Giełda klasyków: Jaguar XJ220

Wyprodukowany w liczbie zaledwie 281 sztuk, czyli mniejszej niż Ferrari F40 i Porsche 959. Zachwycający brytyjski supersamochód, który okazał się totalną klapą finansową. Dla kolekcjonerów staje się dziś jednak coraz bardziej łakomym kąskiem. Oto Jaguar XJ220.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Źródło zdjęć: © dupontregistry.com
Adam Piotrowski

14.11.2013 | aktual.: 08.10.2022 10:00

Prace nad supersportowym Jaguarem rozpoczęto już w połowie lat 80. Plan: mania prędkości. Już sama nazwa zdradzała cel: 220 mil na godzinę. To prędkość, do której udało się zbliżyć, ale nie osiągnąć. Za kierownicą usiadł kierowca Formuły 1, Martin Brundle. Do pożądanego wyniku zabrakło zaledwie 8 km/h, ale i tak rezultat 347 km/h był rekordem wśród samochodów produkcyjnych.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

Prace nad modelem finansowano z przedpłat. Klienci byli informowani, że otrzymają auto napędzane 12-cylindrowym silnikiem o mocy ponad 500 KM.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

Gdy okazało się, że z powodu problemów ze spełnieniem normy emisji spalin auto dostanie tylko połowę planowanych cylindrów, wśród nabywców zawrzało. W efekcie kosztujący niebotyczne 400 000 funtów brytyjskich samochód marnie się sprzedawał. Zamiast planowanych 350 egzemplarzy wyprodukowano jedynie 281 sztuk.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

Silnik, który trafił między osie maszyny, nie był jednostką pospolitą. Wywodził się w linii prostej z jednostki, która zdała egzamin, napędzając B-grupowe MG Metro 6R4. 24 zawory i 2 turbosprężarki pozwalały na osiągnięcie 542 KM.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

Jag był obłędnie szybki nie tylko na prostej. Seryjne auto na Nürburgrinu osiągnęło czas 7:46:47 i dzierżyło rekord aż przez 8 lat (od 1992 do 2000 roku).

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

Jedynym rozczarowaniem było wnętrze: niedorastające ekskluzywnością do osiągów, przypominające popularne auta z lat 90.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

W ogłoszeniu widnieje samochód z kierownicą po kontynentalnej stronie, oznaczony numerem 99. Zachowany w idealnym stanie, przez 19 lat zrobił przebieg zaledwie nieco ponad 1600 km.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

Auto ostatni raz zmieniło właściciela w 2009 roku. Sprzedane za ok. 200 000 dolarów trafiło w ręce dealera Rolls Royce’ów w Illinois.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

W ciągu 4 lat przybyło mu zaledwie ok. 500 km. Cena wzrosła już o połowę, a potencjał wzrostu z pewnością nie został jeszcze wyczerpany.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

Jaguar XJ220 z pewnością jest jednym z najbardziej fascynujących samochodów lat 90. Pokazuje, że największe legendy czasami rodzą się w bólach, ale nie przeszkadza im to w przejściu do historii.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220© dupontregistry.com

Dziś koncerny bardzo rzadko wykazują się podobną odwagą. Jaguar C-X75 może wzbudza podobny zachwyt, ale z pewnością zostanie jedynie modelem koncepcyjnym…

Więcej ciekawych ogłoszeń znajdziecie na codziennie aktualizowanym blogu www.gieldaklasykow.pl lub fanpage: www.facebook.com/GieldaKlasykow

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)