych drogach, włącznie z tymi zarządzanymi przez koncesjonariuszy.

Jakie zatem oszczędności mają wynikać z wprowadzenia ETC? Otóż z analiz wynika, że w 2025 roku będzie to suma 15 mld zł jeśli ETC obejmie prywatne odcinki i 12 mld zł bez nich.

*Z punktu widzenia całkowitych efektów ekonomicznych, najkorzystniejszym scenariuszem rozwoju systemu opłat na sieci autostrad w Polsce jest objęcie systemem elektronicznym całej sieci autostradowej, włącznie z odcinkami leżącymi w zarządzie koncesjonariuszy *- Anna Dąbrowska, prezes Fundacji Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych i współautorka raportu.

Czy ktokolwiek na tym straci? Oczywiście kierowcy, którym wcale się nie spieszy. Objęcie elektronicznym systemem opłat konkretnego odcinka drogi odbędzie się znacznie wcześniej niż manualnym, przez co można się spodziewać, że do tej pory darmowe autostrady szybko staną się płatne. W porównaniu z systemem manualnym różnica to ok. 12 miesięcy na korzyść elektronicznego.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy