Hyundai Initium – produkcja ruszy w przyszłym roku
Hyundai nie ustaje w dążeniu do popularyzacji samochodów na wodór. Dowodem na to jest nowy koncept z ogniwami wodorowymi, który w wersji produkcyjnej pojawi się już w 2025 roku.
08.11.2024 | aktual.: 08.11.2024 09:56
To na razie koncept, ale zapowiadający nowy model na rok 2025. Ma pokazać nieustanne zaangażowanie marki Hyundai w rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach wodorowych (FCEV).
Przypomnę, że w porównaniu do pojazdów bateryjnych (często nazywanych po prostu elektrycznymi) w samochodzie typu FCEV napęd również jest elektryczny, ale prąd pochodzi z ogniw wodorowych, które po dostarczeniu im wodoru produkują energię elektryczną. Stąd określenie FCEV (fuel cell electric vehicle) w odróżnieniu od BEV (battery electric vehicle).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Hyundai Initium Concept
Ten koncepcyjny SUV nie tylko ma za zadanie przypomnieć o 27-letnim zaangażowaniu Hyundaia w rozwój pojazdów FCEV, ale też prezentuje zupełnie nowy język projektowania "Art of Steel".
Rozwój modelu Initium koncentrował się na trzech głównych aspektach: większym zasięgu i wydajności, przestronnym wnętrzu oraz funkcjach zapewniających wygodę i bezpieczeństwo.
Pojazd ma duże zbiorniki na wodór, które mają zapewnić zasięg ponad 650 km na jednym tankowaniu. Akumulator, z którego silnik czerpie energię (nie jest ona przekazywana bezpośrednio z ogniw) pozwolił zwiększyć moc silnika do 204 KM, co jak twierdzi Hyundai, daje możliwość bezpiecznej i płynnej jazdy również na autostradach.
Pojazd ma funkcję planowania tras, przystosowaną dla pojazdów wodorowych, która rozwiązuje jeden z największych problemów kierowców: dostęp do infrastruktury tankowania, która w większości krajów europejskich jest symboliczna. Kierowca może nie tylko zaplanować trasę, ale też sprawdzić dostępność stacji i stan działania zidentyfikowanej stacji tankowania, a także liczbę oczekujących pojazdów, a tym samym możliwość zatankowania.
Wodór nie tylko do jazdy
W modelu koncepcyjnym Initium energię elektryczną wytworzoną w ogniwie wodorowym można wykorzystać także do zasilania i ładowania różnych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń osobistych za pośrednictwem funkcji Vehicle-to-Load (V2L), znanej m.in. z bateryjnych samochodów tej marki. W odróżnieniu od nich, zewnętrzny terminal ma już postać gotowego do podłączenia gniazda 230 V. Nie trzeba będzie korzystać z przejściówki.
Hyundai Motor planuje zaprezentować Initium na targach motoryzacyjnych w Los Angeles i Auto Guangzhou w listopadzie. Wersja produkcyjna prototypu ma zostać wprowadzona na rynek w pierwszej połowie 2025 roku.