GM EN‑V: dla przyszłości miejskiej motoryzacji
Firma General Motors do spółki z Shanghai Automotive Industry Corp. ma zamiar zaprezentować podczas światowych targów expo w Szanghaju koncepcyjny model nowego miejskiego pojazdu. W założeniach przypomina on niego Segway'a, jednak zasadniczą różnicą EN-V jest fakt, iż na jego pokładzie mogą się znajdować dwie osoby.
25.03.2010 | aktual.: 02.10.2022 20:21
Firma General Motors do spółki z Shanghai Automotive Industry Corp. ma zamiar zaprezentować podczas światowych targów expo w Szanghaju koncepcyjny model nowego miejskiego pojazdu. W założeniach przypomina on niego Segway'a, jednak zasadniczą różnicą EN-V jest fakt, iż na jego pokładzie mogą się znajdować dwie osoby.
Szanghaj to znakomite miejsce na zaprezentowanie pojazdu tego typu. 20 milionów mieszkańców generuje codziennie naprawdę spory ruch. Według założeń projektu EN-V miałby wpłynąć pozytywnie na rozłożenie miejskiego ruchu w chińskiej metropolii. Jak jednak mówią twórcy Electric Networked-Vehicle nie jest stworzony tylko z myślą o Szanghaju. Każda duża metropolia jest zatłoczona i właśnie do ludzi takich miast adresowany jest ten pojazd.
Dzięki systemowi GPS oraz komunikacji między pojazdami EN-V może sam wybierać optymalną trasę pojazdu. Dzięki temu pewność uniknięcia korków jest jeszcze większa. Kamery i sensory rozmieszczone na nadwoziu "bańki" pozwalają unikać zderzeń i na bieżąco monitorują środowisko wokół pojazdu. Silniki wmontowane w pojazd są zasilane energią elektryczną, skumulowaną w litowo-jonowych bateriach. Pełne naładowanie pozwala pokonywać odległości do 40km, bez konieczności doładowywania urządzenia. Całość waży około 500 kilogramów.
Brzmi ciekawie, jednak pozostaje pytanie, ile to będzie kosztować? Wydaje mi się, że upłynie jeszcze trochę wody w Wiśle, zanim pojazdy tego typu będą używane na szeroką skalę. Sam pomysł jest jednak jak najbardziej na miejscu i jestem przekonany, że pojazd znajdzie wielu nabywców.[block position="inside"]9147[/block]
Źródło: WCF